Remmende trein kan meer energie opwekken

Treinen kunnen bij het remmen meer energie teruggeven aan de bovenleiding dan gedacht. De vervoersbedrijven NS en Veolia hebben nu met de overheid afgesproken om te onderzoeken hoe ze dit in de praktijk kunnen brengen. Daarvoor hebben de partijen tijdens het jaarcongres van Railforum een green deal ondertekend. 

De treinen van NS en Veolia leveren nu al energie die vrijkomt bij het remmen ´terug´ aan de bovenleiding. De stroom kan dan worden hergebruikt door andere treinen, wat NS een besparing van ongeveer zes procent aan elektriciteit per jaar oplevert. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid energie die terug de bovenleiding ingaat, fors kan worden verhoogd.

Remstroom
De proef gaat van start op de Heuvellandlijn (Veolia) in Zuid-Limburg om te kijken of dit in de praktijk kan worden gebracht. Onderzocht wordt of treinen daar met andere instellingen kunnen rijden. Daarbij wordt ook bekeken of de ´remstroom´ kan worden geleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. Nu profiteren alleen treinen die in de buurt rijden.

Besparing
De verwachting is dat deze verbeteringen een jaarlijkse besparing kunnen opleveren van zeventig gigawattuur aan energie en een CO2-reductie van dertig kiloton, als het systeem in het hele land wordt ingevoerd.

Schoner
De trein is nu al zo´n 75 procent schoner dan de gemiddelde reis per auto. De nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) is daarom te spreken over het voornemen. "Door dit soort maatregelen maken we de trein een nog schoner alternatief voor de auto en bouwen de groene voorsprong van de trein verder uit."

Kennisplatform
Ook is er tijdens het jaarcongres van Railforum een Green Deal gesloten voor de oprichting van het Kennisplatform Duurzaam Spoor. De afgelopen jaren wist de spoorsector de hoeveelheid CO2 per reizigerskilometer al terug te brengen van 54 gram CO2-uitstoot naar 45 gram uitstoot. Bij het kennisplatform zullen ruim 80 bedrijven uit de OV-sector zich aansluiten.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

12 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

2 dagen terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug