Reizigers weigeren vaker HSL-toeslag – begrip bij conducteurs

Steeds meer treinreizigers weigeren de verplichte toeslag op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en Rotterdam te betalen en veel conducteurs hebben daar begrip voor. Dat blijkt uit een steekproef onder conducteurs die vakbond FNV-Spoor heeft gedaan op verzoek van het AD.

Voor treinreizen in de Intercity Direct en Eurocity Direct over de hogesnelheidslijn betalen reizigers nu nog 2,90 euro toeslag per rit. Vanaf 1 januari gaat dit bedrag omhoog naar 3 euro. Reizigers zouden door de frequente uitval van treinen en de vele vertragingen op de lijn vaker de toeslag niet willen betalen. Uit de steekproef van FNV Spoor blijkt dat één op de vijftien tot twintig reizigers geen toeslag betaalt in de IC en Eurocity Direct treinen over de HSL.

Conducteurs willen niet beboeten

Volgens vakbondbestuurder Henri Janssen zijn studenten en toeristen vaak niet op de hoogte van de toeslag. ”Maar we zien ook mensen die principieel weigeren vanwege de uitval en vertragingen. Ze maken dat ook kenbaar. Conducteurs tonen begrip. Velen willen geen boete uitschrijven”, zegt Janssen in het AD. ”Alleen als iemand helemaal geen kaartje heeft, doen ze dat.” Voor het niet betalen van de toeslag geldt een boete van 10 euro. ”Dat kleine bedrag kost veel tijd. Dan kunnen conducteurs niet meer de hele trein controleren.”

NS wil toeslag behouden

De NS erkent dat de toeslag steeds vaker niet wordt betaald, maar wil van het afschaffen van de toeslag niet weten. Reizigersvereniging Rover heeft al veelvuldig aangedrongen op het afschaffen van de toeslag en ook in de politiek zijn hier stemmen over opgegaan.

Volgens de NS is ook met de snelheidsbeperkingen op de HSL de reis met de IC en Eurocity Direct sneller. Ook vreest de treinmaatschappij dat de treinen te druk worden als de toeslag verdwijnt. De NS betaalt zelf voor het gebruik van de HSL en compenseert die extra kosten met de toeslag.

In de nieuwe dienstregeling rijden de IC Direct treinen door naar Lelystad of Amersfoort. Daarom zijn er nu toeslagpaaltjes geplaatst op de stations Amsterdam Zuid, Hilversum, Amersfoort Centraal, Almere Centrum en Lelystad Centrum.

This post was last modified on 6 januari 2025 09:43

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug