fbpx
Utrecht heeft voor aanbesteden gekozen. Foto Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Provincies mogen nu ook zelf ov-bedrijf starten

05 nov 2025 10:12

Provincies krijgen definitief de mogelijkheid om zelf openbaar vervoerbedrijven op te richten. Een wet van GroenLinks-PvdA en NSC die dat regelt, is dinsdag aangenomen in de Eerste Kamer. Alleen VVD en JA21 stemden tegen.

Op dit moment moeten provincies het openbaar vervoer nog met bedrijven regelen via aanbestedingen. Ook regionale treinen en veerponten kunnen daaronder vallen. Volgens de indieners werken die aanbestedingen niet altijd naar behoren.

Extra mogelijkheid

Provincies kunnen nu met de nieuwe wet ervoor kiezen om het regionale ov zelf te regelen als te weinig bedrijven zich melden. “Het gaat om een extra mogelijkheid, geen verplichting”, benadrukt NSC’er Olger van Dijk in een persbericht. “Maar wel een stok achter de deur om te zorgen voor een goed aanbod van openbaar vervoer in de provincie.”

Volgens de nieuwe wet kan een provinciaal ov-bedrijf al het ov uitvoeren. Provincies kunnen ook een eigen spoorbedrijf beginnen als er in de provincie een regionale spoorlijn ligt. De kans dat dit gebeurt wordt overigens niet groot geacht.

Ov betaalbaar en betrouwbaar

“Jarenlange marktwerking heeft buslijnen doen verdwijnen, bussen laten vertragen en kaartjes onbetaalbaar gemaakt”, aldus Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA. Hij verwacht dat het ov dankzij zijn wet “betrouwbaar en betaalbaar” wordt.

Het is nog niet bekend of er ook provincies zijn die van de nieuwe mogelijkheid gebruik gaan maken. Het is pas mogelijk als een concessieperiode is afgelopen. De grote steden mochten al een eigen ov-bedrijf hebben. Amsterdam (GVB), Den Haag (HTM) en Rotterdam (RET) hebben zo’n eigen ov-bedrijf. Utrecht heeft voor een aanbesteding gekozen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 1 stem
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
4 dagen geleden

Het biedt de provincies / vervoersregio’s de mogelijkheid om een eigen vervoersbedrijf te beginnen als ze het efficienter kunnen doen dan de geliberaliseerde vervoerders of er te weinig/geen inschrijvers zijn. Hierdoor wordt de positie van de provincies / vervoersregio’s verstevigd om goed en betaalbaar OV te kunnen leveren. En de tijd zal het leren of ze er gebruik van maken of dat de geliberaliseerde vervoerders het toch efficienter kunnen doen.
Dat de VVD en JA´21 er tegen zijn maakt het me des te duidelijker dat deze partijen totaal geen moer geven om het OV.

visseling
4 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Al die continue klachten dat het regio-bus-vervoer almaar slechter zou zijn geworden: varieert uiteraard per regio, maar er zijn in bvb de laatste 10/15 jaar OOK diverse extra buslijnen-of sneldiensten naast de normale lijn, bijgekomen. Of diensttijden uitgebreid-eerder/later/meer dagen. Die Habtamu is woordvoerder-dus klager vermits oppositie- over OV/regio. Ja hoor, hier en daar is door straktrekken van routes ook een klein gehucht-waar toch al vrijwel niemand opstapte (dat is tenminste een handigheidje van die chipkaart-precies tellen) nu een stuk verder vanaf de bushalte komen liggen. Maar blijkbaar was er daar zelfs geen vrijwilligers op te trommelen om een buurtbusje te organiseren. Qua vertraging is het echt stukken, stukken beter als tante spoor hier kan presteren-laat staan DE=Duitsland.
Grootste problems de laatste maanden is tekort aan personeel, waardoor ritten uitvallen-varieert ook nogal per regio. (Connexxion Zeeland heeft onlangs 5/6 chauffeurs uit Spanje ingehuurd-recent artikel in AD). Of dat nou echt verandert met provincie als werkgever ipv zo´n zo´n multinationale vervoersmoloch met bakken ervaring daarin…….

Loek Voorn
3 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Beste Visseling.

Ik zou het prettig vinden als je eens in begrijpelijk Nederlands reageert. Ik merk dat ik geen moeite meer doe om jouw woordenbrij te lezen. Lijkt me niet jouw bedoeling.

Paul Lamote
3 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het idee dat provinciale ambtenaren het OV efficiënter kunnen organiseren dan een privaat bedrijf lijkt me een illusie. Het experiment met de Westerschelde Ferry mag een waarschuwing zijn.

David
3 dagen geleden

Ben wel benieuwd naar de beweegreden van VVD/JA21 om hier tegen te stemmen. Het gaat alleen over het creëren van een mogelijkheid bij gebrek aan interesse, niet een verplichting om dit te doen.

Paul Lamote
3 dagen geleden
Antwoord aan  David

Genoemde partijen vinden zelf busverbindingen exploiteren geen kerntaak van de overheid. Daarnaast zullen de kosten stijgen als buschauffeurs ambtenaren worden.

Martinistadjer
3 dagen geleden

Dus als je een onmogelijke aanbesteding regelt en er vervolgens geen biedingen zijn dan mag je het zelf doen?
Leuk om de privatisering weer de schuld te geven van het verdwijnen van lijnen. Als je meer geld over had gehad voor het ov waren er lijnen bijgekomen. Het is Openbaar Vervoer: door de overheid geregeld vervoer, al dan niet uitgevoerd door een commercieel bedrijf.

Aad
3 dagen geleden

Ze kunnen nu al deelnemen door in te schrijven op de aanbesteding die uitgeschreven wordt. Deze stelling van zelf starten is dus onbehoorlijk bestuur. Het OV moet veranderen met andere vormen voor kleinere gemeentes en routes. Je kan natuurlijk ook je aanbesteding anders inrichten cq schrijven. Dat aanbestedingen niet werken en gemanipuleerd worden kan ik uit de praktijk onderschrijven.

Paul Lamote
3 dagen geleden

Ik denk dat de Provincies hier weinig trek in hebben omdat bij een eigen bedrijf de Provincie ook automatisch financieel gaat opdraaien voor het exploitatierisico terwijl dat risico nu bij de private busbedrijven ligt.

gws
2 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Re eigen… Risico
Roerend mee eens, de provincie kan m.i. nevernooit een ov bedrijf efficient laten draaien.
De provincie-bestuurders moeten dan kiezen uit een bodemloze put en een stevige afstraffing bij volgende verkiezingen wegens onvoldoende ov.
Overigens: wat te doen voor grensoverschrijdende lijnen?

Dat enkele grote steden een eigen ov bedrijf hebben (ret htm gvb) is m.i. een historisch gegeven, de meeste voordelen daarin zijn langdurige samenweking, betere afstemming en het uitblijven van de ellende van omschakeling naar een nieuwe concessie (zie de vele jammerklachten op deze website).

Arjan krabbenbos
2 dagen geleden

Word het niet te verwarrend als er nog meer OV-bedrijven bijkomen? Hoe zit dat dan met de huidige? Gaan deze dan met elkaar samenwerken of wordt alles qua tarieven, frequenties en materieel weer anders? Natuurlijk wel weer leuk om te spotten, maar blijft het dan wel voor een incidentele OV- reiziger binnen de perken?