De eerste dubbeldekkers van het type VIRM (serie 2/3) zijn volledig vernieuwd. Met gepaste trots heeft het spoorbedrijf woensdag de vernieuwde trein gepresenteerd. Het zijn de eerste intercity’s in Nederland met USB-oplaadpunten in de 2e klas. De treinen zullen vanaf volgende week worden ingezet tussen Amsterdam en Den Haag.
Het gaat om dubbeldekkers die tussen 2003 en 2005 in gebruik zijn genomen. Zoals gebruikelijk krijgen de treinen halverwege hun levensduur een grote opknapbeurt. In 2014 werd begonnen de oudste VIRM-dubbeldekkers (serie 1) een dergelijke opknapbeurt te geven (zie fotoreportage). Afgelopen najaar werd die operatie afgerond. Nu is NS bezig 45 dubbeldekkers van de tweede en derde serie VIRM-treinen te renoveren.
De meest in het oog springende verandering is de nieuwe huisstijl van NS. Op de trein prijkt voortaan groot in het wit het NS-logo. Het nieuwe jasje van de trein werd vorig jaar november al gepresenteerd. Sindsdien is het ontwerp toch nog enigszins aangepast, dit om de zichtbaarheid van de trein te verbeteren. Dit naar aanleiding van aanbevelingen na een dodelijke aanrijding bij een overweg in Hooghalen.
Maar niet alleen de huisstijl is anders, ook in de trein zijn er een reeks veranderingen. Zo zijn een aantal klapzittingen op de balkons vervangen door zogenoemde loveseats: een bankje waar je formeel met drie reizigers kunt zitten (dat is vrij krap). Ook introduceert NS ‘stits’ op de balkons, meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen.
Een andere verandering is dat intercitytreinen voor het eerst USB-poorten krijgen in de 2e klas. Stopcontacten blijven echter voorbehouden voor 1e klasreizigers. Dat is opvallend want in 2013 is een GroenLinks-motie in de Tweede Kamer aangenomen die pleit voor stopcontacten in de tweedeklastreincoupés bij de aanschaf van nieuwe treinen én renovatie van bestaande treinen.
Voor reizigers die moeilijk ter been zijn worden zogenoemde priority seats geïntroduceerd. Nieuw is ook dat de verlichting wordt aangepast op het licht buiten. De gedachte is dat hiermee energie bespaard kan worden. Toch zijn er ook een aantal wijzigingen waar wellicht niet iedereen blij mee zal zijn. Zo is er ten opzichte van de gerenoveerde VIRM 1 minder ruimte voor bagage. Bij de vorige renovatie werd de oude liftschacht (die vroeger werd gebruikt door de railcatering) omgebouwd tot bagageruimte. Dat gebeurt deze keer niet. Dit omdat volgens NS deze ruimte in de praktijk toch nauwelijks gebruikt werd.
Bij de eerste serie dubbeldekkers kregen de treinen ook een urinoir in het toilet. Ook die keert niet nu niet terug. Het gebeurde te vaak dat reizigers mikten tegen de muur, waardoor de schoonmaakkosten relatief hoog waren. Daarentegen komt er wel een verschoontafel voor baby’s in het toilet.
Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren voldoet het zitcomfort, maar is het niet uitmuntend. “Zeker de eersteklasstoelen zaten vrij hard. Dat kan ook komen omdat de treinen nog gloednieuw zijn. Het zitcomfort in de ICNG mokeup sprak mij meer aan” vertelt de redacteur. “Maar uiteindelijk is zoiets ook een kwestie van smaak. Ik heb ook mensen gesproken die juist enthousiast waren over het comfort van deze nieuwe treinen.”
Wie de treinen zelf wil uittesten moet nog even geduld hebben. Vanaf vrijdag is de trein beschikbaar voor de reizigersdienst. Naar verwachting zal de trein de eerste dagen nog niet direct worden ingezet. Uiterlijk 9 juni zal de trein zijn intrede doen op het traject Den Haag – Amsterdam. Het gaat vooralsnog om een enkele trein. Eind 2023 moeten alle 45 treinen zijn opgeknapt.
NS benadrukt dat oud materiaal vrijwel volledig gerecycled wordt. 99 procent van al het materiaal krijgt een tweede leven, het gros daarvan wordt gebruikt in de vernieuwde trein (84%). “Per rijtuig komt dat neer op 53.000 kilo” vertelt Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering. Met de modernisering is een investering van 400 miljoen euro gemoeid. In combinatie met de aankoop van de ICNG en SNG investeert het spoorbedrijf in totaal 3,7 miljard in het materieel.
Bij de ombouw heeft corona slechts beperkt invloed gehad. Seegers benadrukt dat het besmettingspercentage onder het personeel ongeveer de helft onder het landelijk gemiddelde ligt. Er zijn maatregelen genomen om de ombouw coronaproof te kunnen uitvoeren. Aanvankelijk was er de angst dat materialen uit China en Italië door de coronacrisis later geleverd zouden worden, maar uiteindelijk heeft dit geen impact op de planning gehad. De treinen krijgen geen andere airco’s. NS benadrukt dat circulatie van de huidige treinen goed is, ruim boven de norm. Zwaardere luchtfilters liggen volgens het spoorbedrijf op de plank, maar zijn niet nodig.
This post was last modified on 2 juni 2021 18:27
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…