Remmende trein kan meer energie opwekken
09 nov 2012 14:33
Treinen kunnen bij het remmen meer energie teruggeven aan de bovenleiding dan gedacht. De vervoersbedrijven NS en Veolia hebben nu met de overheid afgesproken om te onderzoeken hoe ze dit in de praktijk kunnen brengen. Daarvoor hebben de partijen tijdens het jaarcongres van Railforum een green deal ondertekend.
De treinen van NS en Veolia leveren nu al energie die vrijkomt bij het remmen ´terug´ aan de bovenleiding. De stroom kan dan worden hergebruikt door andere treinen, wat NS een besparing van ongeveer zes procent aan elektriciteit per jaar oplevert. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid energie die terug de bovenleiding ingaat, fors kan worden verhoogd.
Remstroom
De proef gaat van start op de Heuvellandlijn (Veolia) in Zuid-Limburg om te kijken of dit in de praktijk kan worden gebracht. Onderzocht wordt of treinen daar met andere instellingen kunnen rijden. Daarbij wordt ook bekeken of de ´remstroom´ kan worden geleverd aan het openbare elektriciteitsnetwerk. Nu profiteren alleen treinen die in de buurt rijden.
Besparing
De verwachting is dat deze verbeteringen een jaarlijkse besparing kunnen opleveren van zeventig gigawattuur aan energie en een CO2-reductie van dertig kiloton, als het systeem in het hele land wordt ingevoerd.
Schoner
De trein is nu al zo´n 75 procent schoner dan de gemiddelde reis per auto. De nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) is daarom te spreken over het voornemen. "Door dit soort maatregelen maken we de trein een nog schoner alternatief voor de auto en bouwen de groene voorsprong van de trein verder uit."
Kennisplatform
Ook is er tijdens het jaarcongres van Railforum een Green Deal gesloten voor de oprichting van het Kennisplatform Duurzaam Spoor. De afgelopen jaren wist de spoorsector de hoeveelheid CO2 per reizigerskilometer al terug te brengen van 54 gram CO2-uitstoot naar 45 gram uitstoot. Bij het kennisplatform zullen ruim 80 bedrijven uit de OV-sector zich aansluiten.
(c) Novum / Treinreiziger.nl