Het Nederlandse spoor is niet berekend op de extreme weersomstandigheden die klimaatverandering met zich meebrengt. Grote investeringen zijn nodig om het spoor te beschermen tegen de hevige regenbuien, de lange periodes van droogte en de hoge temperaturen, waar Nederland tussen nu en 2050 vaker mee te maken gaat krijgen.
Dat zeggen Onno Hazelaar en Stefan Jak, die zich bij ProRail bezighouden met de gevolgen van klimaatverandering voor het spoor tegen Trouw. “Extreme weersomstandigheden worden het normaal van de toekomst”, zegt Hazelaar. “Als we het spoor volledig klimaatbestendig willen maken, dan ben je met één miljard euro nog lang niet klaar.”
In 2019 werd het hitterecord verbroken. Hitte vormt op het spoor een uitdaging. “Bij extreme hitte zet het metaal van het spoor uit, wat kan leiden tot spoorspatting. Ook kunnen er problemen ontstaan met spoorbruggen”, zegt Hazelaar tegenover de krant. Om de kans op spoorspatting te verminderen worden in Duitsland de rails bij wijze van proef wit geverfd. In Italië gebeurt dat al langer.
Maar niet alleen hitte vormt een uitdaging, ook hevige regenbuien. “Denk bijvoorbeeld aan een bui, waarbij er in twee uur tijd 70 millimeter regen valt. Lokaal kan heftige regenval leiden tot wateroverlast in onze elektriciteitskasten, die de beveiliging van de overwegen en treinen regelen. Die installaties werken dan niet meer”, vertelt Jak. Hij wijst erop dat in geval van storing spoorbomen uit veiligheidsoverwegingen preventief sluiten.
Ondanks dat de spoorbeheerder aan de bel trekt dat het spoor niet klaar is voor de huidige weersveranderingen, wil ProRail niet zeggen hoeveel geld er nodig is. In de krant zegt de spoorbeheerder dat dit een politieke keuze is. Als er niets gebeurt, zullen we meer storingen krijgen die veroorzaakt worden door weersomstandigheden.
Ruim tien jaar geleden, in 2008, kwam ProRail met een hele andere boodschap. “Weer is geen issue meer“, kopte toen persbureau Novum op basis van uitspraken van toenmalig president-directeur Bert Klerk van ProRail. De spoorbeheerder sloot incidenten weliswaar niet uit, maar zei ook dat extreme warmte en extreme kou steeds minder invloed hebben op de beschikbaarheid van het spoor.
Al vrij snel bleek dat Klerk te vroeg gesproken had. Ruim een jaar later ging het tijdens de winter flink mis en werd het treinverkeer door forse sneeuwval plat gelegd. In de jaren daarna zorgde met name sneeuw geregeld voor problemen. Inmiddels is het standaard dat bij enige twijfel al preventief fors in de dienstregeling wordt gesneden. Daardoor ontstaat er weliswaar hinder, maar raakt het treinverkeer minder snel ‘out of control’.
Bron: ANP / Trouw / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 9 januari 2020 11:39
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…