Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Eringa blijft (nog even) bij ProRail

klok 19 mrt 2019 12:37

Per 1 april wordt Pier Eringa herbenoemd als president-directeur van spoorbeheerder ProRail. Zijn huidige termijn, die sinds april 2015 loopt, wordt verlengd voor een beperkte periode. In de aanloop naar de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo) zal hij plaatsmaken voor een opvolger.

Omvorming

Het is de bedoeling dat de omvorming van ProRail per 1 januari 2021 in werking treedt. Eringa heeft bij het ministerie aangegeven daarna niet meer beschikbaar te zijn. Bij zijn aantreden maakte de topman er al geen geheim van dat hij mikte op een periode van vier à vijf jaar.

Opvolger

Om de omvorming van ProRail goed te laten verlopen, zal er tijdig begonnen worden met de werving van een opvolger voor Eringa.
Pier Eringa heeft aangegeven een stap opzij te zetten zodra de nieuwe topman- of vrouw van ProRail is gevonden. Het precieze tijdstip van overdracht wordt bepaald in overleg met de raad van commissarissen van ProRail.

Staatssecretaris

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Pier heeft de afgelopen jaren met zijn kenmerkende energie de schouders gezet onder het versterken van de organisatie ProRail. Met resultaat! Ik ben blij dat we samen blijven werken aan het spoor voor reizigers en verladers.”

19 gedachten over “Eringa blijft (nog even) bij ProRail”

  1. Simon schreef:

    Begrijpelijke stap van deze topman.
    De bewegingsruimte van ProRail zal door de nationalisatie aan banden worden gelegd en dus ook die van de hoogste baas en dat lijkt me niets voor hem. Ik ben benieuwd wat hij hierna gaat doen. Hopelijk wel iets bij het openbaar vervoer. Dat zou mooi zijn.

  2. Roald schreef:

    We zetten ons schrap voor de afscheidstournee van deze grote saneerder.

  3. J. Struijk schreef:

    Men mag uitkijken naar een bekwaam persoon, die niet aan luchtfietserij doet en allerlei onzinnige kreten roept, maar veel meer kennis van zaken heeft op vervoer gebied en ook eens over de landsgrenzen heen kijkt. Alsmede toekomst gericht is. Ik ben zeer benieuwd.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Mijn opinie: Eringa had zeker visie, en heeft positieve dingen veranderd. Soms kon ie hard roepen, maar dat is in de sector misschien ook wel nodig. Kunt u aangeven op welk gebied volgens u Eringa geen kennis van zaken heeft?

      1. Eduard de Jong schreef:

        Goed nieuws, dat deze ijdeltuit, die vier jaar lang niets heeft gepresteerd, verdwijnt. Van spoorweginfrastructuur heeft de man geen flauwe notie. Zelfs het renoveren van een spoorlijntje van nog geen 15 kilometer tussen Zwolle en Kampen was voor hem te hoog gegrepen. Hij wist zich steeds weer aan de pers te presenteren als de man, die ProRail wel even op de rails zou zetten. Naar verluidt was Eringa binnen de gelederen van ProRail onbereikbaar en volstrekt onzichtbaar. Laat Eringa geen dag langer aan het stuur van ProRail blijven zitten dan strikt noodzakelijk is. We zullen deze ‘publiekslieveling’ heel snel vergeten. Vaarwel Eringa, goede reis!

        1. Cole schreef:

          Pier is een (spoor)agent met dito opleiding. Hopelijk komt er een nu een goede techneut, die niet luistert naar het Nyenrode ministerie en miljarden gaat uitgeven aan (achterstallige) spoorverbetering.

        2. Rww schreef:

          Waar gaan ze die miljarden vandaan toveren? Prorail werkt projectgestuurd en krijgt per project geld van de overheid.

        3. dries molenaar schreef:

          Naar verluidt heeft u alles van horen zeggen.

        4. Rozema schreef:

          Ik zou het fijn vinden als u niet voor de Prorail gelederen wilt praten want ik ben het absoluut niet met u eens. Kritiek hebben is gezond maar praat dan wel vanuit jezelf. Ik vind het trouwens ontzettend jammer dat Pier weg gaat. Hij heeft veel mooie dingen weten te bereiken.

    2. Elmer van Buuren schreef:

      Als er nu iemand is die over de grenzen kijkt, is het Eringa wel. Groot pleitbezorger van beter internationaal vervoer. Daarnaast voorzitter van de Europese koepel van zelfstandige infrabeheerorganisaties. Dat word je ook niet als je geen interesse hebt in het buitenland.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Eens. Ik denk dat het iemand is die ProRail nodig had / heeft, en stapjes vooruitgang heeft geboekt. Zijn strijd tegen iedere overweg gaat voor mij wel wat ver (te ver), maar passie en visie heeft hij.

    3. J. Struijk schreef:

      Misschien heb ik een iets te scherpe bewoording gebruikt. Nu plannen waren dan vooruitstrevend, echter het duurt allemaal ontzettend lang voor dat er iets gerealiseerd wordt. Helaas.

      1. Simon schreef:

        @ J. Struijk
        Inderdaad, dat denk ik ook. Voordat de heer Eringa naar ProRail vertrok heeft hij veel goeds gedaan voor het Albert Schweitzer ziekenhuis waar flinke problemen waren.
        Op het moment dat hij bij ProRail aantrad was er daar wel het één en ander aan de hand. Ik kan me de massale sein- en wisselstoringen nog goed herinneren.
        Bovendien had men daar in die tijd volkomen maling aan de treinreiziger.

        1. J. Struijk schreef:

          Daar ben ik het volkomen mee eens.

    4. dries molenaar schreef:

      U zou willen dat Eringa blijft, begrijpen wij.

      1. J. Struijk schreef:

        Nee, ik zie heel graag weer eens een frisse wind door dat bedrijf blazen. En wie verantwoordelijk is voor het spoorlijntje Zwolle – Kampen met zo’n grote blunder moet zich diep schamen.

  4. JoopNL schreef:

    ProRail heeft onder zijn leiding en aantal fiasco’s gehad, waaronder de mislukte elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Kampen. Dat er iets mis gaat is tot daar aan toe, maar het probleem is dat er daarna totaal geen verantwoordelijkheid wordt getoond. En dat ligt volgens mij vooral aan Eringa zelf. Hij geeft hiermee een uitermate slecht voorbeeld.

    Ik heb ook sterk de indruk dat een boel positieve dingen bij ProRail, meer komen ondanks hem, dan dankzij hem… Zal blij zijn als hij vertrokken is.

    1. dries molenaar schreef:

      jaja, Eringa zal de schuld dragen voor een bodemanalyse van een 100 jaar oud traject. De provincie had wat meer in de bus moeten blazen en het stukje Zwolle_Stadhagen dubbelsporig moeten laten maken. Ook had men IJsselmuiden wat minder drastisch moeten afbreken en daar gewoon een 2e perron in stand moeten houden. Het lag er toch al.

  5. Jan Hendrik de Groot schreef:

    Spoorprojeczen zijn altijd complex waat vele partijen bij betrokken zijn. Dat er wel eens een blunder gemaakt wordt kan men niet per direct op de directeur afschuiven. Dat is ten eerste te snel door de bocht en daarmee vergeet men per direct dat er ook andere betrokkenen fouten of blunders kunnen begaan. Tevens zijn er ook goede punten uitgevoerd zoals de Schipholtunnel, het beginnen met afsluiten van onbewaakte overwegen, testritten voor snellere verbindingen etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.