ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens een persgeprek donderdag zei ProRail-topman John Voppen dat het herstel van de ontwerpfouten lang gaat duren.

Op het traject tussen Hoofddorp en Rotterdam zijn problemen met tien viaducten die in het verleden te licht zijn ontworpen. Het herstel van de viaducten is complex. Dit jaar begint het herstel van het viaduct bij Rijpwetering, waar scheurtjes zitten in onderdelen en waar de spoorbaan ook is verschoven.

Werk verschilt per viaduct

“Hoe je het werk uitvoert per viaduct kan totaal verschillend zijn”, zegt Voppen. Bij het ene viaduct kan het moeilijk zijn, maar bij het andere heel makkelijk.” Hij geeft als voorbeeld dat er bij een viaduct een damwand in de grond moet komen. “Maar je kunt die damwand niet trillen, want dan maak je het spoor kapot. Dus je moet draaien. Alleen de machine die de palen draait, past niet op de weg.” Al die zaken kosten volgens Voppen ‘heel veel tijd’.

Begrenzing sinds december van 80 naar 120

De spoorwegtopman zegt dat ProRail nu ‘alle details aan het uitpluizen is’, maar dat het nog een flinke periode zal duren voordat de treinen weer met de ontwerpsnelheid van 300 kilometer per uur over de spoorlijn kunnen rijden. Sinds december mogen hogesnelheidstreinen weer met 120 kilometer per uur over de viaducten. Dat was eerder maar 80 kilometer per uur, waardoor grote problemen ontstonden met de dienstregeling.

Het persgesprek was er om de enorme hoeveelheid werkzaamheden op het spoor nog maar weer eens te belichten. Nieuws was er niet bij. Dit jaar staan er 400 projecten op de planning van ProRail waarvan er 25 als groot in de boeken staan. Woensdag werd bekend dat er bij een van die grote projecten, het station van Groningen, al vertraging op is getreden voor het werk in de zomer van start gaat. ProRail moet opnieuw een planning gaan maken van het werk daar dat, zoals eerst gepland, tot een 51 dagen lange buitendienststelling van het station zou leiden.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 7 februari 2025 11:51

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug