(Novum) – Het plan voor de IJmeerlijn tussen Almere en Amsterdam is niet rendabel. Dit komt vooral door de hoge kosten en de complexiteit van het plan. Bovendien zal in 2030 de bereikbaarheid van Almere met trein en auto sterk verbeterd zijn. Dat meldt het Centraal Planbureau (CPB) vrijdag.
Alle varianten van de spoorlijn die het CPB onderzocht, komen op een negatief saldo van miljarden euro´s uit. Als er niets wordt gedaan, zitten de treinen in 2030 in de spits echter vaak overvol. Almere wil tot die tijd zestigduizend woningen bijbouwen.
De IJmeerlijn kost volgens het CPB minimaal 4,3 miljard euro. Het aantal treinen tussen Flevoland en Amsterdam over bestaand spoor is in 2030 toegenomen van zes naar twaalf per uur. Bestaand beleid zal de bereikbaarheid van Almere per trein en auto tot 2030 al sterk verbeteren, aldus het planbureau.
Het plan voor de IJmeerlijn maakt deel uit van de groeiplannen van Almere. Het CPB onderzocht ook welke verstedelijkingvariant het meest rendabel is. De variant ´Stad van Water en Groen´ kwam het beste uit de bus. Almere heeft nu zo´n tweehonderdduizend inwoners. De stad wil honderdduizend banen creëren en instellingen voor hoger onderwijs aantrekken.
Archieffoto
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…