34% van de treinen viel uit door winterweer
12 dec 2017 14:06
Op het Nederlandse spoor zijn maandag 34% van de treinen geschrapt als gevolg van het winterweer. Van de rijdende treinen had ruim veertig procent een vertraging van 3 minuten of meer.
Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder ProRail. NS had zondag al aangekondigd dat er fors geschrapt zou worden in de dienstregeling. De treinen die preventief zijn geschrapt tellen ook mee in het cijfer uitgevallen treinen. Arriva, Keolis en Connexxion reden maandag wel volgens de normale dienstregeling. “Arriva past haar dienstregeling niet op voorhand aan” zegt het spoorbedrijf.
Regionale treinen
De regionale vervoerders slaagden erin om redelijk punctueel te blijven rijden. Circa 20% van de regionale treinen liep maandag een vertraging op van 3 minuten of meer. De regionale lijnen zijn minder complex en in het algemeen rijden er niet meer dan vier treinen per richting. Wel rijden regionale treinen vaak (deels) over enkel spoor, waardoor vertraagde treinen soms op elkaar moeten wachten. De slechtst presterende regionale trein was maandag de RNET trein Gouda – Alphen a/d Rijn (NS) (circa 40% vertraging). Het boemeltje Almelo – Mariënberg reed zeer stipt (circa 7% vertraagd), in die regio was er echter beperkt sprake van winterweer.
Hoofdspoor
Op het hoofdspoor hadden de Sprinters Utrecht – Zwolle en de Sprinters Dordrecht – Den Bosch relatief vaak vertraging. De laatst genoemde trein had gisteren in meer dan 70% van de situaties een vertraging van 3 minuten of meer. Toch zegt het cijfer niet veel: een niet rijdende trein is immers veel vervelender. Rond Utrecht, Amsterdam en Schiphol reden maandagavond lange tijd nauwelijks treinen.
Dinsdag
Dinsdag is de gewone dienstregeling weer opgestart. Wel werden op een aantal trajecten nog treinen geschrapt, waaronder de Spitssprinters Rotterdam – Gouda Goverwelle, Utrecht Centraal – Houten Castellum en de Sprinter Den Haag – Gouda Goverwelle. Ook tussen Hoorn en Zaandam reden “door beperkingen in de materieelinzet” minder treinen. Om diezelfde reden werden er Sprinters geschrapt tussen Amsterdam en Uitgeest. Ook kon de Keolis sneltrein Enschede – Raalte dinsdag niet rijden vanwege beperkingen in de materieelinzet.
Ik denk dat we deze ProRail cijfers maar met een flink korreltje (strooi)zout moeten nemen. Mis de opsomming van het uiteindelijk aantal vervoerde reizigers en het aantal reizigers dat niet in een trein kon stappen omdat het rollend materieel niet genoeg capaciteit had.
Tipje voor de planners; Als je besluit om bepaalde treinseries niet te rijden moet je de treinseries die dan wel gepland zijn te rijden, dus geen ICM3 inleggen als je Virms genoeg hebt staan.
Uit betrouwbare bron vernomen dat prorail verzuimd heeft om de wisselverwarming in te schakelen. Stond zowel op zondag alsook op maandag uitgeschakeld.
Daarnaast spelen punctualiteitcijfers een belangrijke rol. Een trein die niet rijdt blijft buiten deze cijfers. Een vertraagde trein telt wel mee, maar niet in positieve zin. En de NS wordt afgerekend op punctualiteit. Een slechte score betekend een boete.
Het belang van de reiziger is men totaal uit het oog verloren. Er wordt vooral gekeken door een bril van de boekhouder.
Welke betrouwbare bron? Dit is gewoon een broodje aap.
Helemaal geen broodje aap, op meer dan 10 emplacementen stond daadwerkelijk de wisselverwarming uit met alle gevolgen van dien.
En men had ook twee dagen nodig om de bedieningsschakelaar te vinden?
Er waren ook plaatsen waar de wisselverwarming het wel deed. Ik vermoed dat het meer om storingen ging. Al zou ook dat niet zo massaal mogen gebeuren, aangezien de wisselverwarmingen in het najaar nagekeken zouden moeten zijn.
Wisselverwarming met gas is lachwekkend onbetrouwbaar en heb je alleen in Nederland. De rest van de wereld heeft elektrische wisselverwarming.
Wat een treurigheid. Hoe is de inzet van de Thalys geweest? Ik zag ze toch regelmatig langs suizen op de HSL.
Hoe zou bij zo’n chaos op Schiphol als nu of toen met de vulkaanaswolk toch een mooie gelegenheid zijn voor Thalys om de treinen helemaal vol te krijgen en eigenlijk zou men moeten trachten extra treinen te laten rijden naar Bruxelles Zaventem, Paris CDG en wellicht nog verder naar het zuiden. Het zou ook een grote verlichting van de druk op Schiphol zijn. Maar ja, waar haalt men in een halve dag het materieel en personeel vandaan?
NB vanwege de CO2 uitstaat zal het vliegen op onnodige korte vluchten al snel afgeschaft worden. Dwz binnen 600-800 wordt er eigenlijk niet meer gevlogen wanneer er spoor is. Men gaat maar met de trein. Het kabinet en de Koning zouden dit ook moeten doen.
Uiteindelijk win je het met de trein nu al hands-down naar Brussel, Parijs en London. De verbinding naar het Oosten en Noorden mag wel verbeterd worden.
Aardig stukje:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/13/verbied-vliegen-binnen-europa-a1584686
NB Ook vracht via de lucht is nergens voor nodig.
Wat niet wordt vermeld is dat bij Arriva c.s. bijna alles normaal reed en bij NS meer dan de helft niet reed. Zo kom je gemiddeld op 34%.
De solo lijnen van Arriva met lage frequentie, minder reizigers, weinig wissels etc. zijn natuurlijk totaal niet te vergelijken met de complexe dienstregeling van NS met veel langere trajecten, passages van vele wissels, kruisingen met vele treinen etc. Stoptrein Harlingen – Leeuwarden is iets anders dan de IC Leeuwarden – Den Haag via Zwolle – Weesp – Amsterdam – Schiphol. Dat noemen ze appels met peren vergelijken.
Dat komt vooral door NS zelf dat bijv. overal sprinterdiensten aan elkaar koppelt waardoor ze door half Nederland crossen. De dienstregeling en de personeelsroosters zijn zo ingewikkeld als je ze zelf maakt.
Arriva heeft 1% van het NS verkeer. En dat vooral op simpele lijntje waar toevallig deze keer de sneeuwval een stuk minder was. Goedemiddag.
Meer dan 1 procent. En ook in Arriva regio’s viel sneeuw. Bij het genoemde voorbeeld staat der duiding expres dat sneeuw mee viel. In het artikel staat ook aangegeven dat Arriva netwerk minder complex is, maar wel de uitdaging enkel spoor heeft.
Ik las het artikel vrij snel toen het verscheen en toen stond al vrij correct en genuanceerd de verschillen tussen de lokaalspoorlijnen en het hoofdnet aangegeven. Ook dat lokaalspoorlijnen enkelsporig zijn en in dat opzicht zeker kwetsbaar.