fbpx

Spoorbrug vernield: 5 jaar geen treinen Groningen – Leer

Er rijden voorlopig geen treinen maar bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer. De spoorburg bij het Duitse Weener is compleet vernield. Volgens Deutsche Bahn kan het vijf jaar of zelfs langer gaan duren voordat er een nieuwe spoorbrug is.

Dat meldt de Duitse vervoerder tegenover RTV Noord. De extra reistijd bedraagt ongeveer 30 minuten. Arriva vervangt de treinen tussen Bad Nieuweschans en Leer door bussen. Er kunnen geen fietsen mee met de bussen. In Leer staat nog een Arriva-treinstel. Dat treinstel gaat dit weekend via een andere route, waarschijnlijk via Bad Bentheim, weer terug naar Groningen.

Zeker vijf jaar
Een groot schip van 112 meter was donderdagavond vanuit Papenburg onderweg richting Noordzee. Door een communicatiefout voer het schip door de nog ongeopende spoorbrug. De spoorbrug werd daardoor compleet vernield en is volgens Deutsche Bahn niet te herstellen. Een nieuwe spoorburg aanleggen kost zeker vijf jaar, zegt de Duitse vervoerder.

10 miljoen euro schade
Niet alleen het middengedeelte is beschadigd, maar ook het fundament van de brug is vernield, meldt RTV Noord. De schade wordt geschat op circa 10 miljoen euro. Arriva zoekt uit of de schade verhaald kan worden. De trein naar het Duitse Leer werd gebruikt door twee- à drieduizend reizigers per dag.

Sneltrein in 2018
De provincie Groningen droomt al jaren van een snelle verbinding die na Leer doorgaat naar Bremen. Maar dat zit er dus voorlopig niet in. Eerder was het nog de bedoeling dat er per 2018 een sneltrein zou komen tussen Groningen en Leer.

Meer treinen gepland
Per zondag 13 december zouden er meer treinen gaan rijden tussen Groningen en Leer. Van maandag t/m zaterdag was er al een uurdienst. Die gaat ook op zondag gelden. De nieuwe dienstregeling gaat gewoon door, al wordt dat dus straks deels per bus uitgevoerd.

Onderzoek gaat door
De ChristenUnie had zich de afgelopen periode juist met succes ingespannen voor een onderzoek naar een snellere trein naar Leer. Daarvoor heeft Brussel 8 miljoen euro subsidie gegeven. Dat onderzoek gaat door, zegt de provincie Groningen. Er waren al ideeën voor een dubbelsporige spoorbrug, maar dat werd relatief duur genoemd omdat de brug dan vervangen moest worden. Nu de brug toch vervangen moet worden, is dat mogelijk direct te regelen. 

Flixbus
Het Duitse Flixbus heeft al een rechtstreekse busdienst tussen Groningen en Duitsland via Leer. Voorlopig gaat de frequentie van die lijn niet omhoog, omdat het maanden kost om daarvoor een vergunning te krijgen. 

Eén gedachte over “Spoorbrug vernield: 5 jaar geen treinen Groningen – Leer”

  1. H breimer schreef:

    Wel een gemiste kans voor noord nederland , een goedeontsluiting naar noord duitsland is van primair belang voor een goede economische ontwikkeling. Welke politieke partij werpt zich hier voorop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.