fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Weer periode met hinder door werk rond Den Haag Centraal

30 jul 2025 9:03

Treinreizigers moeten het komende halfjaar rekening houden met hinder rond Den Haag Centraal. Omdat ProRail daar aan het spoor werkt, rijden in een aantal periodes minder treinen van en naar het Haagse station. In augustus gaat het om een paar weekenden en doordeweekse dagen, later in het jaar zal eventuele hinder vooral in het weekend optreden.

Reizigers hebben vanaf maandag last van de werkzaamheden. Op maandag 4, dinsdag 5 en dinsdag 26 augustus rijden er geen treinen tussen Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor (HS) en tussen Den Haag Centraal en Voorburg. Omreizen kan via station Den Haag Laan van NOI.

Twee weken minder sprinters

Van woensdag 6 augustus tot en met dinsdag 19 augustus rijden er minder sprinters tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS. Op maandag 25 augustus ligt het treinverkeer stil tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS en tussen Den Haag Centraal en Gouda. Er rijden dan stopbussen tussen Den Haag en Gouda.

Later in het jaar in weekenden

Later in het jaar wordt in een aantal weekenden aan het spoor gewerkt, onder meer op 27 en 28 september. Als meer bekend is over de gevolgen van die werkzaamheden voor het treinverkeer, komt dat in de NS-reisplanner te staan.

“Er wordt continu gewerkt, maar dat levert niet altijd hinder op”, aldus de NS over de werkzaamheden van ProRail. De spoorbeheerder richt onder meer de sporen op Den Haag Centraal opnieuw in, zodat er meer treinen kunnen rijden.

Klus duurt tot februari 2026

De aankomende werkzaamheden zijn een nieuwe fase in een grootschalige herinrichting van het spoor naar Den Haag Centraal. De werkzaamheden begonnen in februari toen er zestien dagen lang hinder was. Ook na de aankomende werkzaamheden is de klus nog niet geklaard. ProRail verwacht dat de werkzaamheden nog tot 16 februari 2026 duren.

Minder wissels

Naar het station komen er sporen bij, er worden sporen vernieuwd en er verdwijnen wissels. Na het werk moeten er meer treinen kunnen rijden naar het station. Daarnaast moeten de treinen er sneller kunnen rijden en met minder storingen.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
N...
3 maanden geleden

Effectief wordt Den Haag Centraal drie stations in de nieuwe layout: een station richting ‘t Noorden, Oosten en Zuiden. Het is bijna gewoon 3x het westelijke stuk van Enschede boven elkaar geplakt in de nieuwe situatie, met een paar rangeersporen om treinen vanaf rangeerterreinen aan het perron te krijgen.

Baardstaart
3 maanden geleden
Antwoord aan  N...

Dat was het feitelijk toch al. De eerste 3 sporen gaan naar Den Haag HS – Delft – Rotterdam en verder. De middelste sporen gaan naar Woerden – Utrecht en de laatste 4 sporen naar Den Haag LOI, Leiden en verder. Nu worden er ook waarschijnlijk wissels weggehaald wat een discutabele beslissing is, omdat het wel het aantal wisselstoringen en wissel onderhoud verminderd, maar ook de flexibiliteit bij problemen. Ook is er nauwelijks oog voor een grondige wijziging van de dienstverlening of zelfs een andere vorm van het uitvoeren van de dienstregeling.

Rudy
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik heb dit al bij Groningen Hoofdstation opgemerkt, maar kan het nu herhalen. ContraRail is bezig om de huidige dienstregelijng in beton te gieten. Als de dienstregeling gewijzigd wordt, dan moet ook het sporenplan aangepast worden.
Stel er zijn werkzaamheden op de oude lijn. Leiden – Rotterdam kan omgeleid worden met kopmaken via Den Haag CS. Iedere flexibiliteit wordt uit de dienstregeling gehaald. Zelfs het omzetten van materieel van de lijnen naar het Noorden, Oosten en Zuiden wordt een probleem. Hoe moet het als er een defect treinstel staat dat weggesleept moet worden en op Den Haag HS staat een sleeplok.
ContraRail werkt naar de situatie toe dat bij een defect treinstel het complete treinverkeer stilgelegd moet worden.

gebruiker
3 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Wie is ContraRail? een aannemer?

Henk Lubbers
3 maanden geleden
Antwoord aan  gebruiker

Contrarail is Prorail maar heet hier Contrarail omdat die term meer de lading dekt.

Ricardo
3 maanden geleden
Antwoord aan  gebruiker

ContraRail is de naam die aan ProRail gegeven wordt door mensen op wie “de beste stuurlui staan aan wal” van toepassing is.

Naamverbasteringen zijn wat mij betreft gewoon een zwaktebod. Je kan het eens of oneens zijn met wat ProRail doet en welke wissels ze laten liggen en welke ze weghalen, maar houdt het bij de feiten.

Feitelijk is er namelijk geen enkele reden om zoveel wissels te hebben liggen dat je van HS naar NOI kan door kop te maken op Centraal. Dan moeten alle sporen gekruist worden waardoor het hele treinverkeer stilgelegd moet worden voor die kruisende trein. Ook bij verstoringen heeft het geen toegevoegde waarde omdat die kruisende trein dan meer treinen hindert, dan kan je beter de reizigers over laten stappen. Voor NOI-Zoetermeer is er nog wat te zeggen om dat via kopmaken mogelijk te houden, voor het kunnen rangeren van treinen naar rangeerterrein Binckhorst, maar voor gewone dienstregeling is het niet interessant, er zullen nauwelijks doorgaande reizigers zijn voor die verbinding en maakt de dienstregeling alleen maar kwetsbaarder.

Bestse
3 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Ik ben het met de situatie in Groningen eens, dat ze daar de NS sporen niet aan hebben gesloten richting het westen is naar mijn mening gewoon dom, maar ik denk dat de wissels weghalen bij Den haag wel een goed plan is. Den Haag centraal is, ook met de oude lay-out, niet echt gemaakt om kop te maken en door te gaan. Hoewel het wel mogelijk was, zou eigenlijk heel het station stilvallen zodat er een trein het hele station over kan steken. Dit is in de gewone dienstregeling niet voor te stellen en zelfs bij werkzaamheden of storingen idioot zijn. Bij werkzaamheden of storingen is het een kleine moeite om via CS te gaan en over te stappen. Dit kost wel een paar minuten, maar niet veel!
Stel je wil van HS naar Leiden Centraal, dan is dat direct 12 minuten en via CS (met overstap van 6 minuten!!) 20 minuten.
In het geval dat er een trein moet keren zou die er denk ik juist langer over doen, want die moet keren. Keren duurt in de dienstregeling vaak ‘maar’ 5 minuten, maar als hier plek voor gereserveerd is, want het gebeurt normaal gesproken niet, dan is de kans groter dat de reistijd alleen maar toeneemt!

Terugvalmogelijkheden zijn belangrijk, maar te veel mogelijkheden zorgt voor een onbetrouwbare dienstregeling door storingen! In Den Haag zijn er genoeg terugvalmogelijkheden, met metro E, de trams tussen de stations en de achterdeur van HS richting Gouda, dus dat de dienstregeling op CS robuuster gemaakt kan worden is alleen positief!

JaapP
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bestse

In de 2e helft van de vorige eeuw werden er overal massa’s wissels neergelegd om ieder denkbare rijweg mogelijk te kunnen maken op emplacementen. Tegenwoordig is de trend weer dat het beter is om zo min mogelijk wissels te hebben (Utrecht en Arnhem bijvoorbeeld). Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen en dus zal er in de toekomst wellicht weer naar meer wissels worden gekeken om toch meer gelijktijdigheden te kunnen hebben. Een slingerbeweging zullen we maar zeggen.

Haagse Harry
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bestse

Inderdaad. Er is lang geleden een periode geweest dat de nachttrein van Leiden naar Rotterdam vv kop maakte op Den Haag CS. Nachttrein, dua geen ander verkeer, maar inderdaad niet voor te stellen tijdens kantooruren. Had alleen mogelijk geweest als er (zoals in Utrecht) fly-overs waren, maar kan me niet voorstellen dat daar ruimte voor is.

Bestse
3 maanden geleden
Antwoord aan  Haagse Harry

De spoorbouwers hadden in de geschiedenis vooruitgedacht en hebben al vroeg een fly-over gemaakt van station HS naar Laan van NOI zodat de treinen van Rotterdam naar Leiden geen gebruik hoefden te maken van het nog niet bestaande station Den Haag Centraal 😉

Rudy
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bestse

De fly-over bij Laan van NOI had een totaal andere functie. Het was de kruising van de oude lijn voor de Hofpleinlijn richting Scheveningen. De Hofpleinlijn liep oorspronkelijk niet naar Den Haag SS/CS maar naar Den Haag HS.

Rudy
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bestse

Het argument van minder onderhoud en minder storingen lijkt mij uit de lucht gegrepen. Kijk eens naar het nieuwe sporenplan van Groningen Hoofdstation. Er is in Groningen ruimte zat om de wisselstraten langer te maken. Toch heeft ContraRail onnodig gekozen voor een compacte bouwwijze met kruiswissels en engelse wissels. Een kruiswissel is storingsgevoeliger dan een dubbele overloop. Een engelsman is storingsgevoeliger dan twee wissels achter elkaar.
Om onduidelijke redenen heeft ContraRail gekozen voor de duurdere oplossing met meer onderhoud, meer storingen en een lagere passage snelheid.

Veen
3 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Onduidelijk ? Des te meer ingebouwde problemen des te meer werk later, snap je. Ze kijken daar naar hun toekomst.
De types rails en ook wissels zijn dezelfde als een eeuw geleden.
Die waren toen de meest ekonomische.
Stel je voor, rails en wissels die ook bij zeer intensief gebruik zeventig jaren houden. Een ramp voor de mensen bij Contrarail en hun vriendjes die hun diepe zakken vullen. Minder staalgebruik om het milieu te ontzien, is de leus. Jaja.
Veel gebral over het milieu maar niet het milieu ontzien door waar mogelijk.. minder te gebruiken.