Spoorbrug vernield: 5 jaar geen treinen Groningen – Leer

Er rijden voorlopig geen treinen maar bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer. De spoorburg bij het Duitse Weener is compleet vernield. Volgens Deutsche Bahn kan het vijf jaar of zelfs langer gaan duren voordat er een nieuwe spoorbrug is.

Dat meldt de Duitse vervoerder tegenover RTV Noord. De extra reistijd bedraagt ongeveer 30 minuten. Arriva vervangt de treinen tussen Bad Nieuweschans en Leer door bussen. Er kunnen geen fietsen mee met de bussen. In Leer staat nog een Arriva-treinstel. Dat treinstel gaat dit weekend via een andere route, waarschijnlijk via Bad Bentheim, weer terug naar Groningen.

Zeker vijf jaar
Een groot schip van 112 meter was donderdagavond vanuit Papenburg onderweg richting Noordzee. Door een communicatiefout voer het schip door de nog ongeopende spoorbrug. De spoorbrug werd daardoor compleet vernield en is volgens Deutsche Bahn niet te herstellen. Een nieuwe spoorburg aanleggen kost zeker vijf jaar, zegt de Duitse vervoerder.

10 miljoen euro schade
Niet alleen het middengedeelte is beschadigd, maar ook het fundament van de brug is vernield, meldt RTV Noord. De schade wordt geschat op circa 10 miljoen euro. Arriva zoekt uit of de schade verhaald kan worden. De trein naar het Duitse Leer werd gebruikt door twee- à drieduizend reizigers per dag.

Sneltrein in 2018
De provincie Groningen droomt al jaren van een snelle verbinding die na Leer doorgaat naar Bremen. Maar dat zit er dus voorlopig niet in. Eerder was het nog de bedoeling dat er per 2018 een sneltrein zou komen tussen Groningen en Leer.

Meer treinen gepland
Per zondag 13 december zouden er meer treinen gaan rijden tussen Groningen en Leer. Van maandag t/m zaterdag was er al een uurdienst. Die gaat ook op zondag gelden. De nieuwe dienstregeling gaat gewoon door, al wordt dat dus straks deels per bus uitgevoerd.

Onderzoek gaat door
De ChristenUnie had zich de afgelopen periode juist met succes ingespannen voor een onderzoek naar een snellere trein naar Leer. Daarvoor heeft Brussel 8 miljoen euro subsidie gegeven. Dat onderzoek gaat door, zegt de provincie Groningen. Er waren al ideeën voor een dubbelsporige spoorbrug, maar dat werd relatief duur genoemd omdat de brug dan vervangen moest worden. Nu de brug toch vervangen moet worden, is dat mogelijk direct te regelen. 

Flixbus
Het Duitse Flixbus heeft al een rechtstreekse busdienst tussen Groningen en Duitsland via Leer. Voorlopig gaat de frequentie van die lijn niet omhoog, omdat het maanden kost om daarvoor een vergunning te krijgen. 

This post was last modified on 19 oktober 2020 14:14

Bekijk reacties

  • Wel een gemiste kans voor noord nederland , een goedeontsluiting naar noord duitsland is van primair belang voor een goede economische ontwikkeling. Welke politieke partij werpt zich hier voorop.

Share

Recent Posts

Noord/Zuidlijn volgens studie groot succes, maar niet overal

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is een groot succes, melden Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam…

2 dagen terug

Spoorboekje 2022 weer op papier verkrijgbaar

Het papieren spoorboekje is terug van weggeweest. Vanaf vandaag is het online te koop via OVshop.nl,…

2 dagen terug

Belgische spoorwegen promoot reizen naar Portugal, maar hoe kom je er?

Reis budgetvriendelijk naar Porto of Lissabon. Die tip geeft de Belgische spoorwegen NMBS. Maar hoe…

5 dagen terug

Rhätische Bahn presenteert nieuwe trein (en dit keer niet in het rood)

De Rhätische Bahn, bekend om haar rode treinen, heeft voor de verandering een trein gepresenteerd…

5 dagen terug

Dubbeldekkers (DDZ) keren terug op het spoor

Vanaf 6 december gaat de Nederlandse Spoorwegen stapsgewijs weer dubbeldekkers inzetten van het type DDZ.…

7 dagen terug

Thalys start (beperkt) met directe trein naar Disneyland Parijs

Vanaf 18 maart 2022 gaat hogesnelheidstrein Thalys weer rechtstreeks naar Marne la Vallée rijden, het…

7 dagen terug