fbpx
Den Haag Centraal. Archieffoto NS

Structureel minder treinen per uur van en naar Den Haag Centraal

Er rijden structureel minder treinen van en naar Den Haag Centraal tot februari. De hinder geldt dus niet alleen voor geplande werkperioden, maar voor de gehele periode. Reizigersvereniging Rover heeft NS en ProRail gevraagd de informatie hierover te verbeteren.

Er rijden tussen Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor momenteel slechts twee sprinters per uur, in plaats van zes. Dit komt omdat wegens de verbouwing van Den Haag Centraal maar een perron beschikbaar is, in plaats van drie. Volgens Rover zien reizigers niet dat er minder treinen rijden omdat dit is aangepast in de dienstregeling.

Incidentele reizigers verrast

Rover wil dat NS en ProRail de informatievoorziening verbeteren. “De dagelijkse reizigers op dit traject weten dat, maar incidentele reizigers kunnen verrast worden”, zegt directeur Freek Bos van Rover. “Er is even geen sprake van spoorboekloos reizen naar Den Haag Centraal. NS en ProRail moeten de informatievoorziening voor reizigers verbeteren. Zo meldt ProRail alleen dat de komende maanden in een aantal weekenden de dienstregeling zal worden aangepast terwijl in de basis de komende maanden dus sowieso elke dag veel minder treinen rijden.”

Ook verbetering nodig voor intercity

Rover vroeg NS ook om verbetering van de intercity Den Haag Centraal – Eindhoven. Tussen Den Haag Centraal en Hollands Spoor valt de intercity vaak uit. NS heeft gereageerd dat de situatie met deze intercity de komende maanden verbetert. Tot afgelopen maand reed de intercity met oude intercityrijtuigen. Inmiddels wordt de nieuwe intercity ICNG ingezet.

Maar pas wanneer de verbouwing van het station is afgerond, kan de betrouwbaarheid van de intercity echt verbeteren. Wegens de verbouwing heeft de trein momenteel een beperkte keertijd op Den Haag Centraal. De intercity kan pas na de verbouwing lang keren. “Dat is voor reizigers de belangrijkste stap naar een betrouwbare verbinding”, aldus Bos. “Wij blijven erop toezien dat NS deze langere keertijd daadwerkelijk invoert zodra dat technisch mogelijk is.”

Komende weekenden meer hinder

De verbouwing van Den Haag Centraal is dit jaar begonnen. De komende tijd zijn er nog drie treinvrije periodes, waarvan de eerste twee komende weekenden, zaterdag 8 en zondag 9 november en zaterdag 15 en zondag 16 november. Vervolgens is er van donderdag 29 januari 2026 tot en met zondag 15 februari een lange periode waarin er minder treinen rijden. Daarna is het werk afgerond.

(c) Treinreiziger.nl

5 4 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan krabbenbos
3 dagen geleden

Sjoelbak Centraal is tot februari 2026 een bouwplaats. Straks kunnen alle treinen weer als sjoelschijven het station in en uit! Gelukkig kun je ook de tram nemen tussen de Haagse stations HS, Centraal, Laan van NOI, Moerwijk en Mariahoeve. Uiteraard even vervelend van die mindere inzet van treinen, maar aan verbetering wordt dus gewerkt! Even dus een pas op de plaats, eer alles voltooid is! Ook rijdt er vanaf Rotterdam Centraal metrolijn E naar en van Den Haag Centraal via het station Laan van NOI!

Hanzeboog
3 dagen geleden

Rover wilt dat NS en ProRail de informatievoorziening verbeteren. ’’De dagelijkse reizigers op dit traject weten dat, maar incidentele reizigers kunnen verrast worden’’, zegt directeur Freek Bos van Rover.

Het is wat betuttelend. Alsof die incidentele treinreizigers niet NS Reisplanner raadplegen. Rover maakt het probleem groter dan het werkelijk is.

Lastiger is dat de treinreiziger eerst naar Den Haag HS moeten reizen. Zeker als je vanuit de binnenstad van Den Haag komt.

Daan
3 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat, en er gaat ook een intercity elk half uur van den haag hs naar den haag centraal. Er is nog steeds een kwartierdienst tussen beide stations.

ab normaal
3 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Gewoon goede informatievoorziening. Het in de reisplanner zetten valt daar niet onder. Rover redeneert hier volledig en correct.

Passepartout
3 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Dus: een bordje bij Den Haag Centraal: wilt u richting Rijswijk, Delft, Rotterdam of verder, pak dan de eerste trein die vertrekt vanaf spoor 1 (of welk spoor er nog over is van de 3) en stap op HS over op uw favoriete trein.

Ronald Bokhove
3 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dagelijkse reizigers gaan niet elke ochtend de Reisplanner raadplegen. Zonder gerichte informatie zullen zij dus ook een keer geconfronteerd zijn met een uitgevallen trein. Daarna gaan ze op onderzoek uit om erachter te komen hoe de vork in de steel zit. Maar het leed is dan al geschied.

Rhido
3 dagen geleden

6 sprinters per uur? Waarom nou 6? Er gingen toch altijd elk kwartier?

Raymond
3 dagen geleden
Antwoord aan  Rhido

Sinds dit jaar gaan er ma t/m do 6 per uur tussen Dordrecht en Den Haag. Vr en za 4 per uur. (Door werkzaamheden zijn het er op zaterdagen evengoed vaak maar 2 per uur.) Het plan is per december ’26 ook op zondag 4x per uur, nu nog twee.

visseling
2 dagen geleden
Antwoord aan  Rhido

Nee-hangt/hIng dus af van welke dag. Za/Zo maar 2+ 2 IC, ma-DO!!! 6 per uur en VR 4.
Een ander knelpunt is dat de cross-platform overstap op HS om het minste of geringste vervalt-dus mensen die per IC naar HS vanaf Rotterdam aanreizen missen die heel vaak-vertrek SPR vaak al voor de officiele tijd.
NU is deze overstap omgekeerd vaak niet haalbaar vanwege aank ander perron van die SPR-heel leuk als je airportwaarts wilt met grote bagage. Op bepaalde tijden blijkt er zelfs heel wat airportpersoneel op aangewezen.
En vandaag in de lokale krant hier: groot protest vanwege plan weghalen roltrap op perrons HS en niet willen (her)openen uitgang naar andere fietstunnel.

mvdh
2 dagen geleden

“Volgens Rover zien reizigers niet dat er minder treinen rijden omdat dit is aangepast in de dienstregeling.” Klopt die zin wel?

Passepartout
2 dagen geleden
Antwoord aan  mvdh

Dat vroeg ik me ook al af. Mensen die soms met de trein gaan kijken dan toch juist even in de reisplanner? En dan zien ze dus dat het is aangepast in de dienstregeling.

Laatst bewerkt op 2 dagen geleden door Passepartout