fbpx

Sprinters in de toekomst niet meer gedeeltelijk wit, maar alleen geel/blauw

De Nederlandse Spoorwegen zijn overgestapt op een vernieuwde huisstijl. De huisstijl is net als 50 jaar geleden ontwikkeld door Studio Dunbar, in samenwerking met NS. Opvallend is dat NS afstapt van een speciale Sprinter-huisstijl. In de toekomst zullen de Sprinters niet meer gedeeltelijk wit kleuren, maar net als de intercity’s volledig geel/blauw.

Meer herkenbaarheid

Sprinters rijden sinds 2003 gedeeltelijk in het wit. Destijds werd de huisstijl van de Sprinters aangepast om de treinen enerzijds een modernere uitstraling te geven en anderzijds het verschil tussen intercity’s en Sprinters te verduidelijken. Die filosofie wordt nu losgelaten. Alle treinen zullen in de toekomst volledig geel/blauw kleuren, met een groot logo op de trein. “We willen meer de nadruk leggen op onze merkbekendheid” legt Imre Jacobs namens NS uit. Hij is bij de vervoerder verantwoordelijk voor de huisstijl.

De keuze om de Sprinters in de toekomst ook dezelfde huisstijl te geven als Intercity’s is een hele bewuste. Ook veel regionale vervoerders, die anno 2021 op steeds meer spoorlijnen rijden, hebben deels witte treinen. Voor incidentele reizigers is het daardoor niet altijd duidelijk van wie de trein is. Door alle treinen eenduidig dezelfde huisstijl te geven wordt het voor reizigers duidelijker welke treinen van NS zijn, zo is de gedachte.

De Vectron heeft als eerste de nieuwe huisstijl gekregen, op de foto te zien met de eerste nachttrein Amsterdam – Wenen (Nightjet)

Nog jaren geduld

Ondanks het besluit om de huisstijl van de Sprinter en de Intercity gelijk te trekken zal dit in de praktijk voorlopig nauwelijks merkbaar zijn. Pas als er nieuwe Sprinters worden besteld of de huidige Sprinters een grote revisie krijgen, zullen de treinen een vernieuwd uiterlijk krijgen. Dat betekent concreet dat het nog wel twintig jaar kan duren voordat alle Sprinters een nieuw uiterlijk hebben.

Ook de meeste Intercity’s zullen voorlopig in de oude huisstijl te zien zijn. Zelfs de Intercity Nieuwe Generatie, die momenteel in Polen wordt gebouwd, zal nog niet voorzien worden van het nieuwe uiterlijk. Maar in alle andere uitingen wordt de nieuwe stijl al zoveel mogelijk toegepast. “In de nieuwe huisstijl zit een flow, die wordt nu overal in toegepast. Bijvoorbeeld bij commercials, maar ook in presentaties” legt Jacobs uit.

Eerdere wijzigingen

Het vertrouwde NS-logo heeft een nadrukkelijke rol gekregen in de nieuwe bedrijfsstijl. Niet alleen komt het logo groots op de trein, ook op andere plekken komen elementen uit het logo terug. Dat gebeurt op een manier dat het voor velen niet zal opvallen, bijvoorbeeld bij de wc’s in de trein.

Het patroon van het NS logo wordt bij de VIRM 2/3 bijvoorbeeld in het wc gebruikt als een vorm van kunst.

De afgelopen jaren waren er meerdere wijzigingen in de huisstijl. Zo werden Sprinters vanaf 2003 gedeeltelijk wit en stapte de vervoerder in 2006 over op een andere kleur geel. In 2016 werden specifiek bij de VIRM nog enkele kleine wijzigingen in de stijl doorgevoerd. Toch hoeven reizigers niet bang te zijn dat de stijl elke vijf jaar verandert. “We kunnen nog wel kleine wijzigingen aanbrengen, maar de stijl staat voor de komende jaren vast” legt Jacobs uit.

De eerste VIRM in de nieuwe huisstijl

18 gedachten over “Sprinters in de toekomst niet meer gedeeltelijk wit, maar alleen geel/blauw”

  1. Jam84 schreef:

    Eindelijk! Verandering is niet altijd goed en gelukkig blijven ze bij blauw/geel. Jammer wel weer dat er weer geen tussenleuningen in de 2e klas zijn ingebouwd ondanks de vraag erna.

  2. Arjan schreef:

    Aan de ene kant is het begrijpelijk uit oogpunten van de NS. Zeker omdat er in de loop van de jaren verschillende vervoerders bij zijn bijgekomen die dan ook nog in concessie huisstijl moeten rijden, zoals Blauwnet of voorheen Twents. Waardoor je totaal geen idee meer hebt welke vervoerder je hebt.

    Maar op zich vind ik het wel jammer. Vind het verschil tussen IC en Sprinters wel prettig, op de enkele keer daar na gelaten wanneer er andere materieel word ingezet, is het vaak direct te herkennen of je in Sprinter of in een IC stapt. In Duitsland bij de DB heb je dat verschil ook. Ondanks dat de dubbeldekker van het type IC2 net zo hard kan rijden als die van DB Regio. Omdat het gewoon dezelfde is, in alleen een ander kleurtje.

    1. Bart schreef:

      In Duitsland snap ik ook waarom er zo’n duidelijk verschil doorgevoerd wordt. Als je daar in de verkeerde trein stapt op bijvoorbeeld Berlijn HBF kan zo maar dat je eerstvolgende halte Wolfsburg is.

      Als je in Nederland per ongeluk in een IC stapt kan je hooguit zo’n 20 minuten verderop de trein uit, of soms verandert een IC ineens in een “Sprinter” na een bepaald station. De situatie is heel anders, dus ik snap de keuze van NS prima.

      1. Puck schreef:

        Nou, dat gaat je nog een beetje tegenvallen. Amf-Zl 35 minuten, Ut-Ht 28 minuten, Zl-Asn 40 minuten, allemaal met de IC. “Hooguit twintig minuten” kun je dus best ruimschoots overschrijden, tot zelfs het dubbele.

  3. Kees schreef:

    Op zich mooi dat ze bewust kiezen voor een uniforme huisstijl. Zo vele vervoerders hebben al (gedeeltelijk) witte treinen. Wel jammer van het witte logo. Ik had het liever blauw of zwart gezien, zoals eerder werd toegepast. Dat is rustiger aan de ogen en geeft een beter contrast.

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Ach al die ophef over een kleurstelling. Het is alleen van belang om te weten met welke vervoerder je te maken hebben.

    Waarom ICNG bij de neus geen oranje kleur geven? Vooral om aan te geven dat het deels ook op de HSL rijdt. Waardoor het zich onderscheidt van de overige NS treinen op klassiek spoor.

    1. Daan schreef:

      Hoezo oranje? Wat is er zo bijzonder aan die kleur dat het specifiek oranje moet zijn? Ik kan me niet herrineren dat oranje gebonden wordt aan snelheid of de HSL.

    2. S.P. schreef:

      Ik zou niet weten wat een oranje voorkant zou toevoegen behalve meer lelijkheid. De HSL ligt er inmiddels bijna 15 jaar en nog nooit heeft iemand gezegd dat er verschil in kleurstelling op de neus zou moeten zijn t.o.v. treinen die niet over de HSL rijden. Ik ben al lang blij dat NS de oplossing voor het zichtbaarheidsprobleem in huisstijlkleuren zoekt, en niet een totaal andere kleur verplicht (zoals in Italië lang verplicht was bij alle vervoerders).

  5. Tjeerd schreef:

    Blij mee! Ik herinner me dat (volgens mij) RTV Utrecht een documentaire heeft gemaakt toen de huisstijl van NS 50 jaar bestond. De maker van het logo en de huisstijl gaf toen ook al aan dat hij het jammer vond dat de Sprinters voor een deel wit waren. Ik denk dat het een goede keuze van NS is om alles weer gewoon geel/blauw te maken.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Fraaie verbouwde VIRMm met nieuwe kleurstelling. Geel en rood passen beter bij treinen ,vooral in duisternis of op mistige en andere vochtige dagen. Er is nu ook een SGMm treinstel voor Pro rail met een rode streep actief! Wit is een besmettelijker kleur dan deze hoofdkleuren en geeft veel bruine vlekken op wit geverfd materieel. SLT Sprinters hebben ook betere stoelen die eerder snel vuil waren en moeilijker te reinigen zijn als ze weer in onderhoud gingen. De roestplekken vind ik jammer, de wc’s zijn weer een verbetering voor dit voormalige Sanitaire Loze Treintje!. De nieuwe gele keuren op ICM en VIRM en de ICNG vallen ook veel beter op dan vroeger. Toen verbleekten de treinen meer door weersinvloeden, een beeld wat je ook zag bij de oudere 16/17/1899-en met DDM en DD AR rijtuigen! Ook was dit een verschijnsel te zien bij DM 90 , waarbij ze in verbleekte en onverbleekte toestand naar Polen zijn gegaan. Jammer dat er weer veel graffitti op deze dieseltreinen kwamen!

  7. Chris schreef:

    En nu nog even de kleurstelling van de VIRMmm fixen. Dat blauw dat lijnt totaal niet goed uit met de voorkant.

    En de volledig gele bakken is ook maar niets.

  8. dries molenaar schreef:

    Mooi hoor, je zou toch hopen dat er straks een inhaalprogramma komt om de boel opnieuw te spuiten of plakken.
    Kan er wellicht een corona-herstel project van gemaakt worden. Zo moeilijk is het niet sofort te beginnen en dan in een paar jaar tijd de treinen te doen die voorlopig niet vanzelf aan de beurt komen?

    1. Sander F. schreef:

      ^^ Dat lijkt mij wel verstandig. Anders heeft het argument ‘herkenbaarheid voor de incidentele, regionale, treinreiziger’ ook niet zoveel zin als die reiziger nog wel 20 jaar op een blauw met gele ipv witte Sprinter moet wachten.. denk ik dan 😉

  9. Intuïtief reizen schreef:

    Ik denk dat het treinreizen hierdoor minder intuïtief wordt. Juist de bevestiging van een bepaalde kleur trein bij het scherm met ‘sprinter’ geeft een stukje zekerheid bij het reizen. Blijkbaar doe je iets goed, dat is fijn, want je hebt al genoeg om over te twijfelen. Treinreizen is best ingewikkeld, vooral voor minder frequente en nieuwe reizigers. Misschien kan dit opgelost worden door op de sprinters met de nieuwe huisstijl wel de tekst ‘sprinter’ te laten staan. En misschien wel de tekst ‘intercity’ op (je raad het al) intercity’s te plaatsen.

  10. Klaas schreef:

    Oké, dus de NS geeft de SNG nu een geel front, vanwege de veiligheid. En bij de volgende generatie sprinters of de eerst volgende revisie krijgen de sprinters dus weer een deels blauw front? Wat is hier de logica van?

    Verder lijkt ik kan mij voorstellen waarom de NS één huisstijl zou willen. Dat wit van de sprinters ziet er ook eerder vies uit dan geel.

  11. 2N2 schreef:

    Waarom moet er nadruk worden gelegd op de eigen merkbekendheid? Wat een onzin. NS heeft een monopolie op het hoofdrailnet en het merk staat vooral bekend om de slechte aansluitingen en slechte informatieverstrekking. Daar zal deze bonte verfverspilling niets aan veranderen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Op steeds meer trajecten rijden treinen met twee vervoerders en ook steeds meer reizigers reizen met twee vervoerders. Dus ik snap het op zich wel.

  12. Frans Eekhout schreef:

    Multi-inzetbaarheid.
    Door alles één kleurstelling te geven kunnen treinen zowel als intercity en als stoptrein ingezet worden. De VIRM’s rijden bijvoorbeeld tussen Roosendaal en Vlissingen ook als stoptrein en je zou een SNG mét WC ook als plaatsvervangende IC kunnen gebruiken. Plan V, in eerste instantie voor stoptreindiensten, werd ook als IC trein ingezet. Zolang als het NS logo maar goed te zien is en men daardoor kan zien met welke vervoerder men reist, is deze versobering zo slecht nog niet. Op enkele trajecten worden straks tien minuten diensten aangeboden, spoorboekloos, en stel dat een trein uitvalt bijvoorbeeld een ICMm of VIRMm dan zet je toch gewoon een sprinter in en laat het ding met 140 km/u. door Nederland kachelen. Voor een gemiddelde, dus al te niet kritische reiziger die van wanten weet, maakt het in principe niet uit voor soort trein als men maar veilig op de plaats van bestemming aan komt. Huidige SNG, FLIRT trekken snel op, halen motorisch 160 km/u. en bieden relatief goede comfort al stelt de eerste klas niet veel voor t.o.v. een ICMm, ICRm of V-IRMm. Door eenvoud scheelt dat ook in onderhoudskosten en ontstaat er homogeniteit op de NS treinen i.p.v. heterogeniteit t.a.v. de kleurstelling zoal als de oorspronkelijke NS logo maar op een of andere manier gehandhaaft blijft want dat was, is en zal imago bepalend zijn voor het spoorbedrijf…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.