fbpx
SAMSUNG DIGIMAX A503

‘Sluit spoor in Zeeland in zomer 2029’

18 dec 2024 11:26

De Tweede Kamer wil dat de buitendienststelling van het spoor in Zeeland in 2029 zoveel mogelijk in de zomer is. Nu alle pogingen zijn gestrand om de proef met het spoorbeveiligingssysteem ERTMS niet in Zeeland te houden, legt de Kamer de regering een aantal eisen op.

De Tweede Kamer nam dinsdag unaniem een motie aan van Kamerlid Pieter Grinwis (ChristenUnie) over de Zeeuwse Lijn, die loopt van Roosendaal naar Vlissingen. Grinwis is een van de vele Kamerleden die niet blij zijn dat het treinverkeer in Zeeland er in 2029 vier maanden lang uit ligt voor de invoering van ERTMS. Maar protesten uit de provincie en verzoeken om heroverwegingen uit de politiek haalden niets uit. Volgens staatssecretaris Chris Jansen blijkt uit uitvoerig onderzoek dat de Zeeuwse Lijn de enige locatie kan zijn voor de proef.

Na proef meer treinen naar Zeeland

De motie van Grinwis draagt de regering op zich maximaal in te spannen de proefperiode voor ERTMS te beperken. De regering moet volgens het voorstel samen met de regio maatregelen bedenken die de overlast tot een minimum beperken, zoals bijvoorbeeld de proef in de zomer doen en vervangend busvervoer instellen. Overigens heeft de staatssecretaris al aangekondigd dat er met de regio is afgesproken een pakket aan maatregelen te maken voor alternatieven.

De Kamer wil ook dat het spoorvervoer in Zeeland er na de proefperiode op vooruitgaat. In de motie vraagt de Kamer de regering te gaan onderzoeken wat er nodig is om de situatie structureel te verbeteren voor de Zeeuwse treinreiziger. Over de Zeeuwse Lijn zouden per uur minstens twee intercity’s en twee sprinters moeten rijden.

Enige provincie met slechts één spoorlijn

Zeeland is de enige provincie in het land met maar één spoorlijn. Omdat deze spoorlijn aan het uiteinde van het Nederlandse spoornetwerk ligt, is het traject het meest geschikt voor een proef. Storingen op de Zeeuwse Lijn hebben de minste impact op andere spoortrajecten. Maar omdat er geen andere spoorlijnen zijn, zijn er ook geen omreismogelijkheden per trein en wordt de Zeeuwse treinreiziger dus hard getroffen.

Er zijn momenteel al veel problemen met storingen op de Zeeuwse Lijn waardoor de punctualiteit van de lijn slecht is. Momenteel doet ProRail hier onderzoek naar. De Kamer roept de regering op om ProRail dit onderzoek snel te laten afronden en de conclusies met de provincie te bespreken.

© Treinreiziger.nl

5 2 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jeroen
30 dagen geleden

“Zeeland is de enige provincie in het land met maar één spoorlijn” klopt niet. Ook Flevoland heeft maar één spoorlijn: van de Hollandse brug tot de Drontermeertunnel.

Dries Molenaar
30 dagen geleden
Antwoord aan  Jeroen

Die telt voor drie, zo druk is het er.

Klaas-Jozef
30 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

🤣

Dries Molenaar
30 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

In naam heb je er overigens twee. De Flevolijn en de Hanzelijn die elkaar ontmoeten bij Lelystad.

Dries Molenaar
30 dagen geleden

Wat een slakkegang. 2029, wie durft daar mee aan te komen. Het had al lang gebeurd moeten zijn en de uitrol had al over de helft moeten zijn.
Vreemd dat het nu de enige optie is terwijl men eerder nog zeker van plan was de Flevo- en Hanzelijn een tijd te gebruiken. Dat zou veel beter zijn omdat er veel meer te testen valt, er ontbreekt alleen een zijtak, als het ware. Na afloop zou dan een mooi stuk gedaan zijn en gebruikt kunnen gaan worden. Daar heb je meer aan dan het boemelspoor naar Vlissingen.

Dick
30 dagen geleden

De tweede spoorlijn naar Terneuzen moet je dan natuurlijk niet meerekenen.

Dries Molenaar
30 dagen geleden
Antwoord aan  Dick

Met een groot rangeerterrein bij Dow. Ooit met weinig succes gebruikt als passagierstraject. Men zou het graag nog een keer proberen. Eigenlijk moet het trajectje als Belgisch spoor functioneren en dan er flink geld van de gemeenschap elders bij moeten.
Curieus was dat ik ooit in Terneuzen NS reclames zag in de bushalte posterhouders. NS verwacht dat de mensen naar Goes reizen en daar de trein pakken?

2N2
30 dagen geleden

Twee intercity’s en twee stoptreinen per uur, dat is natuurlijk ook weer onzin. De verbindingsboog naar de HSL aanleggen is de enige optie die Zeeland, en west Brabant, iets oplevert.

Klaas-Jozef
30 dagen geleden

Vóórdat ERTMS wordt getest in Zeeland zal het worden geïmplenteerd op de “Noordelijke Nevenlijnen”, de ervaringen daar opgedaan zullen meegenomen worden in die tests.
Betekent dat dus dat ze pas beginnen als de implementatie in zo’n andere perifere streek zijn afgerond?🙄
antirail beweert dat ze met het vervangen van ATB-NG door ertms €60m besparen.
kan ook mooi besteed worden aan het aanpassen van de lijn Stad-Nieuwe Schans – inclusief electrificatie – voor het testen, zodat Zeeland buiten blijft.
Overigens, ik heb van contrarail nog geen serieuze meldingen over stremmingen gelezen in het noorden ivm het invoeren van dat nieuwe beveilingssysteem – dat is toch vóór dat ze in Zeeland beginnen?

Dick
30 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Ze hebben in het noorden goed geluisterd naar de Zeeuwen. Niet eindeloos testen maar gewoon vanaf het begin een goed systeem aanleggen.

Dries Molenaar
30 dagen geleden
Antwoord aan  Dick

zijn ze al begonnen? En het is daar toch ook Prorail dat het spoor beheert.

Sander
30 dagen geleden

Op heel veel plekken in Europa ligt nu al ERTMS. Waarom moeten wij dan over 5 jaar een heel baanvak maanden sluiten om te testen?

Michiel
30 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

Het gaat hier niet om slechts ETCS signalering aanleggen, maar ook om het vervangen van de complete interlocking. ETCS zoals elders in Europa (of op onze eigen HSL of Betuweroute) ligt vergelijken met wat er in Zeeland komt is appels met peren vergelijken. De EU heeft slechts een standaard opgesteld, alle landen moeten hun eigen systeem regelen en sommige landen kozen voor een simpelere versie en zijn dus sneller klaar maar met minder functionaliteit.

Sander
30 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Jorden
30 dagen geleden

Offtopic een beetje: maar mooie vintage foto bij dit artikel ;-), mee klappertjes CTA’s en een uitgiftebox van de Metro.
Station Vlissingen toch?

Dries Molenaar
30 dagen geleden
Antwoord aan  Jorden

de foto is in ieder geval met een samsung apparaat gemaakt

Laatst bewerkt op 30 dagen geleden door Dries Molenaar
Hanzeboog
30 dagen geleden

Er is nog hoop voor Zeeland. Deze kabinet zal het niet lang meer volhouden. Volgend jaar bestaat kabinet Schoof niet meer.

Vervolgens zal de Lelylijn aangelegd worden door de nieuwe kabinet. Ze kunnen beter tussen Lelystad – Emmeloord een Nederlandse variant van testbaan Velim inclusief rangeerterrein bouwen.

Dan heeft niemand in Nederland last van. 😁

Hanzeboog
30 dagen geleden

De PVV staatssecretaris en PVV minister van Infrastructuur & Waterstaat zijn resoluut. Dat krijg je Wilders op de achtergrond.

Transport is niet de stokpaardje van PVV. Kan niet wachten totdat deze (radicaal) rechtse kabinet gaat vallen. Het is een grote puinhoop.

Ber Sitters
29 dagen geleden

Ook het baanvak aanpassen. De trein bonkt als een gek