ProRail gunt verbouwing station Tilburg aan BESIX

ProRail heeft het contract voor de uitbreiding en renovatie van station Tilburg gegund aan BESIX. Het contract heeft een waarde van circa € 13 miljoen en wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Tilburg, NS Stations en de provincie Noord-Brabant. De voorbereidende werkzaamheden beginnen per direct en de verbouwing duurt tot 2016. Dat heeft de spoorbeheerder woensdag bekendgemaakt.

Station Tilburg wordt uitgebreid en gerenoveerd omdat het huidige station niet is berekend op de toekomstige reizigersaantallen. Tilburg telt nu dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 naar verwachting ruim 40.000. Om te zorgen dat het station ook in de toekomst een comfortabele opstapplaats blijft, krijgt het station een nieuwe, brede stationspassage van bijna 42 meter (inclusief winkelruimte), die onder alle sporen doorgaat. Dit betekent dat het station ook aan de noordkant een entree gaat krijgen. De passage vormt straks een belangrijke verbinding tussen de binnenstad aan de zuidzijde en het nog te ontwikkelen gebied Spoorzone aan de noordkant.

Voorzieningen
Ook de toegankelijkheid van het station voor mindervaliden wordt verbeterd. In de nieuwe passage komen liften en roltrappen naar alle perrons zodat mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn zelfstandig met de trein kunnen reizen. Daarnaast is in de nieuwe passage ruimte gereserveerd voor winkel- en horecavoorzieningen, wordt er onder het postperron een nieuwe bewaakte fietsenstalling gebouwd en op het postperron een onbewaakte fietsenstalling.

Week geen treinen
Voor de gunning is een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen, waarbij BESIX de economisch meest voordelige aanbieding heeft gedaan. BESIX start al binnen enkele weken met de voorbereidende werkzaamheden. Het station zal tijdens het werk gewoon in gebruik blijven, behalve in de herfstvakantie van 2014. Dan rijden er een week lang geen treinen omdat de nieuwe passage op zijn plaats wordt gelegd.

Andere stations
BESIX realiseerde eerder in Nederland al de stations van Barendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA . Daarnaast is het bedrijf betrokken bij de verbouwing van Utrecht Centraal en Heerlen. 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug