Spanje viert tien jaar AVE Madrid – Barcelona

klok 22 feb 2018 20:57

De hogesnelheidslijn Madrid – Barcelona bestaat precies tien jaar. Op de drukste route van Spanje is het aantal treinreizigers sinds de ingebruikname fors toegenomen. 

Op 20 februari 2008 werd de HSL Barcelona – Camp de Tarragona geopend. In totaal hebben ruim 85 miljoen reizigers de afgelopen 10 jaar van de nieuwe HSL gebruik gemaakt. Voordat de lijn in gebruik genomen werd, reisden minder dan 2 miljoen reizigers per jaar tussen Madrid en Barcelona. Door de HSL is dat aantal vervijfvoudigd.

Door het succes is het marktaandeel van de trein behoorlijk gestegen. Nu reist ruim 60% van de reizigers tussen Barcelona en Madrid met de trein. De snelste AVE-trein legt de ruim 600 kilometer af in amper 2,5 uur. Tickets kosten meestal tussen de 50 en 100 euro per enkele reis. SpanjeVandaag.com meldt dat het tienjarig bestaan wordt gevierd met 25.000 tickets van 25 euro. Vorig jaar, toen de AVE 25 jaar bestond, was er ook al een soortgelijke actie. Die was zeer snel uitverkocht. In de afgelopen 25 jaar heeft Spanje ruim 3.000 kilometer hogesnelheidsspoor gebouwd. Daarmee heeft het volgens InSpanje.nl inmiddels het grootste HSL-netwerk van Europa.

Vanaf 2019 gaat er overigens ook een budgettrein rijden tussen Madrid en Barcelona. Die gaat EVA heten (AVE omgekeerd). EVA begint volgend jaar met vijf ritten per dag en zal gemiddeld 25% goedkoper zijn dan de AVE. Spanje is niet het eerste land dat een budget-hogesnelheidstrein introduceert. Frankrijk lanceerde als eerste Ouigo. Ook Thalys heeft nu een goedkoop zusje: Izy.

16 gedachten over “Spanje viert tien jaar AVE Madrid – Barcelona”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Ongelooflijk in welk tempo Spanje de HSL netwerk heeft aangelegd. In het begin was het eerst Madrid – Sevilla in 1992. Daarna gebeurde er een tijd lang niets.

    Maar daarna is het HSL netwerk in een razend tempo uitgebreid. Alleen in China gaat het nog harder. De HST in Spanje is betrouwbaar, punctueel en snel. De frequentie op de Spaanse HSL is op de meeste HSL lager dan in Frankrijk. Maar wie weet gaat dat nog veranderen.

    1. dries molenaar schreef:

      HEt is niet overal zo druk als verwacht. Ik heb ergens gelezen dat er nog een rangeerterrein vol staat met TGV’s in de mottenballen.
      Het leek mij toen wel een aardig idee om er een zooitje over te nemen voor de HSL Brussel. Certificeren en ombouw had toch wel een jaartje of twee gekund. Maar niemand wilde luisteren en men koopt een Intercitytrein van Alstom.

      De HSL van Barcelona naar Montpellier kostte daar al net zoveel moeite als de HSL naar Antwerpen. En rijdt maar twee keer per dag?

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Er rijden inderdaad slechts een handje vol snelle treinen tussen Barcelona en Frankrijk. Wel dubbel zo vaak als de genoemde twee keer per dag. Maar nog steeds weinig. Wel zijn er in Spanje ook een aantal binnenlandse treinen die de HSL gebruik maken.

      2. B. Alberda schreef:

        Die treinen zijn met extra budget van toen ingekocht ter voorbereiding op de nieuwe lijnen die nog de komende jaren geopend worden (zoals de Baskische Y). Bereid men zich een keer voor dan is het ook niet goed.

        Klagen en de wijze leunstoeldeskundige (met perfect zicht achteraf) spelen is altijd makkelijker dan de nuance vinden en waardering uit te spreken blijkt maar weer.

        1. dries molenaar schreef:

          Onzin, de treinen staan stil omdat er geen behoefte aan is. Niet om te wachten op nieuwe lijnen. Niemand zet voor honderden miljoenen in de wacht omdat ze goedkoper waren per 20 stuks.

      3. hanzeboog2012 schreef:

        Er is een HSL aangelegd tussen Barcelona – Perpignan. Tussen Perpignan – Montpellier wordt over klassiek spoor gereden.

        AVE (dochteronderneming Spaanse Staatsspoorwegen) heeft inderdaad behoorlijk veel HST over. Maar die zijn gebouwd voor het rijden op Spaanse HSL. Veel te duur en onzinnig tussen Amsterdam/Den Haag – Breda – Belgische grens. Alleen geschikt voor een vakantietrein Barcelona – Amsterdam. Overigens is zo’n verbinding niet reëel. Het zou dan vergelijkbaar zijn met een Zon Thalys Marseille – Amsterdam.

        De frequentie is niet hoog tussen Barcelona – Perpignan. Maar ze zijn net begonnen met de exploitatie van deze HSL. En er rijden hier ook goederentreinen vanaf Europa/Frankrijk die hier kunnen rijden op normaalspoor (1435 mm).

        1. dries molenaar schreef:

          Het leek mij ook wel wat om bloemen en groenten uit Spanje met HST te transporteren. Het is lichte vracht en zou moeten kunnen. Bijvoorbeeld met oude kaal gesloopte en aangepaste TGVs van Midden-Spanje in één keer naar Parijs en ook naar Kijfhoek.
          Inmiddels zitten de bloemen en groente in Afrika. Hoewel er onrust is en de jaloerse bevolking kwekerijen vernietigt. Wie weet wordt het nog wat.

        2. dries molenaar schreef:

          NB een Zon Thalys vanuit Val de Marnee naar Costa Brava zou toch wel leuk zijn voor de inwoners van Ile de France. Wanneer je daar dan met de Izy zou kunnen komen is het helemaal aardig. Maar die gaat tegenwoordig naar Gare du Nord.

        3. Bert Sitters schreef:

          Perpignan – Montpelier is Frankrijk. Valt dus niet onder de verantwoordelijkheid van Spanje.
          Als die missing link zou kunnen worden opgelost, dan wordt het inderdaad interessant om aan een Barcelona-Expres te denken vanuit Amsterdam en Brussel langs Parijs. Niet alleen tijdens het hoog seizoen, zoals de Zon-Thalys, maar Barcelona is het hele jaar door in trek.

    2. Utrechter2 schreef:

      EU-subsidies waarschijnlijk. En anders wel indirect.

      1. B. Alberda schreef:

        Sinds de crisis krijgt Spanje nauwelijks meer binnen dan dat ze uitgeven aan de EU: http://www.money-go-round.eu/Country.aspx?id=ES

        Die lijnen worden toch echt uit de zak van de centrale en lokale overheden betaald.

        1. dries molenaar schreef:

          Onzin, alls HSL aanleg is zwaar gesubsidieerd geweest. Ook de treinen aankoop.

        2. dries molenaar schreef:

          NB als de wegenaanleg en andere moderniseringen. Gewoon om zo’n land uit de Franco tijd naar voren te helpen.

        3. Bert Sitters schreef:

          De Y in Baskenland wordt door het Baskische bestuur betaald. Deze Y gaat alleen de drie belangrijkse Baskische steden supersnel met elkaar verbinden. Van Vittoria naar Madrid blijft voor een belangrijk deel alleen maar “oud spoor” en vanuit San Sebastián naar Frankrijk moet je zelfs over een stukje smalpoor van de metro-achtige Eukotren naar het Franse grensstation Hendaye. Vanaf Hendaye naar Parijs gaan TGV’s naar Parijs, maar tot Bordeaux is dat over klassiek spoor. Pas vanaf Bordeaux gaat het supelsnel.

  2. dries molenaar schreef:

    Gefeliciteerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.