Nieuws

ProRail erkent: niet alle wissels winterklaar

Spoorbeheerder ProRail had deze winter niet alle wissels op tijd winterklaar. 9 en 10 december ontstonden daardoor diverse wisselstoringen, waardoor honderden treinen geschrapt moesten worden. Dat erkent spoorbeheerder ProRail tegenover het Algemeen Dagblad.

“Voor de winter start voeren we een 100% controle uit. Mocht uit de tests blijken dat de verwarming van de wissels niet goed werkt, dan repareren we deze voordat het winter wordt,” zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. Hij vervolgt: “Op verzoek van de vervoerders is ProRail deze zomer ook versneld gestart met het vervangen van de wisselverwarmingen.” Tweederde van de 5500 wissels wordt namelijk op gas verwarmd. Die wissels kunnen bij sneeuwval verstopt raken. Daarom schakelt ProRail over op elektrische wisselverwarming, die ook duurzamer en beter te monitoren is. Maar het vervangen van de wisselverwarmingen bleek op “een beperkt aantal” locaties niet tijdig te zijn afgerond.

Aanfluiting

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV meldde in december al dat ProRail de wisselverwarmingen niet overal op orde had. De spoorbeheerder wilde dat toen niet bevestigen. De organisatie noemt het “een aanfluiting” dat ProRail niet op tijd winterklaar was. Dat de wisselverwarming is vervangen, maar niet is gecontroleerd of die werkte noemt voorman Rikus Spithorst “een blunder van de ergste soort”: “Als je thuis een nieuwe lamp erin draait, wacht je ook niet tot het donker wordt om te testen of die het doet,” zegt hij tegenover het AD.

50 wissels in de storing

De spoorbeheerder zegt er alles aan gedaan te hebben om vervolgens de hinder te beperken. Zo waren er storingsploegen paraat om de wissels sneeuwvrij te houden. Toch kon daarmee niet voorkomen worden dat bij ongeveer 50 wissels zondag 10 december storingen ontstonden. Ook maandag 11 december ontstonden vergelijkbaar aantal storingen. ProRail benadrukt dat de meeste wissels wel functioneerden.

Enorme impact

Reizigersorganisatie Rover reageert in de krant onthutst op het nieuws. “Winterwerkzaamheden moeten natuurlijk voor de winter klaar zijn, hoe winterklaar ben je anders?” vraagt beleidsmedewerker Freek Bos zich hardop af. Volgens Rover gaat het om belangrijke knooppunten in het spoornetwerk. “De impact van een niet werkende wissel is daar groot.”

Den Haag HS

Het is niet voor het eerst dat ProRail worstelt met wisselverwarming. Zo stond in 2009 de wisselverwarming uit op Den Haag Hollands Spoor. “Opnieuw vallen er nu onnodig treinen uit doordat we niet volledig op de winter zijn voorbereid. Het is klungelig en kwalijk dat essentiële wissels weer niet winterklaar bleken,” stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.

Overmacht

Het gaat volgens ProRail te ver om te stellen dat de spoorbeheerder niet voorbereid was op winterse omstandigheden. Er kan ook sprake zijn van overmacht. “Op de snelwegen stond ook duizend kilometer file. We zijn niet altijd opgewassen tegen zoveel sneeuw. Ook een volgende keer is er geen garantie dat het goed gaat.”

Niet meer uitval dan normaal

NS reageert ook op het bericht. “We zagen ons zondag 10 en maandag 11 december geconfronteerd met een aantal grote wisselstoringen en zijn benieuwd naar de oorzaak,” aldus een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen. Het spoorbedrijf gaat nog met ProRail in gesprek om de winter te evalueren. “Ik heb het uitgezocht en er was die twee dagen niet meer uitval van treinen dan normaal. Wij gaan over het materieel, ProRail over de infrastructuur. Evaluatie moet uitwijzen wat de precieze oorzaak is van de wisselstoringen.” Op maandag 11 december viel een derde van alle treinen uit.

This post was last modified on 16 januari 2018 12:03

Share
Tags: Winter

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug