Structureel minder treinen per uur van en naar Den Haag Centraal

Er rijden structureel minder treinen van en naar Den Haag Centraal tot februari. De hinder geldt dus niet alleen voor geplande werkperioden, maar voor de gehele periode. Reizigersvereniging Rover heeft NS en ProRail gevraagd de informatie hierover te verbeteren.

Er rijden tussen Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor momenteel slechts twee sprinters per uur, in plaats van zes. Dit komt omdat wegens de verbouwing van Den Haag Centraal maar een perron beschikbaar is, in plaats van drie. Volgens Rover zien reizigers niet dat er minder treinen rijden omdat dit is aangepast in de dienstregeling.

Incidentele reizigers verrast

Rover wil dat NS en ProRail de informatievoorziening verbeteren. “De dagelijkse reizigers op dit traject weten dat, maar incidentele reizigers kunnen verrast worden”, zegt directeur Freek Bos van Rover. “Er is even geen sprake van spoorboekloos reizen naar Den Haag Centraal. NS en ProRail moeten de informatievoorziening voor reizigers verbeteren. Zo meldt ProRail alleen dat de komende maanden in een aantal weekenden de dienstregeling zal worden aangepast terwijl in de basis de komende maanden dus sowieso elke dag veel minder treinen rijden.”

Ook verbetering nodig voor intercity

Rover vroeg NS ook om verbetering van de intercity Den Haag Centraal – Eindhoven. Tussen Den Haag Centraal en Hollands Spoor valt de intercity vaak uit. NS heeft gereageerd dat de situatie met deze intercity de komende maanden verbetert. Tot afgelopen maand reed de intercity met oude intercityrijtuigen. Inmiddels wordt de nieuwe intercity ICNG ingezet.

Maar pas wanneer de verbouwing van het station is afgerond, kan de betrouwbaarheid van de intercity echt verbeteren. Wegens de verbouwing heeft de trein momenteel een beperkte keertijd op Den Haag Centraal. De intercity kan pas na de verbouwing lang keren. “Dat is voor reizigers de belangrijkste stap naar een betrouwbare verbinding”, aldus Bos. “Wij blijven erop toezien dat NS deze langere keertijd daadwerkelijk invoert zodra dat technisch mogelijk is.”

Komende weekenden meer hinder

De verbouwing van Den Haag Centraal is dit jaar begonnen. De komende tijd zijn er nog drie treinvrije periodes, waarvan de eerste twee komende weekenden, zaterdag 8 en zondag 9 november en zaterdag 15 en zondag 16 november. Vervolgens is er van donderdag 29 januari 2026 tot en met zondag 15 februari een lange periode waarin er minder treinen rijden. Daarna is het werk afgerond.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 3 november 2025 18:40

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug