Snelheid Hanzelijn komende jaren niet omhoog
03 feb 2016 22:49
De Nederlandse Spoorwegen zijn niet van plan om de snelheid tussen Zwolle en Lelystad de komende jaren te verhogen. Pas tussen 2020 en 2022 komt er zicht op een snelheidsverhoging. De in 2012 geopende spoorlijn is geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Toch rijden de treinen momenteel niet sneller dan 140 kilometer per uur, ook al kunnen ze sneller.
Veel treinen van NS kunnen 160 kilometer per uur. Dat kan echter alleen als de treinen geschikt worden gemaakt voor ERTMS. NS is echter niet van plan om daarmee haast te maken. Voormalig staatssecretaris Mansveld heeft NS opdracht gegeven om de treinen uiterlijk in de periode 2020-2022 geschikt te maken voor ERTMS.
Als het spoorbedrijf nu al een aantal treinen had aangepast, had de reistijd in 2017 al verkort kunnen worden. NS laat echter doorschemeren ERTMS niet voor 2020 te willen gaan inbouwen. Daardoor zal de Hanzelijn dus ook de komende jaren niet ten volle benut worden.
Eind 2020 krijgt NS treinen geleverd die 200 kilometer per uur kunnen. Of die treinen direct op de Hanzelijn zullen worden ingezet, blijft onduidelijk. Ook na herhaaldelijke vragen van Treinreiziger.nl zegt het bedrijf niet wanneer de nieuwe treinen met 200 kilometer per uur over de Hanzelijn gaat rijden.
Overigens zijn er meer spoorlijnen die geschikt zijn voor snelheden boven de 140 kilometer per uur: bijvoorbeeld Lelystad – Almere – Amsterdam, Den Haag – Leiden – Schiphol, Amsterdam Bijlmer – Utrecht en Boxtel – Eindhoven. Op die lijnen moet echter ook nog het spoor voorzien worden van ERTMS. Alleen tussen Amsterdam – Utrecht en de Hanzelijn is dat al gebeurd. Op andere spoorlijnen gaat dat ook gebeuren, alleen is dat voorlopig uitgesteld.
De Hanzelijn is één van de weinige spoorlijnen waarbij een hogere snelheid ook resulteert in een kortere reistijd van enkele minuten.