NS International is in Nederland de meest bekende aanbieder van internationale treinkaartjes, en wellicht ook het meest bekritiseerd. Maar is dat terecht? Treinreiziger.nl heeft de website van alle belangrijke ticketaanbieders uitgebreid getest. Ons oordeel: op het gebied van gebruiksvriendelijkheid scoort NS International best goed, maar er zijn nog zeker verbeteringen mogelijk.
Een groot pluspunt zijn de prijskalenders van NS International. Bij de belangrijkste reisrelaties krijg je direct een overzicht op welke dagen er voordelige tarieven zijn. Jammer genoeg is de prijskalender alleen beschikbaar voor een beperkt aantal reisrelaties. Vooral voor de populairste internationale bestemmingen van en naar Amsterdam zijn prijskalenders beschikbaar. Bijvoorbeeld voor Amsterdam – Parijs, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Antwerpen en Amsterdam – Berlijn. Als er geen prijskalender is, is het minder snel zichtbaar welke verbinding het goedkoopst is. Dat is een punt dat verbeterd kan worden. NS zegt in een reactie dat het in de loop van 2019 makkelijker wordt om vanaf een ieder station in Nederland te zien op welke dagen goedkope tickets beschikbaar zijn naar de populairste buitenlandse bestemmingen (Antwerpen, Brussel, Parijs, Keulen, Londen en Düsseldorf). Het spoorbedrijf gaat kalenders met kleuren invoeren die duidelijk maken op welke dagen tickets goedkoop of juist duur zijn. De kalenders met prijzen blijven beschikbaar voor een beperkt aantal relaties.
Opmerkelijk is dat er tussen NS en de spoorwegmaatschappijen van de ons omringende landen (België: NMBS, Duitsland: DB) nauwelijks prijsverschillen zijn. Dat is wel eens anders geweest, en bij veel landen is dat nu nog steeds anders. Toch zijn prijsverschillen niet volledig verholpen. Tickets vanuit Roosendaal en Maastricht naar België (en omgekeerd) zijn bijvoorbeeld bij de Belgische spoorwegen goedkoper. Richting Duitsland zijn de tarieven vrijwel altijd vergelijkbaar met die van DB. Wel is het zo dat NS International een aantal specifieke reizen niet verkoopt, die bij onze oosterburen wel te koop zijn. Tickets voor nachttreinen verkoopt NS in de regel ook niet online, daarmee is NS gestopt omdat nachttreinen nu niet meer van en naar Nederland rijden. Ook zijn een aantal specifieke binnenlandse Duitse tarieven, zoals het Schönes-Wochenende-Ticket niet boekbaar bij NS International.
Is NS International dan bijna altijd het goedkoopst? Nee. Zeker bij reizen verder dan Duitsland en België kunnen zich prijsverschillen voordoen. Bijvoorbeeld naar Londen, Praag, Wenen en Innsbruck. Rover toonde eerder al aan dat reizen naar Spanje bij NS International onnodig duur uit kunnen pakken. Er is echter geen enkele aanbieder die naar alle bestemmingen de voordeligste tickets heeft. Zeker voor reizen verder dan België en Duitsland kan vergelijken tussen verschillende aanbieders lonen.
NS woordvoerder Ton Boon zegt in een reactie dat het boekingssysteem achter de website een enorme hoeveelheid prijs/productcombinaties kent, die niet allemaal real-time getoond kunnen worden. Bij reizen per Thalys/Eurostar naar Londen zorgt dit volgens NS bij complexe doorgaande tickets (Through Fares) voor problemen waardoor bijvoorbeeld niet altijd het goedkoopste tarief getoond kan worden. Dat probleem blijft het komende jaar, maar in de toekomst als NS overgaat op een nieuw distributiesysteem, wordt dit verholpen. Mogelijk al eerder.
Kinderen mogen in Duitsland gratis met hun (groot)ouders meereizen, mits dit bij het boeken is aangegeven. NS regelt automatisch dat kinderen tot 14 jaar een gratis ticket krijgen als ze met een volwassene meereizen, maar vermeldt niet duidelijk dat dit alleen kan met een ouder of grootouder. Alleen wie de pagina ‘lees meer over reizen met kinderen’ leest, komt hier achter. Dat zullen in de praktijk maar weinig mensen doen.
Jammer is dat bij NS International een ‘via’ station niet kan ingegeven kan worden. Voor veel reizen zal die optie niet nodig zijn, maar in sommige gevallen kan het handig zijn. Ook is het niet mogelijk om filters toe te passen op de resultaten. Bijvoorbeeld alleen reizen tonen met maximaal één overstap. Of reizen sorteren op prijs of reistijd. Dat is overigens bij veel ticketaanbieders niet of beperkt mogelijk. NS International zegt in een reactie te onderzoeken welke sorteer- en filteropties aantrekkelijk zijn. De bedoeling is dat in de loop van 2019 de eerste sorteer- en filteropties worden toegevoegd.
Bij reizen van, naar of via Duitsland is het vaak mogelijk om tegen meerprijs een gegarandeerde zitplek te reserveren. NS International rekent € 4 per persoon en per trein. Vooral wanneer je gebruikt maakt van meerdere treinen kan dit behoorlijk oplopen. Een gezin bestaande uit twee volwassenen en twee kinderen betaalt bij NS Internationaal bij een retourreis naar Praag bijvoorbeeld € 96 aan reserveringskosten. Dat is veel duurder dan bijvoorbeeld DB (€ 18), maar nog wel goedkoper dan de Belgische spoorwegen (€ 144). Bij veel reizen is het mogelijk om specifieke zitplaatswensen door te geven, al zit die optie wel wat verstopt. Bij een aantal bestemmingen is dat nu niet mogelijk, bijvoorbeeld bij de Intercity Berlijn. Dat terwijl dit wel mogelijk is bij andere aanbieders. NS zegt dat reizigers in de toekomst ook bij de Intercity Berlijn hun voorkeuren kenbaar kunnen maken.
NS International toont in de regel niet meer dan zes verbindingen. Dat heeft z’n voor- en z’n nadelen. Onze voorkeur gaat ernaar uit om indien gewenst meerdere verbindingen zichtbaar te hebben, zodat je een vroege en een late verbinding kunt vergelijken. Mogelijk wordt dit in 2019 mogelijk, dan gaat NS dit in elk geval bij wijze van een experiment mogelijk maken.
Bij een verbinding is altijd duidelijk zichtbaar wat de meerprijs (en de meerwaarde) is van de 1e klas. Als de 1e klas goedkoper is, selecteert NS in de regel het 1e klas ticket. Ook dat is prettig. Verder staat duidelijk aangegeven als iets niet is inbegrepen, bijvoorbeeld de metro-transfer in Parijs. Het knopje voor de reisroute had van ons wat opvallender gemogen.
Heb je een tarief gekozen? Dan wordt dit tarief gecontroleerd en wordt de gekozen verbinding een half uur voor je gereserveerd. Dat wordt duidelijk gecommuniceerd. Dat is handig om te weten. Zo weet je hoeveel tijd je hebt om bijvoorbeeld elders nog te zoeken naar een voordeliger tarief, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de geselecteerde aanbieding er daarna niet meer is.
Tijdens onze test is het niet voorgekomen dat de ticketprijs tijdens het controleren van het tarief toch duurder bleek te zijn, maar incidenteel kan dat voorkomen. Dat is een groot contrast met de ervaringen van het TV programma Radar in 2012. Toen constateerde het programma dat in 20 procent van de situaties opeens de ticketprijs fors omhoog schoot. Reizigersvereniging Rover uitte destijds forse kritiek op de site. Voor Sanne van Galen van Rover waren alle problemen zelfs aanleiding om NS Hispeed – het toenmalige NS International – te boycotten. Die boycot heeft ze inmiddels opgeheven. Van Galen: “De website is de afgelopen jaren enorm verbeterd en ook de gebruiksvriendelijkheid vind ik prima, al is het soms wat moeilijk om de voordeeltarieven snel te vinden. Wel heeft het gewoon veel te lang geduurd voordat NS een goede site wist neer te zetten.”
This post was last modified on 1 juli 2020 17:14
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…
Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt…
Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…
Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…
De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…