TEE-trein maandag op transport naar Leek
13 jun 2025 12:07
De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van het Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep naar de nieuwe locatie in Leek. De reis van de trein duurt tot en met dinsdag.
De uit vijf rijtuigen, inclusief een stuurstandrijtuig, bestaande TEE-trein wordt in Nieuw-Vennep met kranen op vrachtwagens gehesen waarna de trein via een special transport over de weg naar Leek gaat. In Leek restaureert de nieuwe stichting de trein. De stichting wil de TEE uiteindelijk weer helemaal klaar maken om over het spoor te rijden.
Operatie betaald met donaties
De ongeveer 100.000 euro kostende verhuisoperatie van de trein is gefinancierd met donaties van het Cultuurfonds, de Stichting Holland Spoor en particulieren.
De TEE-trein stamt uit 1957 en is een ontwerp van de bij Werkspoor werkende ontwerpster Elsebeth van Blerkom. De dieseltrein reed voor de NS en Zwitserse SBB tussen Amsterdam en Zürich, Amsterdam en Parijs en tussen Zürich en München. Er werden meerdere treinstellen gebouwd, maar alleen het exemplaar van het inmiddels opgedoekte NTM is overgebleven.
Unieke trein, unieke verbindingen
De trein is uniek om zijn ontwerp en vertegenwoordigt daarnaast een unieke periode uit de Europese spoorgeschiedenis. De Trans Europ Express was een idee van de voormalige NS-president-directeur Den Hollander voor snelle directe verbindingen tussen Europese bestemmingen. De NS, Deutsche Bahn, SBB uit Zwitserland, SNCF uit Frankrijk en FS uit Italië en later NMBS uit België en CFL uit Luxemburg werkten allemaal samen om het uitgebreide TEE-netwerk te bedienen.
(c) Treinreiziger.nl
Ze willen een trein gaan restaureren om uiteindelijk weer het hoofdnet op te kunnen, en dat doen ze door de trein naar een plek zonder spooraansluiting te slepen. Tsja.
Wees blij dat er nog mensen zijn die dit werk willen doen,al dan niet met een spooraansluiting. Makkelijk praten als stuurman aan wal, of niet?
Voor het opknappen van de TEE heb je echt geen (dure) spooraansluiting nodig. In Nieuw-Vennep is het immers ook prima gegaan bij het NTM…
De ruimte zal daar een stuk goedkoper zijn. En als je de eerste tien jaar toch niet kan rijden is dit nog niet zo gek.
Ook zal transport per oplegger een stuk goedkoper zijn dan over het spoor waar vergunningen voor moeten komen, een loc en lanterfant personeel kosten ook tienduizenden. Dit voorzover de TEE spullen nog kunnen rollen en een solide koppeling hebben.
Het eerdere transport vanaf de Dijksgracht en Watergraafsmeer ging met heel veel precisie in het holst van de nacht, op lage snelheid en niet eventjes met een rangeerlocje die je ergens huurt. Dus een transport via het spoor in de richting van Leek is uitgesloten.
Lezen, gaat op vrachtwagens azijnzeiker.
Mag het een onsje vriendelijker, Gerry?
Leek heeft altijd een spoor Baan gehad. Door leek heen.
de trein rijdt gewoon door de straat, ik zag ergens een foto van trein in de straat van Leek.
Leek heeft wel degelijk een spooraansluiting… (Nienoord Spoor)
Ze wachten totdat de Lelylijn komt, die gaat nl. via Leek lopen
Was er maar weer een Den Hollander president-directeur van de NS!
Heb liever een Den Nederlander. Denk dat er iets andere eisen in Limburg gesteld moeten worden aan het spoor dan Noord-Holland bv
Leuk stukje, maar feitelijk foutje: “Er werden meerdere treinstellen gebouwd, maar alleen het exemplaar van het inmiddels opgedoekte NTM is overgebleven” – dat kan niet als er elders gemeld wordt dat dat een “uit vijf rijtuigen, inclusief een stuurstandrijtuig, bestaande TEE-trein” is. De oorspronkelijk stellen bestonden uit 4 rijtuigen: 1 stuurstand-, 2 middel- en 1 motor-rijtuig. De motorrijtuigen zijn al heel lang geleden gesloopt…
Barend Koebben heeft gelijk wanneer hij bedoelt dat er ook bij dit exemplaar van een TEE treinstel géén motorrijtuig meer aanwezig is.
Ik heb eerder begrepen dat men een stuurstand rijtuig wil motoriseren. Dat wordt een interessante operatie lijkt me.
Zeer interessant inderdaad want de motorrijtuigen waren, als ik het me goed herinner, 3-assig en behoorlijk zwaar. Nieuwbouw lijkt me handiger, die tekeningen zijn vast nog wel in één of ander archief te vinden.
Herstel; draaistellen 3-assig natuurlijk.
Klopt. Zijn 2 stuurstandrijtuigen en 3 “tussenrijtuigen”, waaronder één restauratierijtuig.
Leuk, hebben ze daar in Leek gelijk een eerste stukje Lelylijn.
Helaas zijn de motorwagens van deze treinstellen in 1984 in Canada gesloopt. Omdat de motorwagens in Canada werden vervangen door Fp 7 locomotieven toen de trein in Canada als Northlander reedt. Omdat de Werkspoor motoren die in die motorwagens zaten niet bestand waren tegen de Canadeze winters. Waardoor er toen defecten optraden. Maar wel leuk dat dit treinstel op steenworp afstand bij mij vandaan gaat staan.
Heb je iets om naar uit te kijken Roelof. Maak dan regelmatig tegelijk een paar foto’s om het proces van herstel vast te leggen en drink er dan een kopje ..thee bij deze TEE. Veel plezier ermee.
Werden ze daar getrokken? Of zat de loc midden in?
De motorwagen liep in Canada altijd voorop omdat de Canadezen dat veiliger vonden.
De trein werd daartoe op het eindstation ‘gedriehoekt’.
“Er werden meerdere treinstellen gebouwd, maar alleen het exemplaar van het inmiddels opgedoekte NTM is overgebleven.”
Er zijn inderdaad 3 Nederlandse en 2 Zwitserse treinstellen gebouwd, maar helaas is sinds 1980 geen enkel treinstel meer compleet. Er zijn uiteindelijk wel zeven rijtuigen bewaard. De twee stuurstandrijtuigen, twee zitrijtuigen en het restauratierijtuig die in Nederland zijn en een stuurstandrijtuig en een restauratierijtuig die nog altijd in Canada staan weg te roesten.
Stichting Trans Europ Express heeft dus 2 stuurstandrijtuigen en niet 1, zoals het artikel suggereert.
Dan neem ik aan dat ze een van de stuurstandjes gaan frankensteinen tot motorwagen
Onmogelijk! Volgens mij zijn er wel bouwtekeningen van het motorrijtuig. Kan dus, theoretisch, her ouwd worden, maar daarvoor moet de Postcodeloterij maar een paar miljoen ter beschikking stellen.
Ach, in de bak met pensionado’s zitten nog wel mensen die dat kunnen, maar dan moet je wel opschieten. Wie weet zitten er nog motoren in een boot of zo.
De motorrijtuigen zijn in Nederland gebouwd; de overige rijtuigen in Zwitserland. NS was eigenaar van drie treinstellen; SBB bezat twee treinstellen.
Had destijds veel betekenis.
Er was destijds niet zoveel vliegverkeer en het vliegverkeer was peperduur.
Verder waren de vliegtuigen minder betrouwbaar dan nu en ging men liever met de trein.
Aan de grens moesten elektroloks omgewisseld worden tussen het Nederlands en Duits stroomsysteem. Veel routes hadden destijds geen bovenleiding en er waren dus weinig uitwijkmogelijkheden voor elektrische traktie. Dieseltraktie was dus een rationele keuze.
De snelheid van de TEE was destijds hoog voor dieseltraktie.
Slechts vier rijtuigen en hoge snelheid. Daarom was ingebouwde dieseltraktie op maat een rationele keuze. Goeie verwarming en stroomvoorziening had men er dan meteen bij.
Men zou kunnen overwegen om de twee stuurstandrijtuigen zou te houden zoals ze zijn en het treinstel electrisch te maken met motordraaistellen en pantografen. Zeker historisch niet correct, maar misschien wel praktischer en economischer. Zoiets dus.
Of deze versie a la de Gottardo.
Deze dus.
Een mooie Flirt-motorwagen van Stadler ertussen, dan is er ook meteen de historische band met Zwitserland. Voor Stadler zou het geen enkel probleem moeten zijn om een motorwagen te bouwen die zowel elektrisch (met multispanningsmogelijkheid) als op (bio)diesel kan rijden.
Een heel goed en creatief idee.
Moet kunnen
Een bestaand voertuig zou wel het beste zijn, de vormgeving kan wellicht aangepast worden. De stuurstand spullen kun je dan ook van hen gebruiken. Dat scheelt een hoop gehannes, het zal allemaal echter niet goedkoop zijn. Is er niet een afdankertje te krijgen?
Getver!
Dat is net zoiets als het VOC-schip Batavia uitrusten met zonnepanelen om ermee te kunnen varen. Dan kun je er beter een attractie van maken in het spoorwegmuseum. Blijft het ding bewaard totdat men ‘bij zinnen’ is gekomen.
Twee van de rijkste landen ter wereld (Zwitserland en Nederland) moeten dit treinstel gewoon in oude luister kunnen herstellen. Dit is het belangrijkste treinstel in de geschiedenis van snelle Europese verbindingen!
grappig, de Batavia zou eigenlijk ook varend moeten zijn volgens de plannen van Vos. Modern bange mensen management heeft het schip aan de steige gehouden.
Er is nauwelijks mee gevaren. Ik heb daar ooit betoogd dat er meer gevaren moest worden en dat men gebruik moest maken van een duwbootje met speciaal hulpstuk zodat het bijna onzichtbaar geduwd kon worden. Handig voor bedrijfsuitjes
Men had ook een platformpje achter het schip kunnen monteren om zo een aantal buitenboordmotoren te kunnen gebruiken. Die had men dan ook van boven kunnen sturen. Brandblusser bij de hand want je weet maar nooit.
De keuze was tam niets doen of slim en ondernemend om zo meer te beleven en ook wat te verdienen. Bange mensen management kiest voor tam want dat is risico mijdend en het salaris komt toch wel.
Mee eens, er zijn genoeg landen waar met historische schepen wordt gezeild.
Je kunt daar best voorwaarden aan stellen zodat het geheel voor de verzekeringsmaatschappij acceptabel wordt.
Jammer dat er alleen in Australië mee is gezeild, daar was men minder bang uitgevallen en men had het schip daar graag gehouden.
In Australië had men er ook beter voor gezorgd.
Breng de trein naar het spoor wegmuseum Star in Stadskanaal daar hebben ze ervaren restaurateurs en een spoorbaan.
Hopelijk is dat niet te laat. Het gaat financieel niet zo goed met de STAR
Er ontbreekt nog een motorrijtuig, dan kom je ook niet op eigen kracht verder! Het kan wel rijden met een locomotief of als er een rijtuig een motor unit krijgt. Ben blij dat dit iconische treinstel een mooi plekje krijgt in Leek. Als de Lelylijn er komt en langs Leek komt , misschien een idee omdat nieuwe museum bij station Leek te gaan bouwen. Met een wissel met het mogelijke nieuwe spoor zal fantastisch zijn! Nu stond de TEE ook nog op speciaal aangelegd spoor, maar ook zonder spooraansluiting met station Nieuw Vennep. Jammer dat het Transport Museum niet meer bestaat en dat het huidige gebouw wordt afgebroken. Maar fijn dat voor deze oude internationale trein een nieuw thuis gevonden is!
Breng de trein naar museum spoor Star in Stadskanaal daar zijn kundige mensen om te restaureren en er is een spoor.
Heel imposant begin jaren 60 dat dieselgeluid van de TEE Delft instormend bij de Gistfabriek waar een overweg was. Stond er illegaal treinen te kijken want was te ver van huis voor een 7 jarige.
Later viadukt en nu tunnel dus.
In de vijftiger jaren was er nog sprake van de Deutsche Bundesbahn; die ging pas in de negentiger jaren (1994?) over in de Deutsche Bahn.
Voor de liefhebbers heb ik nog een aflevering gevonden van Eisenbahn Romantik waarin de hele geschiedenis van deze treinstellen behandeld wordt, tot en met het rijden in Canada.
https://www.youtube.com/watch?v=3iLksnSCQyg
En het vervolg, de terugkeer.
https://www.youtube.com/watch?v=B2URg7KPdMU
En het transport in Leek (1).
https://www.youtube.com/watch?v=KILB4Nmf6J4
Leuk die (niet haalbare) plannen om een stuurstand om te bouwen naar een motorrijtuig. Ik denk dat t eerder een vijfdelig treinstel wordt, met beide stuurstanden intact, getrokken (of heel misschien geduwd) door een lokomotief (al dan niet in hetzelfde kleurenschema). Dit is niet helemaal conform de realiteit, maar lijkt mij de goedkoopste oplossing.
Nieuwbouw van een motorrijtuig lijkt me handiger, ze zijn destijds hier gebouwd dus dat kan weer.
Veel hangt af van de beschikbaarheid van de motoren maar het zou me niets verbazen als ergens in een boot, gemaal, noodaggregaat of iets dergelijks hier in ons land of in voormalige koloniën nog een dergelijke motor staat te draaien. Als ik kijk naar de ontwikkelingen bij oldtimer-auto’s zijn met moderne productiemethoden veel onderdelen gewoon opnieuw te maken, al moet je daarbij vaak in landen zoals India of het voormalige Oostblok zijn.