fbpx

Eerste nachttrein uit Wenen en Innsbruck aangekomen in Amsterdam

De eerste nachttrein uit Wenen en Innsbruck is dinsdagochtend aangekomen in Amsterdam. Vanaf vandaag rijdt de trein dagelijks. Aan boord van de eerste trein waren onder andere de Oostenrijkse minister van Mobiliteit en de directeur van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). Ze werden in Amsterdam verwelkomd door staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) en NS-directeur Marjan Rintel.

Klimaatvriendelijke manier

De trein arriveerde stipt op tijd om 10:43 uur. Normaal hoort de trein even voor tien aan te komen in de hoofdstad, maar vanwege werkzaamheden was de dienstregeling aangepast. Daardoor passeerde de trein ook niet bij Arnhem de grens, maar bij Venlo. Vanavond vertrekt rond 19:00 uur de eerste nachttrein naar Wenen en Innsbruck.

Bij aankomst kreeg de Oostenrijkse minister van mobiliteit bloemen overhandigd van NS-directeur Rintel. Alle betrokkenen benadrukken het belang van de nachttrein. “Het is het jaar van de rail, en dan komt ook nog deze nachttrein erbij. Dat geeft echt de ambitie weer om meer reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen” vertelt Rintel, die zelf in 2014 de luchtvaartbranche (KLM) omruilde voor de spoorbranche (NS). De topvrouw benadrukt dat de trein veel klimaatvriendelijker is dan het vliegtuig.

Volgens Rintel is het binnen Europa de ambitie om meer internationale treinen toe te voegen. “Er liggen zeer veel plannen in het verschiet” stelde de directeur. Concreet wilde de topvrouw echter niet worden. “Vandaag vieren we de komst van deze trein.”

Subsidie

Om de nachttrein mogelijk te maken heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven 6,7 miljoen euro subsidie vrijgemaakt. Die subsidie is niet onomstreden, verschillende vervoerders denken dat de staatssecretaris daarmee de Europese regels overtreedt. Van Veldhoven gaat ervan uit dat de subsidie is toegestaan, maar noemt het goed dat de rechter dit gaat toetsen. In elk geval hoeft de subsidietoekenning niet geschorst te worden.

De bedoeling is dat er de komende jaren meerdere nachttreinen naar Nederland gaan komen. De bewindsvrouw vertelt aan Treinreiziger.nl dat er geen plannen zijn om die ook te subsidiëren. “We hebben de nachttrein terug naar Nederland willen brengen, zodat de markt het netwerk verder kan ontwikkelen” legt Van Veldhoven desgevraagd uit. Mocht er toch een nieuw verzoek tot subsidie binnenkomen, dan zal dat worden beoordeeld.

Van Veldhoven hoopt de komende nachttrein de komende zomer ook zelf te gaan gebruiken. In het verleden nam de bewindsvrouw al eens de autoslaaptrein vanaf Düsseldorf naar Villach.

Corona

Door de coronacrisis is de nachttrein veel later gaan rijden dan aanvankelijk de bedoeling was. De eerste trein had oorspronkelijk in december zullen aankomen en vertrekken. Toch is ÖBB-directeur Andreas Matthä optimistisch. “De nachttreinen doen het beter dan de dagtreinen” stelt hij. Dat de nachttreinen werden opgeheven en de dagtreinen bleven rijden, verklaart de directeur doordat de vraag naar lange internationale treinreizen door corona wegviel.

NS bevestigde vorig jaar aan Treinreiziger.nl dat een nachttrein Amsterdam – Zürich wordt onderzocht. Die zou ook onder de noemer Nightjet gaan rijden, en al later dit jaar zou de eerste trein moeten gaan rijden. Desgevraagd wil NS niet reageren of dat nog steeds de planning is. De ÖBB-directeur doet daar niet geheimzinnig over: “Dat is nog steeds het plan.” Toch zorgt de coronacrisis ook hier voor onzekerheid. Waarschijnlijk willen de spoorbedrijven eerst zien hoe het de komende maanden gaat met de Nightjet. Momenteel wordt aangeraden om alleen naar Duitsland en Oostenrijk te reizen als dat noodzakelijk is. Als de reisadviezen versoepeld worden, kunnen ook vakantiegangers direct met de nachttrein mee.

Tarieven

Treinreiziger.nl zette al eerder alle praktische informatie van de Nightjet op een rij, waaronder de tarieven. Een zitplek is te boeken vanaf € 29,90. Een ligplek is momenteel beschikbaar vanaf € 59,90 (gedeelde plek in een couchette met vier personen), normaal vanaf € 49,90 (gedeelde plek in een couchette met zes personen). Voor gezinnen is een eigen coupé interessant: maximaal drie volwassenen tot en met vijf kinderen kunnen op die manier samen op pad voor € 239 (enkele reis).

Treintickets voor de Nightjet zijn te boeken via NS International, oebb.at en op offertebasis via Treinrondreis.nl (een initiatief van Treinreiziger.nl). Op Treinrondreis.nl zijn er ook complete reizen met de nachttrein te boeken, zoals een stedentrip naar Wenen en Bratislava en een mooie treinrondreis door Slovenië.

Foto’s: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl. Zie ook de uitgebreide fotoreportage: In beeld, nachttrein komt aan in Amsterdam

Meer Nightjet nieuws (en andere nachttreinen)

16 gedachten over “Eerste nachttrein uit Wenen en Innsbruck aangekomen in Amsterdam”

  1. Stokbosveen schreef:

    Ben benieuwd welke reizigers gebruik maken van welke vervoersmogelijkheid. Wat zal het zwaarwegenste argument zijn voor de keuze v.d. reiziger?
    Millieu, prijsstelling, reistijd?
    Kwa reistijd gaat de trein het niet winnen van het vliegtuig. En toch wordt wel daarmee vergeleken…

    1. Anoniem schreef:

      Qua reistijd scheelt het wel degelijk. Wie nu met het vliegtuig gaat en al het gedoe eromheen is pas ergens in de middag in Wenen en zal ook weer in de middag moeten vertrekken. Met de nachttrein ben je straks ‘s ochtends vroeg in Wenen en hoef je ‘s avonds laat pas weg. Die laatste dag kan je dus mooi nog met gemak uit eten gaan bijvoorbeeld. Daarnaast zet de trein je direct in het centrum af, wat ook tijd scheelt.

    2. Silvan schreef:

      Ik zou wel een van de reizigers kunnen zijn die vanwege de reistijd de nachttrein zou nemen. De reistijd met de nachttrein van Zevenaar via Arnhem naar Innsbruck is veel gunstiger t.o.v. het vliegtuig via airport Weeze, Eindhoven of Schiphol.
      Door later in de avond te vertrekken uit Arnhem en vroeg aan te komen in Oostenrijk bespaar je veel tijd. Volgens mij zijn de uiteindelijke kosten ook vergelijkbaar. En milieu is ook meteen mooi meegenomen 🙂

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      In de nacht slaap je (hopelijk). Dat doe je iedere nacht. Dus je verliest niet 12 uur, waardoor je weliswaar 12 uur onderweg bent maar veel minder tijd verliest. Je wil geen snelle nachttrein die om 3 uur ‘s nachts op de eindbestemming aankomt (althans, ik niet).

      1. Silvan schreef:

        Een groot voordeel aan de nachttrein is meestal dat als je van de beginbestemming naar de eindbestemming reist de vertrek en aankomst tijden zeer gunstig zijn. Niet té laat vertrekken en niet té vroeg aankomen.
        (En het kleine ontbijtje van öbb in een slaapcoupé is ook een voordeeltje)

        Een klein nadeel is wel dat een gemiddeld persoon nooit zo vast kan slapen als in een hotelkamer bed.

        Ik kan voorstellen dat een nachttrein daarom niet voor iedereen de beste optie is.
        Vooral voor zakenreizigers of vakantiegangers met een druk programma direct na aankomst kan de wat slechtere nachtrust een probleem zijn.

        Verder is het comfort van de öbb Nightjets zeer goed. Vooral in de slaaprijtuigen is het rijgeluid van de trein amper hoorbaar.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Silvan,
          Na een geroken nachtrust door een vroege vlucht of na een lange autorit of busrit kom je echt niet fris als een hoentje in Wenen aan.

        2. Bert Sitters schreef:

          @Silvan,
          Na een gebroken nachtrust door een vroege vlucht of na een lange autorit of busrit kom je echt niet fris als een hoentje in Wenen aan.

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Goed verwoord Silvan.

        4. Silvan schreef:

          @Bert Sitters dat je na een vlucht of auto/busrit ook niet altijd even fris aankomt dat klopt (Ik weet er helaas alles van). Zo heeft elk vervoersmiddel zijn voor en nadelen. 1000 mensen 1000 wensen laten we maar zeggen…

    4. Mark schreef:

      Voor mij is het grote voordeel van de nachttrein dat de fiets (meestal) zonder gedoe mee kan. Ideaal voor een fietsvakantie.

  2. Mark schreef:

    Mooi. Hou zelf helemaal niet van vliegen, dus dit is voor mij ideaal. Hopelijk binnen nu en 2 jaar uitbreiding van de bestemmingen.

  3. Baardstaart schreef:

    Voorlopig wordt het reizen niets bij mij ivm de Coronapaspoorten en ik heb persoonlijk geen trek in die prik. Daarna zal ik kijken welke manier van reizen mij het beste past. Zelf zie ik om milieuredenen vliegen ook niet erg te zitten.

  4. Johan schreef:

    “We hebben de nachttrein terug naar Nederland willen brengen, zodat de markt het netwerk verder kan ontwikkelen”

    Jammer dat er dan geen wakkere journalist aanwezig is om die drogredenering ter plekke door te prikken. In Duitsland zou het misschien zo kunnen werken, maar in Nederland hebben we alleen maar uitlopers van Nachttreinen. Die trekken niet uit zichzelf uitlopers van andere nachttreinen aan, die stoten ze eerder af.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik heb er ook zo’n mijn opinie over, maar ik heb er niet te zuur over gedaan. Wel bewust gekozen om het onderwerp te behandelen, zodat iedereen er wat van kan vinden.

  5. Tim H schreef:

    Ik was vanmorgen toch in de buurt en omdat de RailJet een uur te laat was heb ik hem even bekeken op station Den Bosch waar hij deze week stopt. Er zaten in totaal inclusief conducteurs ongeveer acht mensen in, waarschijnlijk dus ruwweg vier passagiers. De Vectron die hem trok zag er trouwens goed uit.

    1. Annemiek schreef:

      Vanavond stapten er in Amsterdam twee reizigers in. Eentje met een gigantische hoeveelheid koffers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.