Review HappyRail: Enorme ambities, in hoeverre lukt het?
18 dec 2018 9:00
Op zoek naar een internationaal treinkaartje? Dan kun je terecht bij onder andere HappyRail, een initiatief van de Treinreiswinkel. De site heeft grote ambities: HappyRail wil uiteindelijk wereldwijd treinkaartjes verkopen en dat moet net zo eenvoudig worden als het kopen van een vliegticket. In hoeverre lukt dat nu al? Treinreiziger.nl heeft de site van HappyRail uitgebreid getest en vergeleken met andere aanbieders.
- Treinreiziger.nl heeft ook de websites van NS International, Trainline, Bahn.de en de Belgische spoorwegen getest. Deze week verschijnt er iedere dag een review. Gisteren was de eerste review over NS International, nu HappyRail. Daarnaast hebben we een onderzoek gehouden naar trein- en vliegtarieven. Zie: Kosten vliegtuig onderschat, trein regelmatig goedkoper.
Eerste indruk
De eerste indruk van de website is goed. De website ziet er overzichtelijk en niet te druk uit. Dat is prettig. Bij de meeste reizen krijgen we gedurende onze test snel resultaten, maar af en toe kunnen de tarieven in eerste instantie niet worden opgehaald. Wat ons betreft mag het duidelijker zichtbaar worden wat het goedkoopste tarief is. Nog mooier zouden prijskalenders zijn, zoals NS International die bij een aantal verbindingen heeft geïntroduceerd. Treinreiswinkel laat in een reactie weten prijskalenders in 2019 te zullen toevoegen.
Prijsverschillen
Bij reizen naar Praag en Wenen kregen we tijdens onze steekproef soms tarieven die we niet bij andere aanbieders vonden. Tot onze verrassing was HappyRail soms duurder dan bij Deutsche Bahn en NS International, maar soms ook goedkoper.
De goedkope tarieven van de Tsjechische en Oostenrijkse spoorwegen biedt HappyRail – net als DB, NS International en Trainline – nog niet aan. De tarieven van de ÖBB zijn weliswaar niet realtime zichtbaar bij HappyRail, maar bij moederbedrijf Treinreiswinkel kunnen de goedkope ÖBB tickets wel geboekt worden. Treinreiswinkel wijst erop dat dit zelfs kan vanaf ieder station in Nederland, iets wat op oebb.at niet mogelijk is. De ÖBB spaartarieven zijn per offerte-aanvraag bij de Treinreiswinkel beschikbaar. Dat kan per e-mail, maar ook telefonisch of via de winkels in Leiden en in Amsterdam.
Early Bird tarief
Bij het zoeken van een treinkaartje Amsterdam – Brussel bleken de Early Bird tickets voor de Benelux moeilijk vindbaar. Ondanks dat de Benelux-trein ieder uur rechtstreeks rijdt, vonden we het Early Bird tarief niet ieder uur. Het tarief was niet geheel onvindbaar, maar we moesten soms meerdere resultaten ophalen om een Early Bird ticket boven water te halen.
Artikel gaat na het screenshot verder
Sinds twee jaar actief
Bij de overige meest voorkomende bestemmingen – zoals Parijs, Londen, Hamburg, München en Berlijn – hebben we geen problemen aangetroffen. Dat er bij sommige bestemmingen tariefverschillen kunnen voorkomen is opmerkelijk, maar ook wel te begrijpen. De website bestaat pas twee jaar en de wereld van treinkaartjes is complex. NS heeft ook meerdere jaren nodig gehad om alle problemen op te lossen. En ook daar zijn nog niet alle problemen opgelost. Zo constateerde Rover dat je online een treinkaartje naar Spanje beter bij HappyRail of Oui.sncf kunt kopen dan bij NS.
Reisfilters en sorteren
HappyRail heeft een aantal beperkingen die we ook van NS International kennen. Zo kun je geen via-station toevoegen en zijn er geen goede filters. Filteren op bijvoorbeeld alleen rechtstreekse verbindingen, of met slechts één overstap, is niet mogelijk. Ook sorteren op reistijd is niet mogelijk. Wel kun je kiezen voor ‘de beste prijzen’ of ‘flexibel goede annuleringsvoorwaarden’. Prettig is dat HappyRail direct laat zien waar er overgestapt moet worden. Dat kan best prettig zijn: in sommige reizen zitten korte overstaps. Dat is bij NS International minder snel zichtbaar.
Zitplaatsreserveringen
Tijdens onze steekproef rekende HappyRail € 4,50 voor een zitplaatsreservering per twee treinen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan bij NS International (€ 4 per trein) en de Belgische Spoorwegen (€ 6 per trein). Tijdens onze steekproef kon een zitplaats bij HappyRail wel duurder uitpakken dan bij DB en Trainline, maar inmiddels is dat niet meer zo. HappyRail rekent nu namelijk net als DB en Trainline € 4,50 per reis/per persoon. Ook handig is dat je per trein je zitplaatswensen kunt opgeven – ook bij de Intercity Berlijn. Bij NS International is dat laatste niet mogelijk.
1e klas en transfers
We vinden het jammer dat HappyRail de voordelen van de eerste klas niet benoemt. Dat de eerste klas vaak meer beenruimte biedt, is in het algemeen wel bekend. Maar lang niet iedereen weet bij welke treinen een gratis hapje en drankje in de 1e klas zijn inbegrepen. Ook zou het mooi zijn als bijvoorbeeld gecommuniceerd wordt dat bepaalde transfers niet zijn inbegrepen, zoals bij reizen waarbij je in Parijs van het ene naar het andere station moet.
HappyMiles
Een aardige plus van HappyRail zijn de HappyMiles. Met HappyMiles kun je voor korting sparen. HappyMiles krijg je bij de meeste treintickets, maar niet bij reizen van, naar, binnen of via Duitsland. Je moet wel behoorlijk wat uitgeven om € 5 korting bij elkaar te sparen. De kosten kunnen oplopen tot wel € 1.000. Desondanks waarderen we bij Treinreiziger.nl het belonen van reizigers met punten. Zo weet HappyRail klanten aan zich te binden. Natuurlijk gaat zoiets pas echt werken als de kortingen hoger worden, maar gezien de kleine marges is het te begrijpen dat er vooralsnog klein gestart wordt.
Conclusie
De redactie van Treinreiziger.nl komt al met al tot de conclusie dat HappyRail veel potentie heeft, maar dat er nog belangrijke stappen te zetten zijn voordat die potentie verzilverd kan worden. De belofte ‘Dezelfde prijs als bij de spoorwegen, soms zelfs voordeliger’ is op dit moment wat overdreven. HappyRail is een enkele keer wat goedkoper, maar net zo goed een enkele keer duurder. Wel kan een zitplaatsreservering bij HappyRail aanzienlijk voordeliger zijn dan bij bijvoorbeeld NS. Trainline, dat net als HappyRail de ambitie heeft om alle tickets aan te bieden, is naar ons oordeel al een stap verder dan HappyRail. Zij hebben al meer ticketaanbieders aangesloten. Het voordeel van HappyRail is echter dat er een Nederlandse klantenservice is, en ook betalen kan met iDEAL. En ook Trainline is zeker niet perfect.
Ik maak meerdere keren per jaar een middellange buitenlandse treinreis (Alicante en Wenen) en die boekte ik altijd via Treinreiziger.nl Maar sinds een paar jaar kan ik daar niet meer betalen met een bankoverschrijving. Omdat ik geen internet bankrekening heb en geen kredietkaart kan ik daar dus niet langer terecht. Jammer voor mij én voor hen. Nu moet ik dus weer via de NS boeken en daar kan ik het laatste stuk van Barcelona naar Alicante niet boeken. Nee, we zijn er nog lang niet wat dat betreft.
Vooruitgang komt van twee kanten! De betaalmethoden iDeal en Creditcard zijn in het geautomatiseerde betaalproces simpelweg het goedkoopste en het veiligste en zijn daarom ook alom beschikbaar. Wie in staat is op deze site een bericht achter te laten, is ook in staat te internetbankieren. Kies je ervoor ook een creditcard aan te schaffen, gaat er nog een hele wereld aan internationale sites voor je open… Scheelt weer een boel geld, zoals elders op deze site te lezen is.
U zult bedoelen via Treinreiswinkel/HappyRail. Wij verkopen zelf geen treinkaartjes. Ik denk dat u nog steeds per e-mail een offerte aanvraag kunt doen en kunt kiezen om per bankoverschrijving te betalen. (Al weet ik dat niet zeker, maar ik heb in elk geval wel een autoslaaptrein bij de Treinreiswinkel geboekt en per overboeking betaald.)
Mooi stuk! Ga je GoEuro.com niet reviewen? Daarmee kun je in een keer meerdere websites scannen voor de goedkoopste rit per trein of bus.
Ik zou het kunnen waarderen wanneer de recensies ook testen op minder populaire reisbestemmingen dan Parijs of Londen of Brussel. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld de Trans-Siberie Express, een Poolse intercity (waarvoor je ook met een interrailkaart – gratis – moet reserveren) of zelfs Chinese kaartjes. Ik heb ooit een reis gemaakt met het openbaar vervoer van de ijsberen (Canada) naar de pinguins (Chili). Het zou toch fantastisch zijn als die Amerikaanse (continenten) treinkaartjes al in Nederland geboekt konden worden en gewoon met iDeal afgerekend. Als dat de wereldwijde ambitie is van HappyRail, maken ze mij in ieder geval heel erg happy.
Al ruim 8 maanden verderen dat happyrail verwart nog steeds NoorderKEMPEN met NooderDOKKEN-hoewel ze daar al enkele keren op gewezen zijn en beloofd hebben er wat aan te doen.
Alleen boeken bij Happy Rail als je tijd en veel geduld hebt.
Ik ben 13 dagen bezig geweest om een reis te boeken voor 2 personen. Duurt een week voordat een reisaanvraag beantwoord wordt. Vragen bij herhaling naar dezelfde info. Mail wordt over het hoofd gezien. Wordt vergeten de tickets als bijlage te sturen. Vragen over 25 euro prijsverschil voor dezelfde kaartjes voor 2 personen voor een 3 uur traject wordt genegeerd. Waren achteraf duurder dan vervoerder zelf. Zijn niet bereid stoelen te wijzigen om bij elkaar te zitten. Kennen regels van vervoerders niet, één belletje met Eurostar en alles was vriendelijk geregeld.
HR kan ook nog steeds niet 2 kortingskaarten bij 1 boeking combineren, vooral niet vanaf Duitsland naar NL met NS-vrij en Railplus-in feite een simpele mogelijkheid. Ze adviseren dan doodleuk maar een andere route te nemen of onderweg opnieuw te kopen.
Zag er veelbelovend uit, maar lijkt nu toch wel tegen te vallen-vermoedelijk te hoog gegrepen en nu met de kosten geconfronteerd. Zo deden ze ook niet mee aan de recnete actie van 10% korting bij InterRail.
NK is inmiddels simpel opgelost door Ndokken weg te laten-maar daar zullen toch heel weinigen heenwillen.
Op aanraden van de treinreiswinkel boekten wij tickets naar Dresden bij Happy Rail, maar kregen de vervoersbewijzen van Only Train.
We begrijpen hier niks van.
Heeft iemand ervaring met Only Train?
Op aanraden van de treinreiswinkel boekten wij tickets naar Dresden via Happy Rail.
Wij ontvingen de vervoersbewijzen echter via Only Train.
Wij begrijpen hier niets van.
Heeft iemand ervaring met Only Train.
Is er wellicht een samenwerkingsverband met Happy Rail.
LET OP: annuleren bij Happyrail betekent dubbele annuleringskosten, namelijk voor de tickets (bijv. 5 Euro bij een EarlyBird-boeking) en nog eens voor de boeking (bijv. 15 Euro bij een reissom tot 150 Euro). Bij het uitzoeken van de reis zelf worden bij de voorwaarden alleen die eerste annuleringskosten vermeld. De andere annuleringskosten zijn verstopt in de algemene voorwaarden. Een instinker dus. Gelukkig zijn de spoorwegmaatschappijen bij de corona-annuleringen coulant, Happyrail niet.
Ik heb een ticket gebooked van rome naar milaan en betaald. Vervolgens kreeg ik meteen een email dat mijn boeking is geannuleerd en dat ik mijn geld terug zou krijgen. In tussentijd heb ik via een andere website mijn treinticket geboekt. Na aantal dagen wachten heb ik besloten om een mail te sturen over refund. Ik kan happyrail maar niet bereiken via de mail. Heeft iemand hier ervaring mee? of telefoonnummer voor mij?
Thanks.
Helaas heb ik slechte ervaring met Happy rail. Mails worden niet beantwoord en of verkeerd begrepen. Een betaalbaar ticket wordt zo een erg dure zaak