De treinverbinding tussen de Randstad en steden als Enschede, Groningen, Middelburg en Maastricht moet een half uur sneller worden. ProRail-topman Pier Eringa vindt dat het kabinet meer oog moet hebben voor het spoor in de provincie, zegt hij in een interview met het Algemeen Dagblad.
In de politieke discussie zou het nu nog vooral gaan over extra treinen in de Randstad en spoorboekloos rijden. Frequentie is volgens Eringa voor het zuiden, noorden en oosten echter veel minder van belang. “Daar heeft men liever een snelle verbinding met het westen.” Nu nog is de maximale snelheid op het gewone spoor 140 kilometer per uur, maar als treinen met 200 tot 250 kilometer per uur zouden kunnen rijden en stops worden geschrapt, kan de reistijd op trajecten als Amsterdam-Middelburg of Groningen-Rotterdam soms wel een half uur korter worden.
Daarvoor moet het gewone spoor echter wel op de schop en die hele operatie kan al gauw enkele miljarden euro’ s kosten. Dat bedrag kan volgens Eringa over tien tot vijftien jaar worden uitgesmeerd.
Het is de vraag of de politiek enthousiast wordt om miljarden de investeren om het spoor sneller te maken. Tussen Zwolle – Lelystad en Amsterdam – Utrecht kunnen treinen al 200 kilometer per uur rijden, maar op dit moment rijden vrijwel alle treinen niet sneller dan 140.
Voor een reistijdverkorting van een half uur tussen Amsterdam en Middelburg zijn overigens geen miljarden nodig. Door gebruik te maken van de bestaande hogesnelheidslijn kan de verbinding maximaal 40 minuten versneld worden, stelde Treinreiziger.nl al in 2016. En als er ook nog stops in Zeeland worden geschrapt, is zelfs een reistijdwinst van 50 minuten haalbaar (vergeleken met de uurlijkse reguliere intercity).
Het is niet voor het eerst dat ProRail-topman Pier Eringa pleit voor snellere treinen tussen de Randstad en de provincies. Eenzelfde pleidooi hield Einga een jaar geleden. Om de snellere reistijd te realiseren, stelde hij voor om non-stop intercity’s in te voeren. NS vertelde destijds dat er geen plannen waren voor een versnelde intercity. Amper een jaar later is NS overstag. Vannacht rijdt de eerste testtrein versneld vanuit Groningen via Amsterdam Zuid naar Den Haag.
This post was last modified on 2 februari 2019 18:17
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…