Reizigers die onlangs hebben meegedaan aan een proef met een automatisch bestuurde trein zijn daar enthousiast over. Dat meldt ProRail. Tussen 12 en 17 februari reden elke dag vijftig passagiers mee met zo’n trein, die reed op het traject Groningen-Buitenpost.
Hoewel de trein automatisch reed, was er wel een machinist aan boord die de verantwoordelijkheid droeg. “De testen zijn erg goed verlopen”, zegt de verantwoordelijke projectmanager ATO. “We zijn erg blij met de enthousiaste deelname van tientallen reizigers. Onderzoeksbureau TNO is nu bezig met het verwerken van alle reacties.”
Er zitten volgens de spoorbeheerder veel voordelen aan automatisch bestuurde treinen. Ze kunnen veilig dichter op elkaar rijden, daardoor kunnen er meer treinen over bestaand spoor. Ook de punctualiteit gaat omhoog en omdat geautomatiseerde treinen gelijkmatiger rijden dan handmatig bestuurde treinen, wordt er ook zuiniger en dus duurzamer gereden.
Eerder werd al met automatisch bestuurde treinen proefgereden op de Betuweroute en in Groningen, maar dat gebeurde zonder passagiers. Ook NS heeft zonder reizigers een test gedaan op de Hanzelijn.
Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef is uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control.
Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Op dit moment zijn er echter geen testen gepland op niveau 3 en 4. Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 22 februari 2020 22:55
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…