Review NS International: In het verleden vaak bekritiseerd. Hoe is de site nu?
17 dec 2018 9:30
NS International is in Nederland de meest bekende aanbieder van internationale treinkaartjes, en wellicht ook het meest bekritiseerd. Maar is dat terecht? Treinreiziger.nl heeft de website van alle belangrijke ticketaanbieders uitgebreid getest. Ons oordeel: op het gebied van gebruiksvriendelijkheid scoort NS International best goed, maar er zijn nog zeker verbeteringen mogelijk.
- Treinreiziger.nl heeft ook de websites van HappyRail, Trainline, Deutsche Bahn en de Belgische spoorwegen getest. Deze week verschijnt er iedere dag een review. Dit is de eerste review. Daarnaast hebben we een onderzoek gehouden naar trein- en vliegtarieven. Zie: Kosten vliegtuig onderschat, trein regelmatig goedkoper.
Prijskalenders
Een groot pluspunt zijn de prijskalenders van NS International. Bij de belangrijkste reisrelaties krijg je direct een overzicht op welke dagen er voordelige tarieven zijn. Jammer genoeg is de prijskalender alleen beschikbaar voor een beperkt aantal reisrelaties. Vooral voor de populairste internationale bestemmingen van en naar Amsterdam zijn prijskalenders beschikbaar. Bijvoorbeeld voor Amsterdam – Parijs, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Antwerpen en Amsterdam – Berlijn. Als er geen prijskalender is, is het minder snel zichtbaar welke verbinding het goedkoopst is. Dat is een punt dat verbeterd kan worden. NS zegt in een reactie dat het in de loop van 2019 makkelijker wordt om vanaf een ieder station in Nederland te zien op welke dagen goedkope tickets beschikbaar zijn naar de populairste buitenlandse bestemmingen (Antwerpen, Brussel, Parijs, Keulen, Londen en Düsseldorf). Het spoorbedrijf gaat kalenders met kleuren invoeren die duidelijk maken op welke dagen tickets goedkoop of juist duur zijn. De kalenders met prijzen blijven beschikbaar voor een beperkt aantal relaties.
Beperkte prijsverschillen met buurlanden
Opmerkelijk is dat er tussen NS en de spoorwegmaatschappijen van de ons omringende landen (België: NMBS, Duitsland: DB) nauwelijks prijsverschillen zijn. Dat is wel eens anders geweest, en bij veel landen is dat nu nog steeds anders. Toch zijn prijsverschillen niet volledig verholpen. Tickets vanuit Roosendaal en Maastricht naar België (en omgekeerd) zijn bijvoorbeeld bij de Belgische spoorwegen goedkoper. Richting Duitsland zijn de tarieven vrijwel altijd vergelijkbaar met die van DB. Wel is het zo dat NS International een aantal specifieke reizen niet verkoopt, die bij onze oosterburen wel te koop zijn. Tickets voor nachttreinen verkoopt NS in de regel ook niet online, daarmee is NS gestopt omdat nachttreinen nu niet meer van en naar Nederland rijden. Ook zijn een aantal specifieke binnenlandse Duitse tarieven, zoals het Schönes-Wochenende-Ticket niet boekbaar bij NS International.
Grotere prijsverschillen voor andere bestemmingen
Is NS International dan bijna altijd het goedkoopst? Nee. Zeker bij reizen verder dan Duitsland en België kunnen zich prijsverschillen voordoen. Bijvoorbeeld naar Londen, Praag, Wenen en Innsbruck. Rover toonde eerder al aan dat reizen naar Spanje bij NS International onnodig duur uit kunnen pakken. Er is echter geen enkele aanbieder die naar alle bestemmingen de voordeligste tickets heeft. Zeker voor reizen verder dan België en Duitsland kan vergelijken tussen verschillende aanbieders lonen.
NS woordvoerder Ton Boon zegt in een reactie dat het boekingssysteem achter de website een enorme hoeveelheid prijs/productcombinaties kent, die niet allemaal real-time getoond kunnen worden. Bij reizen per Thalys/Eurostar naar Londen zorgt dit volgens NS bij complexe doorgaande tickets (Through Fares) voor problemen waardoor bijvoorbeeld niet altijd het goedkoopste tarief getoond kan worden. Dat probleem blijft het komende jaar, maar in de toekomst als NS overgaat op een nieuw distributiesysteem, wordt dit verholpen. Mogelijk al eerder.
Voorwaarden kinderticket onduidelijk
Kinderen mogen in Duitsland gratis met hun (groot)ouders meereizen, mits dit bij het boeken is aangegeven. NS regelt automatisch dat kinderen tot 14 jaar een gratis ticket krijgen als ze met een volwassene meereizen, maar vermeldt niet duidelijk dat dit alleen kan met een ouder of grootouder. Alleen wie de pagina ‘lees meer over reizen met kinderen’ leest, komt hier achter. Dat zullen in de praktijk maar weinig mensen doen.
Zoekmogelijkheden te beperkt
Jammer is dat bij NS International een ‘via’ station niet kan ingegeven kan worden. Voor veel reizen zal die optie niet nodig zijn, maar in sommige gevallen kan het handig zijn. Ook is het niet mogelijk om filters toe te passen op de resultaten. Bijvoorbeeld alleen reizen tonen met maximaal één overstap. Of reizen sorteren op prijs of reistijd. Dat is overigens bij veel ticketaanbieders niet of beperkt mogelijk. NS International zegt in een reactie te onderzoeken welke sorteer- en filteropties aantrekkelijk zijn. De bedoeling is dat in de loop van 2019 de eerste sorteer- en filteropties worden toegevoegd.
Zitplaats reserveren vrij duur
Bij reizen van, naar of via Duitsland is het vaak mogelijk om tegen meerprijs een gegarandeerde zitplek te reserveren. NS International rekent € 4 per persoon en per trein. Vooral wanneer je gebruikt maakt van meerdere treinen kan dit behoorlijk oplopen. Een gezin bestaande uit twee volwassenen en twee kinderen betaalt bij NS Internationaal bij een retourreis naar Praag bijvoorbeeld € 96 aan reserveringskosten. Dat is veel duurder dan bijvoorbeeld DB (€ 18), maar nog wel goedkoper dan de Belgische spoorwegen (€ 144). Bij veel reizen is het mogelijk om specifieke zitplaatswensen door te geven, al zit die optie wel wat verstopt. Bij een aantal bestemmingen is dat nu niet mogelijk, bijvoorbeeld bij de Intercity Berlijn. Dat terwijl dit wel mogelijk is bij andere aanbieders. NS zegt dat reizigers in de toekomst ook bij de Intercity Berlijn hun voorkeuren kenbaar kunnen maken.
Beperkt aantal verbindingen zichtbaar
NS International toont in de regel niet meer dan zes verbindingen. Dat heeft z’n voor- en z’n nadelen. Onze voorkeur gaat ernaar uit om indien gewenst meerdere verbindingen zichtbaar te hebben, zodat je een vroege en een late verbinding kunt vergelijken. Mogelijk wordt dit in 2019 mogelijk, dan gaat NS dit in elk geval bij wijze van een experiment mogelijk maken.
Bij een verbinding is altijd duidelijk zichtbaar wat de meerprijs (en de meerwaarde) is van de 1e klas. Als de 1e klas goedkoper is, selecteert NS in de regel het 1e klas ticket. Ook dat is prettig. Verder staat duidelijk aangegeven als iets niet is inbegrepen, bijvoorbeeld de metro-transfer in Parijs. Het knopje voor de reisroute had van ons wat opvallender gemogen.
Tickets half uur gereserveerd
Heb je een tarief gekozen? Dan wordt dit tarief gecontroleerd en wordt de gekozen verbinding een half uur voor je gereserveerd. Dat wordt duidelijk gecommuniceerd. Dat is handig om te weten. Zo weet je hoeveel tijd je hebt om bijvoorbeeld elders nog te zoeken naar een voordeliger tarief, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de geselecteerde aanbieding er daarna niet meer is.
Groot verschil met zeven jaar geleden
Tijdens onze test is het niet voorgekomen dat de ticketprijs tijdens het controleren van het tarief toch duurder bleek te zijn, maar incidenteel kan dat voorkomen. Dat is een groot contrast met de ervaringen van het TV programma Radar in 2012. Toen constateerde het programma dat in 20 procent van de situaties opeens de ticketprijs fors omhoog schoot. Reizigersvereniging Rover uitte destijds forse kritiek op de site. Voor Sanne van Galen van Rover waren alle problemen zelfs aanleiding om NS Hispeed – het toenmalige NS International – te boycotten. Die boycot heeft ze inmiddels opgeheven. Van Galen: “De website is de afgelopen jaren enorm verbeterd en ook de gebruiksvriendelijkheid vind ik prima, al is het soms wat moeilijk om de voordeeltarieven snel te vinden. Wel heeft het gewoon veel te lang geduurd voordat NS een goede site wist neer te zetten.”
Boek bij Treinreiswinkel. Dat is een expert met tarieven van andere Europese spoorvervoerders.
Ja, het reisbureau van de Treinreiswinkel is erg goed. Ze hebben ook HappyRail, de online boekingssite van ze. Daar komt ook een review over.
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft vaak leuke aanbiedingen voor de TGV’s.
Deze zijn echter alleen te boeken via de eigen site oui.sncf. Ik overweeg ook nog een review te maken over oui.sncf, want die is eigenlijk ook onderzocht. Maar ik heb het nog niet uitgewerkt, maar volgt denk ik ook nog deze, of volgende week.
Ja, Ouigo is dacht ik ook alleen te boeken via SNCF. Ik ben persoonlijk alleen niet super enthousiast over oui.sncf.
Slim om ook in de review ook de app te beoordelen. Gekochte tickets kunnen immers in de app geplaatst worden als vervoerbewijs (opent ook de poortjes). Meer mensen zullen daarom direct in de app gaan boeken.
De app van NS Internationaal is niet goed, verwerkt kortingskaarten niet (terwijl het in het prijsoverzicht aangeeft dit wel te doen).
Vorige week nog Zaventem-Amsterdam 50 euro per NS Internationaal app, 40 euro per NS Internationaal website. Is toch even schrikken, geeft toch nog steeds niet de indruk dat je NS kan vertrouwen, wat jammer is.
(vraag me af of ze ook ontwerp-fouten maken in eigen nadeel, ben ze nog niet tegengekomen)
Heb kaartje op laptop/website gekocht en vervolgens in de app gekaden.
Kon wel meteen tijdens de reis weer 10 euro (25%) terug vragen omdat de Brusseltrein weer eens 1:20 uur later in Amsterdam aankwam. Dat is wel handig van de app.
Wanneer komt jouw internetuonale reisvergelijker uit Hildebrand?
Ik kan nog altijd niet mijn volledige voornaam zoals die staat weergegeven op mijn identiteitskaart niet invullen die uit 16 karakters bestaat
mensen van adel worden geacht met paard en wagen te gaan, johnny
Sorry voor de flauwe grap, is niet leuk om buitengesloten te worden, ook al ben je van adel. Heb je bij andere websites (andere aankopen, vliegreizen ed) ook dit soort problemen met invullen van je naam?
Nee bijna nooit. Wel een keer gehad bij Lufthansa met het maken van een account maar met het boeken dan weer niet.
Trouwens ik ben helemaal niet van adel, al heb ik mijzelf wel is voor de grap hertog genoemd. Ik weet dat zo’n zelfde kwestie ooit speelde bij Wizz Air. Dit kwam aan bod in de uitzending van ‘Kan nie waar zijn’.
https://www.youtube.com/watch?v=yoBQ0SEKMm8
Vroeger speelde dit probleem bij NS International niet.
Heb je dat al eens bij NSI gemeld? Want anders weet je vrij zeker dat dat zo zal blijven.
Ja verschillende keren, maar ze doen er niks aan. Werkt daar echt ongekwalificeerd personeel.
Het is gewoon duur om van Eindhoven naar Antwerpen/Brussel te gaan met de Trein .in verhouding met een ritje naar Groningen
Ligt eraan wanneer je het kaartje koopt. Een enkeltje Eindhoven – Brussel Centraal voor volgende week kost nu bij de NMBS €19. Wil je voor dat budget vanaf Eindhoven richting Groningen, dan kom je maar tot Nijkerk.
19 euro retour Groningen met een een spoor voordeel kaartje
Je bedoelt zo’n dagkaart-reclamecampagne. Dat is appels met ananassen vergelijken.
Johny,wat is dan je volledige voornaam?
Er zijn ook verschillen in de prijzen voor internationale fietskaartjes. Bij NS is de prijs € 12 per enkele reis. Bij DB is dat € 10.
Scheelt je men z’n tweetjes tocht € 8 per retour.
De Treinreiswinkel verkoopt DB-fietskaartjes.