Rechter: dinsdag 4x p/u trein Amsterdam – Schiphol
26 mei 2019 18:56
De NS moet dinsdag een ‘minimale noodpendel’ laten rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, volgend op een uitspraak van de rechter.
Sprinter Amsterdam – Hoofddorp
Het gaat om een Sprinter die tussen 5:00 en 21:00 uur vier maal per uur moet rijden. Betreffende noodpendel stopt ook te Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan en zal na Schiphol doorrijden naar Hoofddorp. NS benadrukt dat de pendel niet de normale reizigersstroom aan kan en adviseert daarom dinsdag niet naar het station te komen.
Vluchten schrappen
Normaal komt ruim 40 procent van de reizigers met het openbaar vervoer naar Schiphol. Volgens de NOS moeten luchtvaartmaatschappijen dinsdag ook het aantal vluchten naar Schiphol beperken. De uitspraak gaat alleen over Schiphol, niet de rest van het land, benadrukt de rechter. Hij wees erop dat een geringe verstoring bij de luchthaven aanzienlijke impact heeft voor tienduizenden reizigers. “Het gaat hier om derden die buiten het conflict staan.”
Puinhopen Schiphol
Alle reizigers staan buiten het conflict, maar de rechter vindt specifiek voor Schiphol dat een algehele staking voor te grote problemen zou zorgen waardoor er grote chaos dreigde rond de luchthaven. De rechter roept de machinisten en conducteurs op om voor ogen te houden dat de treinen dinsdag niet worden gebruikt om ministers te vervoeren. “Maar om ervoor te zorgen dat dat het succes van de staking niet wordt overschaduwd door berichtgeving over de puinhoop die er rond Schiphol is ontstaan.”
Extra drukte op de weg
Ondanks er nu beperkt treinen gaan rijden rond Schiphol zal het dinsdag rond de luchthaven drukker zijn dan normaal. Dat zegt Schiphol-topman Dick Benschop. “Dit helpt ons om onveilige situaties tegen te gaan, maar het voorkomt niet dat het een heel gekke dinsdag wordt.” De gemeente Haarlemmermeer en Schiphol zorgen voor extra verkeersregelaars.
Hard gelag
De rechter zegt zich te realiseren dat zijn beslissing een “hard gelag” is voor de medewerkers van de NS die tijdens de stakingsdag de treinen moeten laten rijden, terwijl de meeste van hun collega’s staken, meldt de NOS. De rechter zegt dat hij begrijpt dat juist deze de afgelopen jaren de gevolgen hebben ondervonden van “de besluiteloosheid op het pensioendossier”.
FNV teleurgesteld
Henri Janssen van FNV Spoor is teleurgesteld dat zo’n 325 medewerkers dinsdag niet kunnen staken rond Schiphol en Amsterdam. “Maar ik begrijp de argumenten over de veiligheid”, zegt hij tegenover de NOS. “En we zijn wel tevreden dat de algemene staking kan doorgaan.”
Kort geding
Zondag hebben Schiphol, NS en de vakbonden overleg gevoerd. De rechter was daarbij aanwezig. De betrokken partijen wisten niet tot een akkoord te komen. Desondanks stelt het FNV dat het kort geding voorkomen had kunnen worden. De vakbond stelt dat Schiphol al een maand geleden op de hoogte is gebracht van de OV-staking en dat de luchthaven toen geen veiligheidsoverleg is geweest.
© Treinreiziger.nl / ANP / NOS
Normaal gesproken heeft de luchthavendirectie van Schiphol de betrouwbaarheid van NS niet zo hoog zitten.Nu wordt plotseling het element “veiligheid” van stal gehaald,door een organisatie die al jarenlang vliegverkeer boven woongebieden stimuleert,met alle nadelige gezondheidsrisico’s van dien.Als NS-medewerkers voor 24 uur een grondwettelijk gerechtvaardigde stakingsactie willen houden,breekt bij Schiphol en Burgemeester Hoes klaarblijkelijk de Calimero-krampstress uit.Hoe onveilig is deze stakingsactie eigenlijk? Kan Benschop en/of Hoes dit eens motiveren? De edelachtbare rechter heeft zich uitstekend omver laten lullen;alles dient te wijken voor veiligheid.
Ik snap de redenatie van Schiphol en de gemeente wel, iedereen gaat met de auto komen, waardoor dat compleet vast zal staan rond Schiphol, toeristen uit het buitenland komen zonder OV niet weg want taxi’s en touringcars staan vast in de file, waardoor je een ophoping van mensen krijgt. Dus ik snap dat ze naar de rechter zijn gegaan om deze situatie te voorkomen.
Je hoeft toch geen geleerde te zijn dat als Schiphol opeens 40 procent verkeer krijgt, dat verkeerschaos dreigt? Schiphol heeft altijd gepleit voor betrouwbaar ov. Dat ging paar jaar terug de verkeerde kant op, maar is inmiddels sterk verbeterd. Schiphol breekt niet een grondwettelijke staking. Het is de rechter die bepaald heeft dat hier de staking buiten propotioneel is. Dat vind ik überhaupt van deze staking. Prima dat een partij met succes naar de rechter is gestapt.
Stakingsrecht staat in Nederland überhaupt niet in de grondwet.
Hoeft ook niet in de Grondwet, want staat het al in een internationaal verdrag dat – weet u dat ook weer – boven de Grondwet gaat.
Buitenlandse verdragen gaan niet boven de grondwet. Overigens is de grondwet niet een ding met te handhaven artikelen. Nationaal recht gaat ook voor op buitenlandse verdragen.
@GJ de Groot
U reageert op iets wat ik niet gezegd heb. Ik heb niet beweerd dat stakingsrecht in Nederland niet zou bestaan, alleen dat het, in tegenstelling tot wat Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef, geen grondwettelijk recht is.
Ah, oke. 🙂
Hoe zo je in Nederland en vele andere landen kunnen vliegen zonder boven bewoond gebied te vliegen. U heeft er alleen oog voor wanneer ze wat lager vlieger. EN stakingsrecht is geen grondwettelijk recht. Diverse overheidsdiensten mogen ook niet staken. Dat zou voor OV ook moeten gelden.
Verdragen gaan zeker wél boven de NL grondwet: internationale verdragen die door Nederland geratificeerd zijn gaan zeker wel boven de Nederlandse grondwet. Dat staat gewoon in, jawel, de Grondwet: art. 94.
Voortaan graag uw beweringen met bewijzen staven, dat maakt de discussie wel zo eenvouding. Het helpt ook als u alleen discussieert als u de betreffende materie meester bent.
Gaat u dat ook even in de VS, Frankrijk of het VK uitleggen? Het is gewoon niet zo. Het voetschieten is wellicht uw hobby maar niet die van regeringen en soevereigne staten.
GJdeGroot: Helaas heeft u geen gelijk. Zaak van klok en klepel. De Nederlandse overheid mag geen internationaal verdrag ratificeren als dat in strijd is met de Nederlandse grondwet. Dat is dus heel iets anders dan dat een internationaal verdrag boven de grondwet zou gaan. Probeer uw boodschap maar es in willekeurig welke dictatuur te brengen. Zult u vanzelf zien dat u fout zit.
willem, helaas??? Gelukkig heeft de Groot geen gelijk.
dries molenaar: natuurlijk vind ik dat niet helaas. Dat woord betreft hier slechts een beleefdheidsfrase.
De kans is wel groot dat er rond schiphol een verkeersinfarct ontstaat. Studenten die naar de VU moeten is mijl op zeven om voor hun opleiding om daar te komen. Niet handig als je uit Indonesië per vlucht naar Schiphol komt en dat het OV staakt. Je zou dan helemaal naar Brabant of naar Friesland moeten. Het lost niets op als er alleen 4x per uur een stoppert van Amsterdam naar Hoofddorp gaat. En met de Thalys, Int.trein naar België en de Eurostar is ook heel erg onduidelijk wat er gaat gebeuren….ik vind het jammer dat alles in de soep loopt.
Vreemd dat er alleen vanuit Amsterdam transport nodig is. Hoeveel passagiers verblijven daar?
De rechter die zelf wellicht in de stad woont en gelooft dat Amsterdam de wereld is had beter bepaald dat de ICdirect, TGV en een verbinding Utrecht en Den Haag naar SChiphol had moeten blijven rijden.
Amsterdam – Schiphol is zeker bij de niet geïnformeerde reiziger 1 van de belangrijkste verbindingen. Natuurlijk gaan er ook touristen naar andere steden, maar dat zijn andere aantallen
Niet alleen toeristen gaan met het vliegtuig. De verstandig zakenreiziger stelt zijn vlucht uit of gaat naar Rotterdam (of Lelystad).
Het OV naar de luchthaven van Rotterdam lag ook plat. Overingens is het aantal vluchten en zeker bestemmingen op deze luchthaven zeer beperkt.
Wie voor Lelystad kiest, moet zijn reis sowieso uitstellen 😉
De veiligheid betreft vooral hulpdiensten. Bij een verkeersinfarct kunnen deze Schiphol niet binnen redelijke tijd bereiken. Het is vooral van belang dat reizigers Schiphol afgevoerd kunnen worden, waar ze verder stranden is niet aan de rechter, want geen impact op de veiligheid van Schiphol.
Overigens een nogal vreemde staking: NS is geen partij (de vakbonden zelf lopen nogal te klooien in het pensioendossier), werkgevers hebben in deze ook geen conflict, het is slechts een ondemocratisch middel om een regering ergens toe te dwingen. Dan had een demonstratie meer op de weg gelegen.
OV-personeel dat demonstreert door op de weg te gaan liggen (buiten werktijd) in plaats van het OV plat te gooien. Dat zou ik wel een sympathieke actie vinden, ja. :o)
Dat is een goeie,Johan, maar eigenlijk is deze hele situatie te triest voor woorden.
Alleen op de busbaan wellicht. Men blijft voor de rest van de openbare weg af. Welke gek denkt dat iedereen betrokken moet raken in deze stakingen.
In de rest van het land heb je geen veiligheid moeten wij begrijpen? Men kan gewoon over de vluchtstroken en speciale wegen rijden. Dat er een infarct zou komen is maar een aanname. Eerst maar zien.
Wat stakingen wel voor gevolg zullen hebben, dat mensen meer naar alternatieven gaan zoeken als de auto voorop. En het openbaar vervoer de rug zullen toe keren. Men schiet derhalve zich in eigen voet bij het O.V. Het gaat n.l. niet aan om de klant-reiziger te slachtofferen voor een conflict waar dezen part noch deel aan hebben. Bij ongevallen op de weg zal de helicopter meer ingezet kunnen worden.