Staatssecretaris: snijden in dienstregeling voorkomt lege bussen
27 nov 2020 14:05
Door het komende halfjaar te snijden in de dienstregelingen voorkomt het openbaar vervoer dat treinen, bussen en trams onnodig leeg rondrijden, met een hoop extra kosten tot gevolg. Dat zegt verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur).
1,5 miljard
De branchevereniging van ov-bedrijven (OV-NL) zegt dat er in de eerste helft van 2021 zo’n 10 procent minder capaciteit zal zijn. Bedrijven moeten op die manier kosten besparen omdat zij niet alle schade die zij door de coronamaatregelen lijden vergoed krijgen van de overheid.
Het kabinet zorgt er volgens Van Veldhoven voor “dat het openbaar vervoer overal in Nederland beschikbaar blijft voor al die mensen die ervan afhankelijk zijn”. Maar zij wijst erop dat daar “een hele grote kostenplaat” aan hangt. Dit jaar ging het om een bedrag van 1,5 miljard euro. Toch valt daarop wel iets af te dingen: sommige buurtbussen hebben maandenlang niet gereden. Ook mensen die om medische reden geen mondkapje kunnen dragen, kunnen nu geen gebruik maken van het ov.
Efficiënter
Volgens de staatssecretaris wordt nu gekeken waar het efficiënter kan. “Bijvoorbeeld net iets minder treinen, bussen en trams in de spits, omdat er toch ook minder reizigers zijn. Zo besparen we dan wat kosten.” Van Veldhoven benadrukt dat bedrijven nu al een tandje bij kunnen schakelen waar dat nodig is.
Witte vlekken
Met name hoogfrequente buslijnen gaan iets minder vaak rijden. Zo gaat de buslijn Nieuw Vennep – Amsterdam volgend jaar niet tot 12 x per uur rijden, maar tot 8 x per uur. In de NS-dienstregeling zijn er vooralsnog nauwelijks treinen definitief geschrapt. Wel rijden er tijdelijk gedurende de gedeeltelijke lockdown minder treinen.
Toch zijn er ook zorgen over de aanpak. Raymond Huisman, mobiliteitsexpert bij adviesbureau Goudappel-Coffeng, vertelt tegenover BNR Nieuwsradio dat het schrappen in de dienstregeling op lange termijn nog meer reizigers kan kosten. Het zorgt niet alleen voor een negatieve spiraal, maar kan ook consequenties hebben voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. In dunbevolkte gebieden kunnen er ‘witte vlekken’ ontstaan zonder ov, waarschuwt de expert.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Ik heb eens een beetje rondgesnuffeld bij regionale media, maar in de weekends wordt voor interlokale bussen 1 keer per uur de norm. Dat loopt uit de pas bij de treinen die meestal nog 2 keer per uur rijden. Voor wie bus-trein-bus moet reizen, is een goede verbinding al helemaal meer geluk dan wijsheid.
Het is wel een begrijpelijke keuze, zeker als het nog tot de zomer of zelfs later duurt dat we met maatregelen te maken hebben. Hopelijk kunnen we daarna weer snel van alles genieten.
Door te snijden in de dienstregeling, neemt het aantal besmettingen in het OV toe. Om de verspreidingsfactor onder de 1 te houden, moet dan weer ergens anders gecompenseerd worden. Zeg het maar: Betalen voor ruimte in de bussen, of de scholen dicht?
Vergeet ook niet dat een buschauffeur in de WW of bijstand nog steeds door de samenleving wordt betaald. Dan kun je beter een klein beetje meer betalen zodat hij of zij bussen laat rijden in plaats van thuis op de bank zit.
Maar hoeveel mensen raken werkelijk besmet in het OV? Nu reis ik niet dagelijks met het OV (zeker niet in deze periode), maar een paar maanden geleden moest ik een keer tijdens de spits met de trein en het was rustig te noemen. Ook als ik bussen of treinen langs zie rijden, zie ik er maar weinig mensen in zitten. Op basis daarvan vermoed ik dat het aantal besmettingen in het OV laag is, en ik vermoed zelfs dat de mensen die besmet raken in het OV dat anders ergens anders wel waren geraakt.
En een buschauffeur die in de WW/bijstand komt wordt nog steeds door de samenleving betaald, maar heel bot gezegd, waarom zouden we buschauffeurs dan anders behandelen dan andere mensen die door deze crisis hun baan zijn verloren? OV bedrijven zijn ook private partijen (op de NS na, dat is een geval apart wat dat betreft), dat ze toevallig een functie vervullen met maatschappelijk nut betekent niet dat het personeel daarom een bevoorrechte positie zou moeten hebben ten opzichte van anderen.
Het OV-gebruik is nu rond de 45% lager dan normaal volgens google mobility report, maar om voldoende afstand te kunnen houden kun je eigenlijk maar 20-25% van de normale capaciteit benutten en dan is de capaciteit inmiddels verlaagd door ritten te schrappen.
Het is lastig om besmetting in het OV aan te tonen, dus betrouwbare cijfers zijn daar niet van, maar het OV is in allerlei opzichten risicovol qua besmettingen: Afgesloten ruimte: check, geen afstand kunnen houden: check, groepen met wisselende samenstelling: check, geen mogelijkheid om gewaarschuwd te worden via bron- en contactonderzoek: afgezien van de app check, geen reiniging van meubilair tussen gebruikers, check…
De reden waarom ik het verstandig zou vinden om het OV volledig te compenseren is dat het uitvoeren van een dienstregeling met zoveel mogelijk capaciteit een relatief goedkope manier is om de verspreiding van het virus te remmen, terwijl er in niet-financieel opzicht ook nog eens voornamelijk voordelen aan zijn. Dat in tegenstelling tot al die dit-dicht-dat-dicht maatregelen die welliswaar nodig zijn om het virus te remmen, maar verder zowel in financieel als niet-financieel opzicht duur zijn voor de maatschappij.
Ben het weer eens eens met Johan.
Typisch weer dat niet gepoogd wordt dit verband besmettgenbezettingsgraad, met bijbehorende kosten niet in kaart te brengen.
Door niemand.
Liever weer oeverloos zwetsen over ‘negatieve spiralen’ en andere open deuren bij BNR nieuwsradio, talkshows of andere media.
Is even stompzinnig als complotdenken, en werkt veeel en veel schadelijker, want is ingeburgerd (lijkt inderdaad wel bewijs van Nederlanderschap;). Leidt tot collectieve blindheid/zelfbevestiging, met gruwelijke gevolgen (bijv de belastingtoeslagen terreur).
(ik dacht laat ik het eens niet over NS hebben, haha)
Wie met het OV reist heeft vaak al een traject vooraf gehad en erna. Lopend, fietsen door (drukke) winkelstraten, bus- trein-, tram- en metro stations, de verbinding tussen al deze schakels zijn ook risico momenten en de verwarring, tot nu toe een “advies” in de winkels en per 1 december eindelijk een verplichting, het is zo verwarrend. Sommige Duitse bezoekers in de grensstreek die in Nederland komen begrijpen tot nu toe niet altijd de vrijblijvendheid van het gebruik van mondkapjes. Men had al in een vroeg stadium “eenheid van beleid” moeten maken en dat was lange tijd versnipperd geweest. Soms zie ik dat bezoekers verplicht zijn een mondkapje te dragen, maar het personeel dat zelf niet doet in een winkel, eenmaal buiten zetten sommigen dit af totdat men met het OV gaat, een jo-jo gedrag. Met ingang van 13 december 2020 zijn er in de dienstregeling van de OV vervoerders wijzigingen waarneembaar deels als gevolg van de huidige crises. Misschien interessant om te bekijken waar de meeste en ingrijpendste mutaties zich op dit vlak in Nederland voordoen zodat de nog aanwezige reiziger weet waar men aan toe is. Minder OV gebruik, meer auto en particulier gebruik ?