Tauern gestremd; half jaar hinder internationaal verkeer
17 okt 2024 9:44
De Tauernspoorlijn tussen Salzburg en Villach is van 18 november tot 13 juli 2025 gestremd wegens werkzaamheden. Internationale treinen en nachttreinen over de route vervallen of worden omgeleid. Reistijden van en naar bestemmingen ten zuiden van de Tauerntunnel kunnen flink oplopen.
De stremming van de tunnel heeft flinke gevolgen voor het internationale treinverkeer. Het traject is populair bij internationale reizigers omdat het toegang biedt tot populaire toeristische bestemmingen in Oostenrijk, Italië, Slovenië en Kroatië. Treinen op de route zijn elk jaar voller en echt druk in de zomermaanden. Per dag rijden meerdere EuroCity-treinen over het traject en ’s nachts meerdere nachttreinen.
Nachttreinen geschrapt
Nachttreinen naar Italië vervallen. Dit geldt voor de NightJets tussen München en Rome, tussen München en La Spezia en tussen Stuttgart en Venetië. De nieuwe NightJet-verbinding tussen Wenen en Rome wordt omgeleid en zal tussen 17 november en 13 juli niet in Salzburg stoppen. De EuroNight nachttreinen tussen Stuttgart en Zagreb en tussen Zürich en Zagreb worden omgeleid via Graz waardoor hun reis minstens een uur langer zal duren.
De EuroCity’s tussen Klagenfurt en München rijden straks alleen tussen Bischofshofen en München. Het eerste deel van het traject (Klagenfurt – Spittal) gaat straks met regionale treinen en tussen Spittal en Bischofshofen gaat de reis per bus. Een beperkt aantal fietsen kan mee als ervoor gereserveerd wordt. Deze reis is alleen te boeken bij de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB.
Omleiding via Linz
Wie bij NS International of Deutsche Bahn boekt, wordt met de trein omgeleid via Linz. Deze reis duurt enkele uren langer en heeft extra overstappen. Boek je bij ÖBB om via het Tauern-traject te reizen dan kan je reis volgens het schema sneller verlopen maar ook dan heb je extra overstappen naar de regionale treinen en de bus. En de vertraging loopt flink op als je een van de aansluitingen mist.
Ook de Tauern auto- en motortrein tussen Böckstein en Mallnitz-Obervellach is gestremd tot 4 juli. Hiervoor is geen alternatief.
Werk aan tunnel en stations
De stremming van het spoor is noodzakelijk omdat de 8.371 meter lange Tauerntunnel wordt opgeknapt. Ook de treinstations Bad Gastein, Bad Hofgastein en Dorfgastein worden verbouwd. Ook in 2027 zal er een stremming zijn door werkzaamheden.
De Tauernspoorlijn is een van de belangrijkste noord-zuid-spoorverbindingen in Europa. De spoorlijn ging in 1909 open en is naast de Brennerspoorlijn de belangrijkste Alpenlijn in Oostenrijk.
© Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Ik wil volgend jaar naar Slovenië (ben daar nog niet geweest, ik heb 16 landen bezocht (BE, LU, FR, ES, PT, UK, SE, DK, DE, PL, CZ, HU, AT, FL, CH en IT) en ik wil graag naar een land reizen waar ik nog nooit ben geweest) en ik denk dat ik beter in Maribor kan overnachten dan in Ljubljana. Naar Maribor gaat over Graz en over de Ennstalbahn. De Ennstalbahn blijft als het goed is wel open, alleen is de Ennstalbahn lang niet zo spectaculair als de Tauernbahn. Vanuit Maribor gaat er een Pendolino met actieve kantelbakinstallatie naar Ljubljana en binnen twee uur ben je vanuit Maribor in Ljubljana. Naar Zagreb wordt het vanuit Maribor wel lastiger dan vanuit Ljubljana, omdat enkel Flixbus rijdt tussen Maribor en Zagreb en er geen treinen rijden tussen Zagreb en Maribor.
Neem de nachttrein naar Boedapest en stap daar over op de IC naar Lubjana.
Sorry, Zagreb. En terug via Ljbljana en Trier 🙂
Damm autocrrect, Trieste
Ik zit na te denken om de interne NightJet Feldkirch-Wien v.v. uit te proberen en dan vanuit Wien over de Semmeringbahn naar Maribor. De interne NightJet Feldkirch-Wien v.v. is één van de meest betaalbare NightJets van Europa.
Mooi overzicht!
Was toch weer luxe die gouwe ouwe Austria Express ooit rechtstreeks naar Klagendorf.
Inderdaad mooi hoog trajekt bij Badgastein, Malniz. Succes met de bus straks reiziger. Merci, merci zong Klagenfurter Udo Juergens reeds.
Klagenfort/Klagendorf doet nu zijn naam wel echt eer aan. Voor de reizigers valt wat te klagen dat ze niet nu tijdelijk meer rechtstreeks naar Klagendorf kunnen. Gelukkig straks wel weer een frisse en veilige tunnel.
Best een flinke periode voor onderhoud op zo een belangrijke lijn. Zal hoogst waarschijnlijk ook niet anders kunnen en spoortunnels horen uiteraard ook goed onderhouden en veilig te zijn. Op de langere termijn is het goed dat deze klus een in een keer goed wordt aangepakt, maar de gevolgen voor de reizigers zijn echt fors te noemen. Ze hopen net voor het hoog seizoen klaar te zijn om weer toeristen te kunnen vervoeren naar het zuiden van Oosterrijk, Slovenie, Kroatie en Italie.
Als er nu zo een belangrijke tunnel aangelegd zal worden op zo een belangrijke lijn zal men waarschijnlijk voor 2 buizen gaan opdat men buis per buis kan onderhouden en altijd, weliswaar in mindere mate treinverkeer mogelijk blijft. Aan de andere kant vergt dit wel weer een fikse extra investering waar nog maar de vraag voor is of er het geld voor is.
Waarom wordt de Brenner niet gebruikt? Vanuit Verona kun je naar heel Italië.
Voor alles vanaf Salzburg en oostelijker aan de noordkant van de Alpen, naar alles vanaf Venetië en oostelijker aan de zuidkant van de Alpen, is dat zo ver om dat het niet meer zinvol is. Bovendien zit Salzburg-Innsbrück [optie binnenland Oostenrijk via Schwarzach St Veit] helemaal vol qua capaciteit, en overdag de Brennerpas Innsbruck-Verona ook.
Dat gezegd hebbende. De NightJets tussen München en Rome, tussen München en La Spezia en tussen Stuttgart en Venetië zouden natuurlijk gewoon allemaal direct naar Innsbruck gerouteerd kunnen worden zonder via Salzburg te rijden, en ze gaan ook allemaal naar Venetië of westelijker. Die snap ik dus ook niet helemaal, maar het zal wel aan materieelcombi’s met de nachttreinen uit Wenen naar al die Italiaanse steden liggen dat het alleen via Villach zinvol was.
Overigens worden de nachttreinen richting Zagreb wel omgeleid, via Graz.
Goede vraag. Wij boekten vorig jaar dagtreinen heen en weer tussen München en Venetië en we kregen heen de route via de Brenner en Verona en terug via de Tauernpas. Allebei met vertragingen (wel een fijne Zwitserse trein vanaf Verona) en allebei schitterende routes. Maar wat ik wil zeggen: voor München/Salzburg naar Venetië zal het in afstand dus niet veel uitmaken.
Bedankt voor de info.
Dan wordt de treinreis ietsjes langer.
Je hebt tenslotte vakantie.
Zorgeloos reizen, genieten.
Vorige maand ben ik nog over deze lijn gegaan naar Slovenië. De tweede keer. De eerste keer was met de nachttrein vanaf München. Achteraf gezien is oostenrijk het meest mooie aan de reis richting Ljubljana. Meest vervelende was het enkel spoor tussen Villach en Ljubljana. Je staat gewoon 2 keer een half uur stil en dat hoort bij de dienstregeling.