Over de nieuwe Lelylijn (Randstad – Groningen) kunnen in het gunstigste geval in 2050 treinen rijden. Staatssecretaris Chris Jansen heeft het jaartal genoemd in antwoord op Kamervragen. Jansen schrijft ook dat plannen voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn niet de ijskast in gaan als de volgende stap in de projecten niet wordt gezet.
Over de Nedersaksenlijn van Groningen naar Enschede kunnen op zijn vroegst in 2040 treinen rijden. Het zijn de meest optimistische voorspellingen en in dezelfde brief tempert Jansen dat optimisme al want de volgende stap voor de projecten zal niet gezet kunnen worden.
Als de twee projecten op schema door blijven gaan, dan moet het kabinet nog dit jaar besluiten een zogeheten Mirt-verkenning te laten doen. Daarin worden de plannen voor beide nieuwe spoorverbindingen verder uitgewerkt. Maar het besluit zal vrijwel zeker niet dit jaar genomen worden, maar in de loop van 2025. De kans is groot dat het kabinet besluit om de verkenningen niet te doen omdat er niet genoeg geld is, zo blijkt eens te meer uit de brief van Jansen.
Het Rijk heeft als richtlijn dat, voor een Mirt-verkenning kan beginnen, driekwart van het geld voor het hele project gegarandeerd is. Voor de Lelylijn is er een tekort van 10,4 miljard en voor de Nedersaksenlijn is dat 1,7 miljard. In de antwoorden geeft de staatssecretaris toe dat deze regel geen wet is en dat het kabinet daarvan kan afwijken. Maar dat wil Jansen niet, onder meer omdat resultaten van een Mirt-verkenning maar voor een bepaalde tijd actueel blijven. Daardoor kan de verkenning, die volgens Jansen tientallen miljoenen euro kost, waardeloos worden als een project door een tekort aan geld vertraagd wordt.
Uitstel of afstel van de Mirt-verkenning betekent volgens de staatssecretaris niet dat de plannen voor beide nieuwe spoorlijnen de ijskast in kunnen. ’’Als niet voldaan wordt aan de Mirt-voorwaarde van 75 procent financiering, hoeft het niet zo te zijn dat het project stil komt te liggen. De onderzoeken naar Lelylijn en Nedersaksenlijn kunnen, ook zonder een besluit om een verkenning te starten, doorgaan’’, schrijft Jansen. De projecten kunnen nog in gang blijven met onderzoeken naar onder meer de aankomstroute naar station Groningen en het plaatsen van de spoorlijn en woningen in Emmeloord.
Voor de Lelylijn kan Nederland bij de Europese Unie subsidie aanvragen. De nieuw aan te leggen lijn is al opgenomen in het Europese hoofdspoornetwerk TEN-T. Jansen schrijft dat de maximale Europese bijdrage ’enkele tientallen miljoenen’ euro zal bedragen. Voor de Nedersaksenlijn is nog geen zicht op een bijdrage van Europa.
Maandag praat de Tweede Kamer over alle grote infrastructurele plannen in het land.
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 21 november 2024 14:50
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…