Nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck start op 25 mei
12 mei 2021 12:21
Vanaf 25 mei kunnen reizigers dagelijks rechtstreeks met de trein van Amsterdam naar Wenen, Innsbruck en München. Vanaf die datum start namelijk de Nightjet van de ÖBB. De trein had eigenlijk al eind vorig jaar zullen gaan rijden, maar vanwege de opleving van het coronavirus werd de lancering uitgesteld.
Klimaatvriendelijk
De Oostenrijkse spoorwegen bevestigen nu in een persbericht dat de lancering nu wel door kan gaan. Op maandagavond 24 mei – Tweede Pinksterdag – vertrekt de eerste slaaptrein vanuit Oostenrijk naar Amsterdam. Deze zal dinsdagochtend rond tien uur in Amsterdam aankomen.
“Met de comeback van de Nightjets brengen we Europa weer een stukje dichter bij elkaar. De eerste reis naar Amsterdam staat symbool voor het belangrijke internationale spooraanbod dat mensen in staat stelt om op een klimaatvriendelijke manier over de landsgrenzen heen te reizen”, stelt ÖBB-baas Andreas Matthä in een persbericht.
De Oostenrijkers benadrukken dat de trein veel milieuvriendelijker is dan het vliegtuig. “Elke reiziger die kiest voor de nachttrein in plaats van het vliegtuig naar Amsterdam, bespaart het milieu 350 kilogram CO2-uitstoot per reisrichting. Onze nachttreinen zijn daarmee het alternatief voor vluchten binnen Europa en brengen passagiers zorgenvrij en veilig naar hun bestemming”, zegt Matthä.
Meer privacy
In de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck zijn tot nader bericht vanwege de coronamaatregelen minder plaatsen beschikbaar. Normaal zijn er zit- en ligcabines beschikbaar van zes personen. Nu kunnen maximaal vier voor elkaar vreemde mensen in één cabine. Voor ongeveer € 220 kunnen reizigers een privécabine in de nachttrein boeken. Voor die prijs mogen dan maximaal drie volwassenen en drie kinderen mee.
Treinrondreis.nl, een nieuw initiatief van deze site, biedt stedentrips met de nieuwe nachttrein aan naar Wenen en Bratislava. Desgevraagd kan Treinrondreis.nl ook losse tickets voor de Nightjet verkopen, vanaf elk station in Nederland. Bij losse tickets worden, anders dan bij pakketreizen, administratiekosten gerekend. Op NS International worden losse tickets verkocht zonder administratiekosten, maar slechts vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem.
Dienstregeling
De nachttrein vertrekt vanaf dinsdag 25 mei elke avond om 19:30 uur uit Amsterdam en stopt in Nederland ook te Utrecht en Arnhem. Onderweg wordt de trein gecombineerd en gesplitst. Zo komt er op sommige dagen in Keulen een deel uit Brussel bij. De helft van de trein, vijf rijtuigen, heeft Innsbruck als eindbestemming en stopt onder andere te München. De overige rijtuigen gaan via Passau, Wels en Linz naar Wenen.
- Bekijk dienstregeling nachttrein Amsterdam – Wenen
- Bekijk dienstregeling nachttrein Amsterdam – Innsbruck
- Lees meer over de Nightjet, tickets, prijzen en alle details
NS zal voor de nieuwe nachtverbinding de tractie verzorgen tussen Amsterdam en Keulen West.
Wat een goed nieuws, en zeer concreet! In ieder geval beter dan Flixbus en cohorten, die alleen vanaf de zijlijn schreeuwen, maar waarvan ik nog geen enkel concreet plan heb gezien om een nachttrein op te zetten.
Die gaan natuurlijk geen concreet plan openbaar maken zolang NS er exclusief voor gesubsidieerd wordt.
Flixbus heeft al een nachtbus, zeer vergelijkbaar met het goedkoopste segment van de nachttrein. Waarom zou een nachttrein wel subsidie mogen krijgen, maar een nachtbus niet?
Een bus is een bus en een trein is een trein was de motivatie van het Ministerie.
FLIX heeft in Duitsland ook treinen. FLIX had een plan gelanceerd om treinen te laten rijden in Frankrijk en tussen de BENELUX en Frankrijk, maar dit later weer ingetrokken.
Volgens het Ministerie is geen enkele andere vervoerder met een concreet plan gekomen voor een nachttrein van Amsterdam naar Wenen. Dus is er geen sprake van concurrentievervalsing, aldus het Ministerie.
Opmerkelijk dat op dit forum wordt gesteld dat dit het deel van de trein uit Wenen dat vanuit Keulen doorgaat naar Amsterdam en weer terug slechts marginaal passagiers zou trekken. Waarom is FLIX dan zo bang?
Flixbus ageert tegen oneerlijke overheidssteun aan de onderkant van de markt. Ik begrijp inmiddels dat sommigen het vervoer op een te smalle en te korte plank met een doorgeslapen matje erop als het toppunt van comfort beschouwen, maar voor Flixbus zullen vooral de laagste tarieven voor zitplaatsen als oneerlijk concurrerend worden ervaren.
De overheid heeft samen met NS een plannetje gesmeed voor een nachttrein met subsidie. Dit plan is resoluut weggewuifd door de Raad van state. Alle acties die de overheid vervolgens heeft ondernomen, hadden enkel tot doel de subsidie toch aan NS te kunnen gunnen. Er is voor de vorm een marktverkenning uitgevoerd, waarbij aan andere vervoerders niet is gemeld dat er een subsidie beschikbaar was, om te voorkomen dat zij met een beter plan zouden komen. Zij gingen er terecht van uit dat een subsidie wettelijk gezien onmogelijk was. Dat die vervoerders op basis daarvan tot de conclusie kwamen dat er geen valide businessplan mogelijk is, is niet zo vreemd, want NS liet recent nog weten niet te willen/zullen/kunnen rijden zonder de subsidie. Nadat de subsidie min of meer gegund zou worden aan NS, ageerden de open access vervoerders daartegen. Zij waren in staat tegen de geboden subsidie wel een nachttrein te laten rijden. Daarmee had de Nederlandse belastingbetaler meer waar voor haar geld gekregen, want er zou een nachttrein worden opgezet met volledige capaciteit. NS verlengt immers slechts het traject van een bestaande nachttrein, waarbij slechts een deel van de capaciteit beschikbaar is. De overheid kwam tot de conclusie dat de subsidie nog steeds niet zou zijn toegestaan. Daarom is opnieuw een kunstgreep uitgehaald door de nachttrein toe te voegen aan het hoofdrailnet, terwijl de trein niet beschikbaar zal zijn voor openbaar vervoer binnen het door NS beheerde traject. De zaak die nu voorligt bij het CBb is de eerste maal dat Flixbus de kans krijgt om stappen te ondernemen (er is dus geen ‘beroep in een eerder verloren zaak’). Een uitspraak zal nog wel even op zich laten wachten, maar indien er komende week een voorlopig verbod komt op de subsidie, is dat einde verhaal voor deze nachttrein. Verliest Flixbus (of wordt het niet ontvankelijk verklaard of stelt het CBb zich niet bevoegd), dan zal het blijven doorprocederen. Het risico op schadeclaims zal het voor NS altijd onmogelijk maken in tarief te concurreren met Flixbus.
Flixbus zal moeten concurreren met de laagste tarieven in de (in haar ogen) ten onrechte gesubsidieerde trein. Ik ben geen fan van Flixbus maar vind wel dat het gelijk heeft. Bij de aanvraag van vergunningen voor ritten binnen Nederland, wordt het voortdurend dwarsgezeten door de provincies en concessiehouders en moet het vechten om haar gelijk te krijgen. Geen wonder dat het dat ook hier doet.
@Bert Sitters
Flixbus zal inderdaad niet hoeven vrezen voor hun bestaan door deze subsidie. Maar in het geval dat 10% overstapt van de flixbus naar de nachttrein, leveren ze wel inkomsten in en maakt de nachttrein verlies.
Daarnaast geeft u geen antwoord op mijn vraag, dus stel ik hem nog maar een keer: Waarom zou een nachttrein wel subsidie mogen krijgen, maar een nachtbus niet?
@Bert: We zullen zien wat de rechter er van vind, maar het verweer van Flixbus lijk mij kansrijk. Ik verwacht dat NS en ÖBB hebben aangeklopt bij het ministerie en hebben aangegeven de nachttrein terug te willen, maar hier subsidie voor willen. Ministerie begreep dat dit ook niet zomaar kon, en heeft toen een marktverkenning laten doen. Echter, die andere partijen is niet verteld dat er subsidie beschikbaar is om een nachttrein te creëren. Er is alleen gevraagd: hebben jullie plannen voor een nachttrein? Tja, als je niet aangeeft dat er miljoenen subsidie beschikbaar zijn, dat maakt nogal wat uit. Bovendien wordt de Nightjet onder gebracht in de hoofdrailnetconcessie. Lijkt mij twijfelachtig, juist binnenlandse reizigers mogen niet mee. De rechter zal uitspraak doen, maar ik zou niet verbaasd zijn als Flixbus de zaak wint.
Ik zie dat Annemiek iets soortgelijks heeft gezegd, en ik denk dat ze volledig gelijk heeft, maar de rechter zal oordelen 🙂
@Annemiek: ik verwacht dat als de rechtszaak verloren wordt, ÖBB en eventueel samen met NS, toch voor eigen risico, in elk geval dit jaar, op eigen risico door gaan. Ik denk bovendien dat het ministerie vervolgens kijkt naar objectieve criteria voor subsidie. Inmiddels is immers duidelijk dat meer aanbieders een nachttrein willen starten. Ik denk als je als ministerie een regeling introduceert waarbij elke vervoerder dezelfde subsidie kan krijgen voor een nachttrein, daar juridisch geen bezwaren aan kleven.
@Hildebrand (Treinreiziger.nl) “Ik denk als je als ministerie een regeling introduceert waarbij elke vervoerder dezelfde subsidie kan krijgen voor een nachttrein, daar juridisch geen bezwaren aan kleven.”
Met die constructie zou het ministerie het risico lopen om die subsidie meermaals te moeten uitkeren, namelijk als meerdere partijen een soortgelijke nachttrein willen introduceren. Als ze het zeker maar aan één partij willen hoeven betalen, zullen ze in principe gewoon aan de aanbestedingsregels moeten voldoen.
@Hildebrand. Ik denk dat je doelt op vrijstelling van de infraheffing voor nachttreinen. Klopt dat? Ik denk dat je daar in Nederland wel mee moet uitkijken. Je komt dan gauw in een situatie waarin het hele land wordt doorkruist midden in de spits of op ander courant tijdstip. Dan rijdt de ene trein ‘gratis’ en de volgende Sprinter betaalt het volle pond. Eer de trein in Duitsland is, is het later op de avond/nacht en rijdt de trein minder gauw in het pad van andere treinen. Zo’n vrijstelling zal dus eerder te billijken zijn op het Duitse spoor.
En dan nog denk ik dat je heel goed moet uitkijken waarvoor exact vrijstelling wordt verleend, bijvoorbeeld wat betreft de maximale aslast en het aantal aslastherhalingen. Voor je het weet rijdt een vervoerder, bij wijze van spreken, met de zwaarst mogelijke locomotief het hele spoor aan gort, met op sleep het maximale aantal armetierige wagons om reizigers voor een habbekrats Europa in te sturen.
@Annemiek: ik doelde daar niet direct op, maar het is wel een goed voorbeeld wat ik bedoel. Ik denk dat het juridisch mag. Wat precies wenselijk is, is een ander verhaal. Daar ben ik zeker van dat we hier geen overeenstemming zullen bereiken.
Leuk aanbod die stedenreis.
De eerste dag om 9:19 uur in Wenen. Je hebt dus de hele dag nog voor je. De fiets kan mee, dus je fietst zo vanaf Wien Hbf de stad in. De fietspaden zijn vaak niet zo breed als in Nederland, maar je kunt door Wenen prima fietsen. Wenen heeft een fietsnet van 1600 km. zie https://www.wien.gv.at/verkehr/radfahren/radnetz/
Je kunt natuurlijk ook fietsen huren.
Tip om leuk te eten: de Naschmarkt, https://www.wien.gv.at/freizeit/einkaufen/maerkte/lebensmittel/naschmarkt/
Ook de laatste dag heb je nog de hele dag. Pas om 20:13 uur met de trein terug. In de buurt van Wien Hbf kun je dan nog op een terras eten.
De volgende morgen om:
8:44 in Arnhem;
9:25 in Urecht
9:58 in Amsterdam.
Ik wil u wel zien fietsen na een slapeloze nacht op de trein.
Slapeloze nacht? Voor sommige mensen ja, maar voor veel mensen liggen die bedden in de Nightjet echt prima hoor!
Juist, en voor verreweg de meeste reizigers is zo’n bed niet beschikbaar.
Eigenlijk is het bespottelijk. Al die figuren die minstens drie decennia geleden op interrail zijn geweest en die dan uit de grond van hun nostalgische gevoelens gaan doen alsof de spartaanse nachttrein een geciviliseerde vorm van vervoer is, waarvoor een grote toekomst ligt te wachten.
Dit is wel een terugkerende discussie waar we zeker geen overeenstemming over kunnen bereiken. Ik denk dat er zeker mensen zijn die geen oog dicht kunnen doen in de nachttrein, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Mijn vrouw, die eigenlijk niet zoveel met treinen heeft, en zeker geen Interrail verleden heeft, wil veel liever met de nachttrein dan met de intercity naar Berlijn. Tegelijkertijd is het comfort zeker in vergelijking met een hotel wel beperkt. Maar om de nachttrein nu alleen maar weg te zetten tot een groepje (ex-)interrailers die uit nostalgie de nachttrein terug willen, is denk ik niet eerlijk. Dat gezegd hebbende, is de nachttrein een nichemarkt, en er zal met Annemieke zeker een substantiële groep zijn die voor geen goud in de nachttrein wil. Die moeten dan dus ook zeker niet de nachttrein nemen. Of er 6,7 miljoen subsidie moet naar deze nachttrein? Daar ben ik niet echt enthousiast over. Maar dat is een andere discussie.
@Max.
Wat aardig dat u zich zorgen maakt over mijn nachtrust. Dat mag u hoor. Ik heb vaak met een nachttrein gereisd, maar nog nooit een slapeloze nacht gehad. Heb ik wel als ik midden in de nacht mijn bed uit moet voor een vroege vlucht.
Maar ja, ik heb dan ook geen nachttreinfobie, of een een interrailverledentrauma.
ieder zijn voorkeur natuurlijk. Ik heb in ieder geval geen goede nachtrust gehad in de nachttreinen die ik al genomen heb en kwam altijd geradbraakt aan. En nee dat is geen nachttreinfobie, of een een interrailverledentrauma. Dat is gewoon de realiteit. Been there, done that, moved on. Daarentegen heb ik met een ochtendvlucht geen probleem, ookal boek ik in principe ook geen vlucht om 6 AM.
@ Dat is natuurlijk uw realiteit, maar er is echt geen beul aan boord die de passagiers radbraakt
Overigens kun je om voor een 7 a.m.-vlucht verdraaid vroeg je bed uit moeten.
Tram en metro zijn in Wenen veel handiger dan de fiets.
@ Otto
Aan iedereen de keuze. Ik heb Wenen op de fiets, maar ook met de tram en de Metro gedaan.
Alles ging prima.
Ik zie dat het arrangement van Treinrondreis.nl ook de mogelijkheid biedt tot het bijboeken van een fietstocht met gids.
Met 3 vreemden in 1 coupe slapen lijkt me de Corona op het spek binden. Maar goed, de EC Munchen-Venetie rijdt ook weer dus Italie is weer te doen met NL veilig-verklarinkje vanuit Innsbruck (aansluiting na 10 minuten of 2 uur). Wel binnen 24 uur na test aankomen op de Brenner. Frankrijk hanteert 78 uur.
Staancaravan met lounge terras aan Gardameer trekt me wel. (Camping del Garda, Peschiera naast Verona).
Even 6 maanden rotweer wegspoelen.
Ik wordt nu weggemodereerd en zeikerd Annemiek niet??Bekijk het maar.
@Treingraag: beetje respect voor elkaar graag. U heeft twee keer dezelfde reactie geplaatst. Ik wilde die één keer verwijderen, maar kennelijk zijn ze allebei verdwenen. Ik haal hem terug. Al vind ik de manier waarop jammer. (‘Bekijk het maar’)
@Treingraag.
Uitgerekend ongenuanceerde, negatieve uitlatingen, die niet op recente ervaring zijn gestoeld stimuleren mij juist om als het weer kan de nachttrein naar Wenen te nemen in plaats van het vliegtuig.
Gelukkig serveert de slaapwagenconducteur geen azijn.
Denk dat jij en ik sowieso wel gestimuleerd worden de nachttrein te nemen. Al vind ik het slaaprijtuig wel vrij duur. Privé ligrijtuig met gezin is wel goede deal.
Dat is dus inderdaad zo, ligruituig is leuk voor het klassiek gezinnetje vader, moeder en 1,8 kinderen …. voor alle andere al een serieus pak minder interessant.
Een heel rijtuig lijkt me nogal fors. Normaal heeft allen de regeringstrein zulke voorzieningen.
Er is al genoeg over geschreven. Die nieuwe slaaprijtuigen lijken mij wel mooi maar de capaciteit is wat beperkt en je moet inderdaad delen wat tegenwoordig niet zo makkelijk meer is. In dienst sliepen wij met 10 en later 6 op een kamer. Tegenwoordig is het hooguit nog met twee. En een eigen douche.
Zoals gezegd zou het wel interessant kunnen zijn dubbeldekkers te gebruiken en die flink vol te bouwen met éénpersoonscabines. Met een compact werkhoekje, fatsoenlijk internet en een douchecabine. En een bed, natuurlijk.
Ook zou men een rijtuig een door een vliegtuiginterieurbedrijf kunnen laten ontwerpen. Uit Japan wellicht, daar is men werken op de vierkante centimeter gewend.
Eerst maar eens beginnen.
@Mijnheer Molenaar.
Bij het inrichten van dubbeldeks slaaprijtuigen hun je inderdaad efficiënt omgaan met de ruimte.
Op de vierkante centimeter beknibbelen op z’n Japans zou ik niet doen. De gemiddelde Japanner neemt een aanzienlijk stuk minder ruimte in beslag dan een doorsnee Nederlander, Duitser of Oostenrijker.
Wellicht is het raadplegen van de ontwerper van efficiënt ingerichte kamers in de Ibis-budget Hotels een goed idee.
Je kunt ook kijken naar het ontwerp van de business class in de A380 van Emirates. Gewoon een stoel die door een druk op de knop plat kan. Geen personeel nodig die de zaak moet ombouwen. Twee stoelen naast elkaar, maar iedere stoel heeft een eigen ontsluiting naar het gangpad.
In Frankrijk rijden sinds een maand weer nachttreinen tussen Parijs en Nice. De couchetterijtuigen stonden jaren weg te kwijnen op een emplacement. Deze zijn nu keurig gerenoveerd: met WiFi en stopcontacten bij de ligplaatsen om de Smartphone op te laden. En fietsplaatsen!
@dries molenaar, @Bert Sitters
In een dubbeldeksrijtuig ben je twee keer zoveel volume kwijt aan gangpad. Bij een dubbeldeks zitrijtuig heb je dan het voordeel dat er op die manier stoelen boven elkaar geplaatst kunnen worden, maar bij een enkeldeks ligrijtuig gebruiken ze toch al de maximale hoogde door middel van stapelbedden. Ik denk dus niet dat je veel opschiet met een dubbeldeks ligrijtuig.
een rare opmerkng. Annemiek is praktisch ‘the most valueble poster.
Wat ik me afvraag, zou je een driewieler mee kunnen nemen, met al die krappe gangetjes in de trein?
Ik heb met een kinderwagen gereisd, nog wat breder. Niet in een nachttrein, maar wel in rijtuigen met zespersoonscabines en smalle gangen. Meestal ging het precies. Bij één EuroCity ging het net niet. Alleen je cabine is vrij klein, dus zal af en toe beetje in de weg staan, schat ik.
een volwassenen driewieler?
Ik heb bij driewieler associatie met een kinderfiets.
Die kan wel op het bagegerek, op het dak of achterop. Zo te horen moet er een fietsen en bagagewagon mee. Verlangt men dat van een vliegtuig ook allemaal?
Lijkt mij lastig om een driewieler op te hangen.
https://www.nightjet.com/de/angebote/fahrradmitnahme
De meest airlines nemen fietsen mee. Zelfs Ryanair, maar driewielers?
https://www.cyclinglocations.com/ryanair-bike-fee-baggage-allowance/
Ik mis nog de goedkope SparNight-tarieven, alsmede de losse toeslagen (voor als je bijv. een Interrail hebt). Treinreiswinkel laat via hun boekingsmodule trouwens ook geen SparNigt-tarieven zien. Heeft ÖBB soms daar een verkoopverbod op uitgevaardigd? 15 vind ik wat aan de prijziger kant. Maak daar eens € 5,00 p.p. van zou ik zeggen, dan kun je ook beter met de Treinreiswinkel concurreren.
Sparnight tarieven zijn variabel, maar prima te boeken. Maar als men toch wil annuleren vanwege covid19, zal men vaak bij de verkoper klagen. Gezien huidige omstandigheden hebben veel mensen de wens enige flexibiliteit te hebben. Uiteindelijk moeten we ook brood verdienen. Het is vaak kleine moeite om twee plekken te reserveren, in plaats van één. Daarom is de basis 15 euro boekingskosten, ongeacht aantal personen.
Mee eens
Mooie startreis voor een Interrail-reis naar Oost_ Europa. Te Wien Hbf kun je overstappen op de treinen naar Bratislava, Budapest, dus Polen en Roemenië zijn dan niet moeilijk te bereiken. In deze laatst genoemde landen rijden ex Wadlopers en binnenkort bij het Poolse SKPL in Zuidoost Polen de dieseltreinen DM 90 oftewel de Buffels. Vanuit Budapest kun je naar het Baltonmeer bij Siofok en omgeving, in Bratislava kun je weer naar bijvoorbeeld Praag. Of je de nachttrein weer terugneemt via deze route ligt aan jezelf en eigen programma, je kan ook via Duitsland per IC of ICE weer terugreizen! Fijn om weer voorzichtig een interessante reis te gaan organiseren per trein naar het buitenland, wat ik helaas als vele anderen spoorliefhebbers vorig jaar zo erg heb gemist! Mar we kijken vooruit en er gaan weer betere tijden aankomen, al zal alles wel geleidelijk aan blijven gaan! Maar we blijven graag positief, alleen niet qua Covid 19-uitslag of andere gezondheidsellende!
Een snellere verbinding tussen Wenen – Venetië komt er ook aan vanaf december 2025 (maximaal 75 minuten tijdswinst):
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Koralm_Railway
Daar hebben ze maar 14 jaar over gedaan? Hier vindt men vijf jaar al te veel en moet er een parlementaire enquete komen na zeven jaar.
Gaat door een zeer moeilijk gebied. Er loopt daar ook geen autoweg tussen de deelstaten Karinthië en Siermarken.
Stiermarken.
Het is een verbetering. Jammer dat er
onvoldoende rekening wordt gehouden met
mensen met een beperking.
Een hoge instap is niet alleen voor reizigers
met een beperking lastig maar ook met
koffers. Bovendien wegen de rijtuigen te
zwaar. Talgo trein zou veel beter zijn.
Men moet het nog doen met bestaande rijtuigen, maar er komt nieuw materieel aan.
Klopt, het is heel jammer. Gelukkig rijdt die trein niet supervaak, en wil je toch vooraf boeken. Het bij het boeken aangeven dat je instaphulp wilt zou dus te doen moeten zijn.
Daarnaast kan die nieuwe trein wel gelijkvloers zijn, maar het aantal rolstoelvriendelijke coupes zal beperkt blijven.
De Deutsche Bahn had vroeger een Talgo-nachttrein. Inmiddels is het ruim 15 jaar geleden dat ik daarmee van Augsburg naar Halle gereisd ben. Super! Geen rijgeluid, geen rijbewegingen. Ik had niet eens in de gaten dat we al vertrokken waren. Heerlijk geslapen!
Helaas heeft de Talgo niet lang meer gereden. Uit Wikipedia begrijp ik dat de exploitatie lastig was doordat de treinlengte niet was aan te passen aan de vraag: een rijtuig aan- of afkoppelen kon alleen in de werkplaats gebeuren. Helemaal snappen doe ik dat niet, want er konden wel autotransportwagens aangekoppeld worden, dus je zou dan net als bij de ICE een extra set rijtuigen moeten kunnen aankoppelen? In elk geval was ik als reiziger super tevreden!
De Talgo’s van DB waren in feite motorloze treinstellen.
Nachttreinen hebben erg veel personeel dus voor wat minder validen zou er hulp genoeg moeten zijn.