Pier Eringa verruilt ProRail voor Transdev (Connexxion)
18 jun 2019 15:56
Topman Pier Eringa van ProRail stapt per 1 september over naar Transdev, het moederbedrijf van onder andere Connexxion, Hermes en Witte Kruis.
Vertrouwen
Eringa gaat bij Transdev aan de slag als algemeen directeur (CEO). “Met Pier hebben we een man met een enorm breed netwerk en veel kennis over het openbaar vervoer en het publieke domein aangetrokken. We hebben volop vertrouwen dat we onder zijn leiding onze ambitieuze doelen op het gebied van de operatie, innovatie en klantgerichtheid zullen realiseren”, reageert Christian Schreyer, CEO en President van Transdev Noord- en Centraal- Europa.
Loopbaan Eringa
Eringa werkte eerder al eens als regionaal directeur bij NS (1999 tot 2002). Daarna vertrok hij naar de politie, waar hij in Flevoland hoofdcommissaris en korpschef werd. Na een tussenstop bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht kwam hij in 2015 terecht bij ProRail.
Onconventionele aanpak
Eringa haalde als topman van ProRail veelvuldig het nieuws. Hij staat bekend als een man met een uitgesproken visie en een onconventionele aanpak. Zo ging het verwijderen van onbewaakte overwegen hem niet snel genoeg, en besloot hij betreffende overwegen te blokkeren met betonblokken. Ook deinsde hij er niet voor terug om kritiek te uiten op de toekomstplannen van de staatssecretaris. Ook hier is zijn kritiek: het spoor verbeteren moet sneller.
Verbeterde prestaties
Onder leiding van Eringa is het imago van ProRail verbeterd. De vele storingen rond Schiphol wist hij eveneens met succes aan te pakken. De luchthaven kampt tegenwoordig veel minder vaak met een storing dan toen hij aantrad in 2015.
Werkplezier
Volgens Transdev past Eringa uitstekend bij het profiel van de vervoerder. “Zo is Eringa regelmatig op de werkvloer te vinden, staat hij voor zijn werknemers en richt zich dagelijks op het zorgen voor werkplezier”, aldus Transdev in een lovend persbericht.
Groot verlies voor ProRail
Ook reizigersorganisatie Voor Beter OV is positief over Eringa. “We beschouwen het als een groot verlies voor de spoorinfrabeheerder. Eringa heeft bij ProRail de boel flink opgeschud en forse verbeteringen bewerkstelligd. Eringa was van alle CEO’s in de OV-sector de meest toegankelijke. Dat betekende plezierig en snel van gedachten wisselen over belangrijke zaken die de reiziger betroffen”, reageert Rikus Spithorst namens de vereniging,
Eringa wil Transdev laten groeien
Pier Eringa is zelf ook enthousiast over zijn overstap. “Ik ga er alles aan doen om de positie van Transdev in Nederland verder te verstevigen”, laat hij weten. Dat Eringa vertrekt bij ProRail komt niet als een verrassing. Eerder dit jaar werd al bekend dat hij nog maar voor even bij ProRail zou blijven, en al bij zijn aantreden liet hij weten te mikken op een termijn van 4 à 5 jaar.
Tja, of we hier blij mee moeten zijn …………? Mensen met visie zijn schaars in dit land, dus als er dan eindelijk eens iemand zit die door pakt, gaat hij weer weg.
De staatssecretaris zal opgelucht zijn; een belangrijke stap van ProRail naar een ZBO (zwijgzaam bestuursorgaan) is hiermee gezet.
U bent van mening dat men rumoerig moet zijn?
Niks mis met een beetje reuring
In het geval Eringa was het zeer contraproductief. Hij heeft veel schade aangericht met zijn lompe, publiciteitsgeile gedrag.
Zoals ik al eerder op deze site heb aangegeven, is het ronduit positief dat hij bij ProRail vertrekt. De ene na de andere mislukking kon hij op zijn conduite staat bijschrijven. Het opwaarderen van een spoorlijntje van nog geen 15 kilometer tussen Zwolle en Kampen bleek te hoog gegrepen voor ProRail en in het bijzonder voor Eringa. Eigen initiatief van ProRail zoals een bijdrage leveren aan de heropening van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve bleef uit. Het lukraak dumpen van betonblokken bij enkele overwegen bleek Eringa daarentegen wél aan te kunnen. Het is zeer de vraag of Transdev ingenomen moet en kan zijn met een dergelijke ‘aanwinst’. ProRail is van deze publiciteitsbeluste functionaris af. Aan ‘visie’ heeft Eringa wel een heel beperkte invulling gegeven. De spoorwegsector zal Eringa snel vergeten.
Zoals al eerder aangegeven is het volkomen flauwekul om de directeur geblunder van het personeel persoonlijk aan te rekenen. Voorzover er trouwens blunders zijn zoals u die fabuleert.
The buck stops here
Hoezo? U weet helemaal wat de interne maatregelen zij geweest en of er eigenlijk wel onjuist handelen is geweest.
prorail kan de gewekte verwachtingen niet waarmaken, lijkt me simpel. hij heeft wat uit te leggen ipv anderen de schuld te geven.
NB hij heeft met van Boxtel toch maar voor elkaar gemaakt dat DB de Talgo Turbotrein gaat aanschaffen, inzetten en dat dan ook vlot de verbinding naar Berlijn een uurtje sneller wordt. Wellicht nog meer als ze in Nederland de route wat verbeteren en niet zoveel zou stoppen.
Wat is hierin het Nederlandse belang dan om specifiek voor die Talgo’s te kiezen?
Geen locwissel meer vanwege verschillende spanning in de bovenleiding
Dat weet ik, Martijn. Maar daarom wil de ns toch een Vectron variant gebruiken? Vansf 2021?
& wat is trouwens het belang van prorail hier, dries molenaar?
Wat een naïviteit: denk je nou echt, dat Deutsche Bahn ook maar één moment acht slaat op de onzin, die Eringa en Van Boxtel uitslaan als het gaat om het materieel voor de treinverbinding met Berlijn? DB voert een strak en consistent beleid, en wat enkele onbeduidende pionnetjes in Nederland daarvan vinden is van geen enkel belang. Eerder integendeel.
Tenslotte een tip voor Dries Molenaar: solliciteer op de vacature bij het tijdschrift Story, die is ontstaan door het overlijden van ‘Mona’. Jouw bijdrage aan deze rubriek is al geruime tijd van geen enkele betekenis gebleken. Zet jouw ‘talenten’ elders in.
Wat mij betreft is het niet nodig om elkaar solicitatietips te geven.
Heeft de Story een treinreizigerrubriek? Wat schuift het?
Ik denk niet dat de fouten die bij ProRail worden gemaakt aan Eringa moeten worden toegeschreven. Hij heeft een mooi cv.
Leidinggeven bij ProRail lijkt me op een strandwandeling maken met volgelopen lieslaarzen. Kortom, niet eenvoudig.
Aan wie dan wel? The buck stops here!
Aan wie de fouten moeten worden toegeschreven?
Aan degenen die ze maken natuurlijk!
Dat het ziekenhuis in Dordrecht tegenwoordig beter draait wil niet zeggen dat je daar geen ‘nurse from hell’ aan kunt treffen. Dat is een taak van het midden- en eerstelijns management. Leidinggeven aan (semi) overheidsinstellingen vraagt nu eenmaal veel geduld.
Wellicht heeft de heer Eringa daar wat minder van in voorraad.
Interessante uitlating, Peter! Jij zegt hier, dat jij alle verantwoordelijkheid voor fouten van ProRail voor jouw rekening neemt …
Of je begrijpt niet wat die uitdrukking betekent. In dat laatste geval: lees eens na op https://www.phrases.org.uk/meanings/the-buck-stops-here.html
Hartelijk dank voor je toelichting Tom, haha. Blijkbaar begrijp je niet hoe ik mijn opmerking bedoelde.
“De luchthaven kampt tegenwoordig veel minder vaak als toen hij aantrad in 2015.”
Ik kan me vergissen maar volgens mij klopt deze zin niet helemaal.
2020: ‘Connexxion gaat bushaltes afsluiten voor mindervaliden, Directeur Eringa wil sneller instappen van passagiers’
Zo kennen we ‘m weer.
Jaja, nieuw beleid verwijten zonder dat hij in functie is geweest.
A. Zie je niet dat dit cynisch bedoeld was?
B. Als Pier zijn kantoor goed opruimt dan neemt hij zijn botte bijl vast mee.
Dat is het eerste wat hij (in)pakt
Niets ten nadele van Eringa,maar connexxion blinkt voornamelijk uit door OV per autobus. Bij mijn weten bestaat er maar één treinverbinding: Amersfoort-Ede.Refererend aan zijn rail-ervaring verwondert mij zijn keuze door cxx,tenzij cxx op oorlogspad wil met de overname van rails buiten het NS-hoofdnet.
Arnhem-Doetinchem onder de naam Breng is ook Connexxion. Pier is van alle markten thuis (politie, gezondheidszorg, voetbal, spoor), hij switcht graag van sector. Ik denk juist dat de goede contacten van Pier met NS juist Connexxion kan helpen.
‘Van alle markten thuis’ is een beleefde manier van zeggen: hij heeft nergens van verstand van en pretendeert over van alles en nog wat iets te melden te hebben. De laatste jaren bij ProRail is gebleken, dat totale en volslagen onkunde een kwaliteit is waarmee je ver kan komen. De zogeheten goede contacten zijn bij velen tot brakens toe bekend en berucht. Ze helpen het OV niet vooruit, integendeel.
Hij had voornamelijk contacten met de Telegraaf die hij gebruikte om zijn zoveelste luchtkasteel the aan te prijzen.