Snelheid Hanzelijn komende jaren niet omhoog

De Nederlandse Spoorwegen zijn niet van plan om de snelheid tussen Zwolle en Lelystad de komende jaren te verhogen. Pas tussen 2020 en 2022 komt er zicht op een snelheidsverhoging. De in 2012 geopende spoorlijn is geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Toch rijden de treinen momenteel niet sneller dan 140 kilometer per uur, ook al kunnen ze sneller. 

Veel treinen van NS kunnen 160 kilometer per uur. Dat kan echter alleen als de treinen geschikt worden gemaakt voor ERTMS. NS is echter niet van plan om daarmee haast te maken. Voormalig staatssecretaris Mansveld heeft NS opdracht gegeven om de treinen uiterlijk in de periode 2020-2022 geschikt te maken voor ERTMS.

Als het spoorbedrijf nu al een aantal treinen had aangepast, had de reistijd in 2017 al verkort kunnen worden. NS laat echter doorschemeren ERTMS niet voor 2020 te willen gaan inbouwen. Daardoor zal de Hanzelijn dus ook de komende jaren niet ten volle benut worden.

Eind 2020 krijgt NS treinen geleverd die 200 kilometer per uur kunnen. Of die treinen direct op de Hanzelijn zullen worden ingezet, blijft onduidelijk. Ook na herhaaldelijke vragen van Treinreiziger.nl zegt het bedrijf niet wanneer de nieuwe treinen met 200 kilometer per uur over de Hanzelijn gaat rijden.

Overigens zijn er meer spoorlijnen die geschikt zijn voor snelheden boven de 140 kilometer per uur: bijvoorbeeld Lelystad – Almere – Amsterdam, Den Haag – Leiden – Schiphol, Amsterdam Bijlmer – Utrecht en Boxtel – Eindhoven. Op die lijnen moet echter ook nog het spoor voorzien worden van ERTMS. Alleen tussen Amsterdam – Utrecht en de Hanzelijn is dat al gebeurd. Op andere spoorlijnen gaat dat ook gebeuren, alleen is dat voorlopig uitgesteld.

De Hanzelijn is één van de weinige spoorlijnen waarbij een hogere snelheid ook resulteert in een kortere reistijd van enkele minuten.

This post was last modified on 22 december 2016 10:29

Share

Recent Posts

Vlaanderen moet Limburg en Maastricht schadevergoeding betalen voor afblazen tram

Het Vlaams Gewest moet de Nederlandse provincie Limburg en de gemeente Maastricht een schadevergoeding betalen…

1 dag terug

De hyperloop is geen fantasie meer maar wel nog ver weg

De Europese Commissie omarmt de hyperloop nadat een studie in opdracht van de commissie bevestigt…

1 dag terug

Rijksbijdrage maakt bouw nieuw Fries treinstation mogelijk

Het al jaren terug geplande nieuwe treinstation Leeuwarden Werpsterhoeke kan gebouwd worden nu het kabinet…

2 dagen terug

Heropening spoor naar Duitse Leer weer uitgesteld – zorgen provincie over voortgang project Wunderline

De heropening van het spoor tussen de Nederlandse grens en het Duitse Leer is weer…

2 dagen terug

Laatste dagen voor jongerendagkaart – vrijdag voor laatst te koop

De alternatieve jongerendagkaart is nog een paar dagen te koop. Vrijdag is de laatste dag…

3 dagen terug

European Sleeper herstart nachttrein Parijs – Berlijn

Het Nederlandse nachttreinbedrijf European Sleeper herlanceert de nachttrein Parijs - Berlijn. European Sleeper wil vanaf…

3 dagen terug