Foto: Stefan Verkerk
Reizigers geven hun ervaringen met het personeel van de NS gemiddeld een 8,4, blijkt uit een peiling van de NS die is uitgezet bij reizigers. Ook over de aankoop van treinkaartjes (8,1) en de sociale veiligheid in de trein (7,9) blijken reizigers positief. De hygiëne in de trein is zoals verwacht een heikel punt en scoort bij reizigers een nipte voldoende: 5,8.
De resultaten van de enquête werden deze maand gepubliceerd in De Koppeling, het personeelsblad van de NS. Zo’n 14.000 reizigers gaven hun mening via de app van de vervoerder, de NS-website of mails die namens de Spoorwegen verstuurd werden. Gemiddeld geven reizigers hun treinreis met de NS een 7,4. 50-plussers zijn wat positiever dan studenten en dertigers, die hun reis slechts een 6,4 geven. Dat correspondeert met het type reis: woon-werkverkeer wordt door de respondenten beoordeeld met een 6,5, terwijl recreatieve reizen een 7,6 krijgen.
Communicatie tussen reiziger en de NS levert volgens de enquête de hoogste scores op: de klantenservice krijgt een 7,4, contact met personeel op stations of in treinen zelfs een 8,4 en ook over de aankoop van tickets en de sociale veiligheid zijn reizigers dik tevreden. Wat betreft hygiëne in de treinen is er nog flink wat werk aan de winkel voor de nationale spoorvervoerder: de ‘reinheid van de treinen’ krijgt volgens de NS-enquête nog een nipte voldoende: een 5,8.
De cijfers komen redelijk overeen met de resultaten van de onafhankelijke OV-Klantenbarometer van 2022. Daar kreeg de netheid van NS-treinen gemiddeld een 6,5, iets hoger nog dan het cijfer dat uit de NS-enquête kwam gerold. Alleen voor de prijs van een treinrit krijgt de NS volgens kennisinstituut CROW-KpVV een onvoldoende, namelijk een 4,7. In de NS-enquête was prijs geen criterium.
This post was last modified on 24 september 2023 22:43
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…