Het treinverkeer in spoortunnels ligt veel te vaak stil. Dat komt door te strenge veiligheidsregels en dat moet snel veranderen, vinden NS, ProRail, reizigersorganisatie Rover en het ministerie van Infrastructuur. Een woordvoerder van Rover bevestigt woensdag berichtgeving daarover in De Telegraaf. De FNV wil dat de veiligheidseisen niet versoepeld worden.
Doordat het treinverkeer in tunnels zo vaak stilligt, is de economische schade groot. Zo kiezen bijvoorbeeld steeds meer mensen die naar Schiphol moeten ervoor om niet met de trein te reizen. De kans dat ze stil komen te staan in de Schipholtunnel is te groot, waardoor ze hun vliegtuig kunnen missen. Alleen al in februari werd het treinverkeer rond Schiphol drie keer stilgelegd vanwege een valse brandmelding.
Bij een brandalarm wordt het verkeer in spoortunnels nu direct stilgelegd. In bijna alle gevallen is het loos alarm. Bij opdwarrelend stof of een aanlopende rem van een trein kan al een brandalarm worden gegeven.
"De veiligheidsmaatregelen zijn idioot ver doorgevoerd´´, zegt een woordvoerder van Rover. "Het begint problematische vormen aan te nemen. De systemen moeten anders worden afgesteld. We moeten het ministerie zien te overtuigen dat het anders geregeld gaat worden.´´
De vakbond FNV is fel tegenstander van het oprekken van veiligheidsregels. "Dan moet je de brandmeldingen beter maken. Treindienstleiders en treinpersoneel moeten kunnen vertrouwen op signalen van brand en rookmelders. Zeker in geval van de Schipholtunnel. De tunnel zit namelijk onder een luchthaven, waar miljoenen reizigers per dag komen. Een ongeluk kan tot een grote ramp leiden”, zegt sectorleider vervoer Roel Berghuis in De Telegraaf.
Treinreizigers tussen Den Haag en Rotterdam hebben sinds zondag iedere dag te maken met vertraging door problemen in spoortunnels. Zondag en maandag reden er urenlang geen treinen door een vals brandalarm in de nieuwe spoortunnel van Delft. Er werden die dagen in totaal ruim 120 treinen opgeheven rond station Delft. Dinsdag kwam het treinverkeer op het traject opnieuw tot stilstand, dit keer vanwege problemen bij Rijswijk. Woensdag reden er tussen 8 en 12 uur minder treinen, ook vanwege problemen in de Delftse spoortunnel.
This post was last modified on 23 december 2016 14:18
De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB gaat meer Railjets kopen ten koste van de Nightjets. De spoorwegmaatschappij…
De Rotterdamse RET gaat nieuwe metro’s kopen terwijl in Amsterdam is besloten om nieuwe trams…
Eurostar start de vijfde dagelijkse trein van Amsterdam naar Londen op dinsdag 16 december. Op…
Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…
Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…
Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…