Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking
07 sep 2024 8:49
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor volgende week. Volgens vakbond FNV eist Schiphol dat de luchthaven geen last krijgt van de werkonderbreking bij NS woensdagochtend. Werknemers van de spoorvervoerder leggen het werk dan urenlang neer om actie te voeren voor een nieuwe regeling waarmee mensen met zwaar werk vervroegd kunnen stoppen met werken.
Cruciale rol
Schiphol bevestigt een kort geding te hebben aangespannen. Daarmee wil de luchthaven afdwingen dat tussen Amsterdam Centraal en Schiphol een “minimale treinverbinding” in stand blijft als NS-medewerkers van 04.00 tot 08.00 uur staken.
“Met het vliegverkeer op Schiphol is het een komen en gaan van duizenden aankomende en vertrekkende reizigers en medewerkers. Ook tussen 04.00-08.00 uur. Het ov heeft een cruciale rol in de goede en veilige bereikbaarheid van Schiphol”, schrijft de luchthaven.
Voldoende tijd
FNV zegt de eisen “vierkant naast zich neer” te leggen en vindt dat het grondrecht op staken zwaar moet wegen. Vakbonden organiseren komende week meerdere stakingen omdat ze een permanente zwaarwerkregeling willen die mensen met een fysiek of mentaal zwaar beroep de mogelijkheid geeft vroeger met pensioen te gaan. De huidige regeling loopt eind volgend jaar af.
Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor, vindt ook dat reizigers en bedrijven ruim de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden op de acties. Dat de staking komt, was al enkele weken bekend.
Eerdere rechtszaak
In het verleden stapte Schiphol eerder met succes naar de rechter om een minimale dienstregeling af te dwingen. Toen werd er echter een hele dag gestaakt. 11 september is er een staking aangekondigd bij zowel NS als het stads- en streekvervoer tot 8:00 uur ‘s ochtends.
In sommige landen, zoals Frankrijk en Italië, geldt er een wettelijke eis voor een minimale dienstregeling. In Italië is dat alleen op maandag t/m zaterdag, komende zondag (8 september) wordt er ook in Italië gestaakt.
Op de website van RTV Noord staat de volgende reactie van de VVMC:
“Vakbond VVMC doet niet mee met de staking van komende woensdag. De vakbond zet zich specifiek in voor machinisten en conducteurs, en heeft een grote aanhang in Groningen.’Wij hebben met NS tijdens de laatste cao-onderhandelingen afspraken gemaakt over een regeling voor mensen met zware beroepen. We zijn nu bezig om die regeling gestalte te geven en daar geven wij de voorkeur aan. Als dat niet lukt, kunnen we altijd nog tot actie overgaan’, zegt VVMC-voorman Wim Eilert.”
Klopt, het is een staking van FNV Spoor.
Zoals ik het begrepen heb is het een actie van de ‘ zware beroepen’ , verzorgers, ziekenhuis, politie, bouw. Metaal. En zijn het de FNV bonden die , zoals altijd, het voortouw moeten nemen opdat er resultaat wordt geboekt.
58 jaar moet het doel zijnq. Jongeren organiseer je.
Zonder de vakbond sta je alleen.
En krijg je nix voor elkaar.
Werkgevers zijn georganiseerd en leggen je hun wil op.
Winstmaximalisatie ten koste van de werkenden.
De nationale koek groeit, de arbeidsinkomensquote daalt daarin.
De graaiers graaien ten koste van de werkenden.
Als het een actie was van de zware beroepen zou het OV niet staken. Een veel lichter beroep dan bijvoorbeeld metrobestuurder bestaat niet.
En wat echt ten koste van de werkenden gaat, is een OV-staking in de ochtendspits.
Hoe kan treinmachinist nu een zwaar beroep zijn. Ik ben het zelf en ik heb het nog nooit zo makkelijk gehad. Je weet hoe laat je moet beginnen en hoe laat je klaar bent. Je hoeft niks zwaars te tillen. Een werkdag langer dan 9 uur komt niet voor inclusief pauze. Dit is weer staken om te staken. Als je het niet aankan zoek dan ander werk.