Nieuws

Politiek kritisch op slopen Mat ’64 treinen

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) is onduidelijk geweest in haar informatievoorziening naar de Tweede Kamer over de sloop van Mat ’64 treinen in 2015.  Dat zegt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert tegen NU.nl. Hij spreekt van “mistige informatievoorziening” door de staatssecretaris. Ook andere partijen hebben kritiek,

Eind 2015 schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer hoe zij de verwachte drukte op het spoor wil gaan aanpakken. In de brief geeft de staatssecretaris aan dat het spoorbedrijf de oude Mat ’64 treinen langer op de rails houd, tot 1 april 2016. Deze treinen zouden eigenlijk met ingang van het spoorboekje 2016, dat eind 2015 in ging, uit dienst worden genomen worden.

Bij de Tweede Kamer was echter niet bekend dat de meeste Mat ’64 treinen al lang gesloopt waren. Volgens NU.nl zijn er eind 2015 38 treinstellen van de op dat moment 43 nog aanwezige treinen gesloopt. Volgens NU.nl zouden er dus vijf treinstellen langer zijn ingezet, dan aanvankelijk de bedoeling.  De site zegt zich te baseren op cijfers van inspectiedienst ILT.

NS herkent de cijfers van NU.nl niet, zegt de spoorbeheerder tegenover OVpro.nl. “We hadden nog 16 rijvaardige Mat ’64-treinen met 2 bakken, dus in totaal 32 bakken. Dit zorgde voor 3200 vervoersplaatsen. Dat is ook precies zoals het in alle stukken staat” legt NS woordvoerder Erik Kroeze uit. Ook bij de redactie van Treinreiziger.nl is bekend dat NS begin 2016 meer dan 5 treinstellen heeft ingezet. NS bestrijd verder dat de sloop van de treinstellen het materieeltekort had kunnen voorkomen.

De reactie van NS zorgt voor boosheid bij reizigersvereniging Voor Beter OV. “De NS spreekt onwaarheid over de voortijdige sloop.De NS heeft nagelaten, de treinen een onderhoudsbeurt te geven en onderdelen te bestellen ter vervanging van de verouderde apparatuur in de treinen. Zulks is weliswaar niet goedkoop, maar behoort tot de bedrijfsvoering van iedere onderneming, dus ook van de NS” zegt Rikus Spithorst. Voor Beter OV vindt dat NS zich niet maximaal heeft ingezet om de volle treinen te voorkomen.

De cijfers van NU.nl zorgen ook voor verontwaardiging in de Tweede Kamer. “Het is dan misschien geen liegen van de staatssecretaris, maar wij hebben als Kamer ook niet de volledige waarheid gekregen”, zegt de CDA’er tegen de nieuwswebsite. Stientje van Veldhoven (D66) zegt tegen NU.nl het opmerkelijk te vinden dat de treinen zijn gesloopt op het moment dat er extra treinen nodig waren. Ook de PVV heeft kritiek.

This post was last modified on 21 februari 2017 16:14

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

5 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

13 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

4 dagen terug