Stationsliften goed voor 10 procent van alle liftopsluitingen in het land
In 2024 moest 682 keer iemand uit een stationslift bevrijd worden. Dat meldt ProRail in een update over kapotte liften op stations. Volgens ProRail zijn veel defecten te wijten aan vandalisme en worden er daarom versneld camera’s geplaatst.
Uit eerder deze week gepresenteerd onderzoek van de NOS en regionale omroepen blijkt dat vorig jaar in het hele land in totaal 6000 keer mensen uit liften bevrijd werden. Ruim tien procent van de liftopsluitingen was dus in stationsliften. De meeste opsluitingen bleken, volgens het onderzoek, te zijn in de lift van spoor 1 op station Purmerend Weidevenne. Zestien keer moest de brandweer daar iemand komen bevrijden.
Ministerie komt met geld voor camera’s
In de strijd tegen het vandalisme is ProRail bezig om versneld camera’s te plaatsen op stations. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft al geld toegezegd voor de camera’s, maar vooruitlopend op de komst van het geld is de spoorbeheerder al bezig met het plaatsen van camera’s bij liften. Momenteel is ProRail in gesprek met de gemeente Rheden om camera’s te hangen op station Dieren, dat berucht is om langdurige problemen met de lift.
ProRail beheert 440 liften op de Nederlandse stations. Naast dat vandalisme en een haperende techniek voor defecten zorgen, gaan de liften ook nog wel eens kapot door werkzaamheden op perrons. Volgens ProRail wordt bij het werk veelal zwaar materieel met de liften verplaatst waardoor deuren en bedieningspanelen beschadigd kunnen worden.
Preventie
ProRail verwacht dat de preventieve werking van camera’s vandalisme tegengaat. Technische storingen wil ProRail voorkomen door vaker verouderde onderdelen preventief te vervangen. En om langdurige buitendienststellingen tegen te gaan, vraagt ProRail leveranciers om onderdelen die vaak kapot gaan, op voorraad te hebben.
(c) Treinreiziger.nl
Dit ontluisterende cijfer toont aan dat OV-organisaties fundamenteel en struktureel disfunctioneel zijn. Ze trekken ook automatisch disfunctionele werknemers aan. Is onbewust gedrag en onbewuste cultuur. En die zit ook in de consultancies, wetenschappers, toeleveranciers, ambtenarij, Rover etc.
Treinverkeer is 175 jaar oude sector, met in kern de weinig verandering kun je wel zeggen, en dan kunnen ze nog niet eens liften redelijkerwijs werkend houden. Terwijl je weet dat hun klanten afhankelijk zijn. De lift is simpelweg onderdeel van de OV-reis.
En dan is er in OV ook nog eens grotere aandacht als elders in de samenleving voor minder validen. Het ontluisterende cijfer (10% van alle liftopsluitingen in NL !!!) is kortom zeer zeer schaamtevol.
Het ligt ook in deze sector – meer nog dan bij politici – IMMER aan de omstandigheden, nu bazelen ze over camera’s (en vandalisme, alsof dat bij de tienduizenden andere liften in NL niet plaatsvindt).
Het is een gegeven, niemand binnen de sector wil en kan het grotere geheel overzien. En als er zo iemand zou zijn, is ie allang bedolven onder de cultuur, het alles uithollende lege blije opgeblazen geblaat.
Er is eigenlijk alleen een praktijk van incident naar incident (ofwel van paniek naar afgestomptheid (=negeren) en vice versa, met als resultaat los zand bij uitstek), hoe groot de projecten ook zijn.
Elk project heeft per definitie losse eindjes waarover weer gestruikeld kan worden, door reizigers en zichzelf. En dus weer nieuwe ‘belangrijke’ projecten om de losse eindjes te repareren met weer nieuwe losse eindjes tot gevolg. Is ziekte.
Een eenvoudig, helder betrouwbaar en doeltreffend OV als volwassen bijdrage aan de toekomst – de aarde en de samenleving snakt ernaar – is verder dan ooit.
En wat de liften betreft. Die geluidsopnames in de lift met ‘uitgang perron 7 aan linkerzijde’. Gemaakt om de mensen ten dienst te zijn. Terwijl ze niet eens doorhebben dat het voor de gebruiker net zo vaak juist de rechterkant, voorkant of achterkant is waar de deur is die open zal gaan, hangt er maar vanaf hoe je in de lift staat. Elke keer weer verwarring.
Directie en user-interface ontwerpers en consultants van NS en Prorail moeten toch ook soms in die liften staan, denk ik soms. Maar die geluidsopnames zijn er inmiddels al denk ik al zo’n 10 jaar. Met feedback wordt niets gedaan. En Rover is net zo ziende stekeblind of in dit geval doof.
Denk soms dat OV, NS en Prorail mensen in Nederland net zo onzinnig, doof, stom en gestoord willen maken als ze zelf zijn.
“Ze trekken ook automatisch disfunctionele werknemers aan.” Sorry, wist het niet anders te verwoorden. Wil mensen niet diskwalificeren en pijn doen.
Iedereen heeft functionele en disfunctionele kanten, ik bij uitstek, en we zijn allen mens. De fout zit niet bij de medewerkers.
De OV-cultuur maakt hun mensen wel disfunctioneler en hardnekkiger erin. En er lijkt me een onbewuste aantrekking is van soort zoekt soort. De vrijblijvendheid en opgeblazen mooie praat, de ogenschijnlijke veiligheid die het biedt en ook de keerzijde -het zich onbegrepen voelen terwijlm je het toch zo goed bedoelt-, het is aantrekkelijk voor veel mensen.
De praktijk is echter tegengesteld aan duurzaam en sociaal, dat bewijst wel het ontluisterende aantal liftopsluitingen.
Ik voel met u mee.
In Den Haag gaat vandaag alle aandacht naar een incompetente minister en niet naar een gedegen initiatiefnota over inflatie en bestaanszekerheid die is ingediend door een partijleider/econometrist.
Om moedeloos van te worden.
Je vergeet even dat stationsliften veeeel vaker doelwit zijn voor vandalisme dan andere liften, andere liften in gebouwen zitten en minder blootgesteld worden aan weer, maar ook dronken reizigers.
En de constante druk op het spoor om zo goedkoop mogelijk te zijn. Als je zo goedkoop mogelijk wil, wat nederland wil, dan krijg je onbetrouwbaar. Als je betrouwbaar wilt dan kan je niet voor zo goedkoop mogelijk gaan.
En er is wel degelijk flink verandering in het spoor geweest, waaronder flinke verbetering in veiligheid en betrouwbaarheid, hogere snelheden, een vertienvoudiging van nodig papierwerk, decennia van zo goed als geen investeringen, decennia aan regeringen die elke pogingen om het spoort te moderniseren tegenhouden.
Het is wetgeving uit den haag dat ervoor zorgt dat een machinist van ns niet mag proberen een vastgelopen wissel los te wrikken, niet prorail. Prorail is niet de schuldige in dat we antieke bovenleiding hebben, ze lopen al decennia te lobbyen voor modernisatie.
Ik begrijp je frustratie, echter wetgeving uit Den Haag en vakbonden zie ik als deel van de OV-cultuur. Het idee dat het aan “de ander ligt” is hetzelfde als aan “omstandigheden ligt”, en je reactie is precies dat.
Koning “tegenwerking” zijn we eigenlijk immer zelf (de balk in ons eigen oog). Je mag toch wel zeggen dat in deze sector koning tegenwerking NS is (of ProRail).
Hogere snelheden zou inderdaad het teken van vooruitgang zijn. De intercity verbindingen zijn even snel of zelfs langzamer als in 1960…
En lobbyen voor “modernisatie” zonder zelfbewustzijn is een bodemloze put. Sorry.
Hoe moeilijk kan het zijn om liften alleen toegankelijk te maken voor reizigers?
Zouden er echt geen toegangscontrolesystemen in de handel zijn om zoiets te regelen?
Dan nog kunnen ze vernield worden.
Een deel van je verhaal komt inderdaad door het overschot aan desinteresse vanuit Den Haag. Vergeet echter niet dat het de NS is die in beginsel een groot deel van ellende gecreeerd heeft door verkeerde informatie te verschaffen aan Den Haag.
Het is echter iets te kort om te stellen dat een machinist door de wetgever niet meer een wissel mag controleren is niet correct. Den Haag heeft hier precies niets voor geregeld. Het is ProRail die de deskundigheid (en vakmanschap) van een machinist in twijfel trekt en derhalve niet toestaat dat een machinist aan een wissel zit. Daarbij heeft de NS besloten dat het gevaarlijk is wanneer een machinist uit zijn cabine moet klimmen langs de vrije baan en dat dus ook verboden heeft.
De praktijk is dat te vaak een lift op een station defect is. Het kan lang duren voordat het euvel verholpen is. “We wachten op onderdelen,” is een bekend geluid.
Standaardiseren, veel gebruikte onderdelen op voorraad, regionaal monteurs beschikbaar hebben in eigen dienst of bij een aannemer maar dan bij die aannemer als verplichting om een contract te krijgen
Misschien dat dit ook gevolg is van de voorliefde om overal liften te willen plaatsen. En begrijp mij dan niet verkeerd, stations moeten natuurlijk goed toegankelijk zijn. Ik heb ook problemen met lopen en kom de trappen van een goed aantal stations niet op of af. Maar er zijn ook liften geplaatst op een hoop stations waar dit niet nodig is. Kijk bijvoorbeeld naar station Nijmegen Dukenburg. Beide perrons hebben een helling tussen perron en straat. Echter zijn deze afgesloten met een hek sinds er liften zijn geplaatst. Nu is met afhankelijk van een apparaat die defect kan gaan en dat op een station waar al enorm veel vandalisme is. De liften zijn daar met regelmaat defect, en wordt in gepoept en geplast, er is brandschade en grafiti. Het merendeel van de tijd kunnen reizigers die slecht ter been zijn niet op het station komen. En zo kan ik nog wel een paar stations opnoemen waar de helling onnodig is verdwenen of waar dit een oplossing was geweest. Als je minder afhankelijk bent van liften, worden ze ook minder gebruikt en heb je een kleiner risico op liftopsluitingen. Daarnaast kan je het budget dan gelijk ook besteden aan het beter onderhouden van de liften, wat kan bijdragen in een verbeterde betrouwbaarheid van liften.
Helaas hebben slechts zeer weinig Nederlandse stations hellingbanen.
Een deel van de liftproblemen komt ook doordat lift fabrikanten zoals Möhringer, die de nodige stationsliften geplaatst heeft, niet voldoende onderdelen op voorraad heeft. En voor een toeleverancier, groothandel als Technische Unie is het ook niet gemakkelijk om zoveel verschillende specifieke onderdelen op voorraad te houden, laat staan in filialen (sc’s) zelf. Wel is het al een hele verbetering dat je er tegenwoordig ook op zaterdag tussen 08:00u en 13:00u terecht kunt in de filialen. Alle grote lift fabrikanten zoals Möhringer,Sky, Otis etc. halen daar materialen en met meer uniformiteit hadden ze zeker meer materialen op voorraad kunnen houden, zelfs in de SC’s. Net zoals een CV monteur die daar bij een storing de meest gangbare onderdelen kan halen.
Op de site van http://www.stationsliftstoringen.nl staan momenteel 29 defecte liften. Ik maak zo af en toe een controlerondje omdat liften wel stuk worden gemeld maar vaak niet worden afgemeld als ze weer gerepareerd zijn. NS en Prorail zijn nu al jaren bezig om een systeem te ontwikkelen waarin de defecte liften realtime te zien zijn maar dat lukt nog steeds niet. Het zou mooi zijn als er meer mensen een station willen adopteren op deze site. Vooral zeer nuttig voor de gehandicapte reiziger maar ook voor mensen met een kinderwagen.
Klopt het dat de lift van station Middelburg al acht maanden “buiten gebruik” is?