fbpx

Spoor tussen Hamburg en Berlijn negen maanden dicht

22 jan 2025 8:34

Deutsche Bahn bereidt zich voor op een nieuwe mega-onderhoudsoperatie op het spoor. Vanaf 1 augustus dit jaar ligt de spoorlijn tussen Berlijn en Hamburg er negen maanden lang uit voor groot onderhoud. Langeafstandstreinen worden omgeleid en zijn ongeveer 45 minuten langer onderweg.

Met 230 treinen en 30.000 reizigers per dag is de spoorlijn van Hamburg naar Berlijn een van de belangrijkste spoorverbindingen bij onze oosterburen. Het groot onderhoud aan het spoor hier is daarom een mega-operatie waarbij maar liefst 173 bussen ingezet worden om het regionale treinverkeer te vervangen.

Tijdens het werk, dat volgens planning van 1 augustus 2025 tot en met 30 april 2026 plaatsvindt, worden goederentreinen, langeafstandstreinen en enkele regionale treinen omgeleid. Volgens Deutsche Bahn levert dat voor de ICE’s een extra reistijd op van 45 minuten tussen de twee steden.

Spoor volledige periode gestremd

Het werk verschilt van de achttien maanden lange werkzaamheden die momenteel op het traject van Zevenaar naar Oberhausen plaatsvinden. Op dit laatste traject is namelijk alleen bepaalde perioden het treinverkeer gestremd. Op het traject Hamburg-Berlijn zal het spoor negen maanden lang helemaal dicht gaan. Er wordt ongeveer 180 kilometer aan spoor vervangen en 28 stations worden onder handen genomen. Deutsche Bahn vervangt daarnaast zo’n 200 wissels en bovenleiding.

Tot 2027 1500 kilometer vernieuwen

De werkzaamheden maken deel uit van een drie jaar durend spoorvernieuwsproject in Duitsland. Tot 2027 wil Deutsche Bahn 1500 kilometer spoor vernieuwen om onder meer de treinen weer beter op tijd te laten rijden. Het verouderde spoor in Duitsland is een van de oorzaken van de historisch slechte punctualiteit van Deutsche Bahn. Vorig jaar reden in Duitsland meer treinen dan ooit met vertraging.

(c) Treinreiziger.nl 

4 4 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
K. van Sambeek
17 dagen geleden

https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Berlin%E2%80%93Hamburg#Fernverkehr_ab_2004

In deze link is onder “Entwicklung der Fahrgastzahlen” te zien dat Berlijn-Hamburg er in 2021 drie maanden uit lag ivm een grondige (?!) sanering. En nu alweer, na slechts vier jaar. En deze keer voor maar liefst negen maanden. Ik vraag me af hoe gründlich de klus toen geklaard is, en of saneringen als deze om de paar jaar gaan plaatsvinden.

Paul Lamote
17 dagen geleden
Antwoord aan  K. van Sambeek

In 2021 is slechts een deel van spoorlijn vernieuwd, nu volgt een ander deel. Verder wordt er ERTMS ingebouwd wat de duur van de werkzaamheden flink verlengt.

lezer
16 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Iets wat je op het hele Duitse spoorwegnet kunt toepassen. OF achterstallig onderhoud OF “permanent” onderhoud. Er wordt volgens mij ook geen enkele afrondings einddatum voor het Duitse hoofdnet gegeven, kortom: een ideale situatie voor een marktaanbieder, behalve wat mediahoofdpijn als je tijdens een EK te opzichtig faalt voor een categorie mensen. Verder geldt; to big to fail dus bescherming is er vaak.
In Nederland is de treinreiziger al voorgelicht dat ERMTS tot ruim in de jaren 30 zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de treinreiziger gaat vragen.

Terug naar Duitsland:
Hamburg-Berlijn kent ook een zakelijke markt. Het gaat daar niet om forenzen. Ben benieuwd hoe de time is money reizigers hier mee om zullen gaan.

K. van Sambeek
16 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

dank voor je aanvulling Paul

Kenneth Tharmaratnam
16 dagen geleden
Antwoord aan  K. van Sambeek

Zoals Paul Lamote al zegt worden er nu andere delen onder handen genomen en bovendien zou men nu ook meer aandacht schenken aan de ICE’s. Meer info vind je ook op volgende website:
https://hamburg-berlin.deutschebahn.com/home.html

Kees
16 dagen geleden

Er moet geleerd worden van de coronacrisis.. dus als dit ooit weer gebeurt gelijk beginnen met alle werkzaamheden die gepland staan voor de jaren daarna.
Er waren bijna geen reizigers dus hadden ze echt heel veel kunnen doen

Sander
16 dagen geleden
Antwoord aan  Kees

Het duurt jaren om dit te plannen dus snel inspringen op een rustige tijd lukt nooit.

Tonny
16 dagen geleden

Het spoor maakt zichzelf kapot door onbeschikbaarheid als norm de accepteren. Grote financiële drain, deze sector 🙁

Martin
14 dagen geleden

De A2 tussen Utrecht en Den Bosch 9 maanden dicht… Dat zou je wél in de krant lezen en de verontwaardiging zou groot zijn. Het halve land plat, ontwrichting enz. Maar een spoorlijntje, ach… Dat pikken die reizigers wel weer. Gemiddeld 130 reizigers per trein tussen de twee grootste Duitse steden vind ik trouwens niet heel indrukwekkend. Even een paar minuten langs de Autobahn zitten en je telt meer mensen. Jammer trouwens dat niemand zich kennelijk realiseert dat je in die 9 maanden ook je rijbewijs kunt halen en verder nooit meer afhankelijk bent van het ov. 45 minuten extra reistijd of 9 maanden lang gedoe met bussen om op je werk te komen is natuurlijk onzin.