fbpx

Politiek kritisch op slopen Mat ’64 treinen

klok 21 feb 2017 14:40

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) is onduidelijk geweest in haar informatievoorziening naar de Tweede Kamer over de sloop van Mat ’64 treinen in 2015.  Dat zegt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert tegen NU.nl. Hij spreekt van “mistige informatievoorziening” door de staatssecretaris. Ook andere partijen hebben kritiek,

Eind 2015 schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer hoe zij de verwachte drukte op het spoor wil gaan aanpakken. In de brief geeft de staatssecretaris aan dat het spoorbedrijf de oude Mat ’64 treinen langer op de rails houd, tot 1 april 2016. Deze treinen zouden eigenlijk met ingang van het spoorboekje 2016, dat eind 2015 in ging, uit dienst worden genomen worden.

Bij de Tweede Kamer was echter niet bekend dat de meeste Mat ’64 treinen al lang gesloopt waren. Volgens NU.nl zijn er eind 2015 38 treinstellen van de op dat moment 43 nog aanwezige treinen gesloopt. Volgens NU.nl zouden er dus vijf treinstellen langer zijn ingezet, dan aanvankelijk de bedoeling.  De site zegt zich te baseren op cijfers van inspectiedienst ILT.

NS herkent de cijfers van NU.nl niet, zegt de spoorbeheerder tegenover OVpro.nl. “We hadden nog 16 rijvaardige Mat ’64-treinen met 2 bakken, dus in totaal 32 bakken. Dit zorgde voor 3200 vervoersplaatsen. Dat is ook precies zoals het in alle stukken staat” legt NS woordvoerder Erik Kroeze uit. Ook bij de redactie van Treinreiziger.nl is bekend dat NS begin 2016 meer dan 5 treinstellen heeft ingezet. NS bestrijd verder dat de sloop van de treinstellen het materieeltekort had kunnen voorkomen.

De reactie van NS zorgt voor boosheid bij reizigersvereniging Voor Beter OV. “De NS spreekt onwaarheid over de voortijdige sloop.De NS heeft nagelaten, de treinen een onderhoudsbeurt te geven en onderdelen te bestellen ter vervanging van de verouderde apparatuur in de treinen. Zulks is weliswaar niet goedkoop, maar behoort tot de bedrijfsvoering van iedere onderneming, dus ook van de NS” zegt Rikus Spithorst. Voor Beter OV vindt dat NS zich niet maximaal heeft ingezet om de volle treinen te voorkomen.

De cijfers van NU.nl zorgen ook voor verontwaardiging in de Tweede Kamer. “Het is dan misschien geen liegen van de staatssecretaris, maar wij hebben als Kamer ook niet de volledige waarheid gekregen”, zegt de CDA’er tegen de nieuwswebsite. Stientje van Veldhoven (D66) zegt tegen NU.nl het opmerkelijk te vinden dat de treinen zijn gesloopt op het moment dat er extra treinen nodig waren. Ook de PVV heeft kritiek.

16 gedachten over “Politiek kritisch op slopen Mat ’64 treinen”

  1. PostBiker schreef:

    Die treinstellen waren tot op het bot versleten. Het beste besteld NS nog een stuk of 30 Flirttreinen erbij.

    1. Joep Oomens schreef:

      NS heeft al de SNG in de maak, dus ik vermoed dat er niet zoveel extra Flirts besteld zullen worden..

      1. Ivan Heerkens schreef:

        Al zijn die Flirts wel erg gelikt =D Ben er verliefd op!

        1. Beijerling F Opa schreef:

          Ik ben al 53 jaar op mijn vrouw verliefd …

  2. Joep Oomens schreef:

    In 32 bakken Mat64 3200 vervoersplaatsen? 100 plaatsen per bak? Dat lijkt me erg veel..

    1. Marcel schreef:

      Mat’64 had 128 tot 144 zitplaatsen per stel, met de staanplaatsen erbij kom je wel aan de 200 per stel, dus 100 vervoersplaatsen per bak is wel haalbaar.

      1. PostBiker schreef:

        Vreemd dat zit en staanplaatsen voor NS gelijkwaardig aan elkaar zijn. Een schoffering van de reiziger.

        1. Costnix schreef:

          Niets vreemds aan. Ze vragen al jaren: “Mag ik uw vervoersbewijs?” In plaats van: “Mag ik uw plaatsbewijs?”

        2. PostBiker schreef:

          Wat is daar niet vreemd aan? De klant waardeert een zitplaats veel meer dan een klapstoel of staanplaats. In diverse regionale concessies worden er ook beperkingen ingesteld aan de maximale duur staan.

        3. Beijerling F Opa schreef:

          Mijns inziens kunnen zitplaatsen (in trein, metro, tram en bus) alleen worden gegarandeerd, indien die worden gereserveerd. Dat is voor de erg korte afstanden, die in Nederland doorgaans worden afgelegd, niet realistisch realiseerbaar. Er is onvoldoende materieel voor, en indien er (veel) meer materieel zou zijn, is de infrastructuur in alle opzichten ontoereikend; en de controle en handhaving zijn volledig onwerkbaar. (Overigens, wat is er mis 10 tot 60 minuten staan?) Indien wordt gevonden, dat staanplaatsen lager in prijs moeten zijn, zullen er “alleen staanplaatsen” compartimenten moeten komen; en hoe realistisch realiseerbaar is dat?

  3. Jorden Voogd schreef:

    Ehhm, nemen zowel treinreiziger en nu.nl nu niet nieuws van precies een jaar geleden over?

    1. Er is opnieuw kritiek, omdat CDA nu vindt dat de informatie aan de Tweede Kamer niet goed is geweest. Naar de feiten gekeken: is er weinig nieuws, en klopt het niet dat er maar 5 treinstellen ingezet zouden zijn.

  4. BenOverschie schreef:

    Er is geen hond die in zulk oud materieel investeert. Dat doet geen bedrijf en dat doe je niet met een oude auto. Spithorst wil zelfs nog nieuwe onderdelen inkopen of inbouw-installaties voor 50 jaar oude treinen die wellicht ooit nog een paar duizend kilometer zullen rijden. Dat allemaal bij dezelfde lage OV-tarieven.
    CDA is al jaren lekker actief met verwijten aan het kabinet, waar ze zelf niet in zitten. Held Omtzigt presteerde het zelfs bezwaar te maken tegen door CDA ingevoerde regelingen.

  5. Beijerling F Opa schreef:

    Een warrig verhaal — niet per se geheel aan Treinreiziger te wijten. Overigens (1): “NS herkent de cijfers van NU.nl niet, zegt de spoorbeheerder …” NS is al vanaf 2002 geen spoorbeheerder, maar uitsluitend treinenexploitant … Overigens (2): Meneer Spithorst blaft, zoals gewoonlijk, erg luid, maar uit dat geblaf blijkt allerminst realiteitszin.

  6. Simon schreef:

    Chroom vol chroom en gevaarlijke rotzooi.Laat NS zijn Chroom troep maar eens opruimen.Mat 64 mat 34 allemaal chroom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.