youtube treinreiziger zoeken zoeken

Thalys in 2019 niet naar Lille, maar naar Disneyland Parijs

klok 02 mrt 2018 10:55

De rechtstreekse treinverbinding van Thalys tussen Amsterdam en Lille komt in de dienstregeling van volgend jaar te vervallen. Het treinbedrijf maakte donderdag bekend dat het aantal reizigers tegenvalt.

De Thalys-treinen Amsterdam – Lille maakten onderdeel uit van het Fyra-alternatief en rijden sinds 2014. De hogesnelheidstrein rijdt dagelijks twee keer per dag naar Lille. Volgens Thalys hadden de treinen gemiddeld een bezetting van een kwart. In 2017 is het aantal treinreizigers naar Lille zelfs iets afgenomen. Lille is door het besluit vanaf 2019 niet meer rechtstreeks per trein bereikbaar vanuit Nederland. De Eurostar Londen – Amsterdam stopt namelijk niet te Lille. De Thalys Amsterdam – Brussel – Parijs blijft gewoon bestaan.

In plaats van de trein naar Lille heeft NS aan consumentenorganisaties voorgesteld om een Thalys naar Disneyland te introduceren. Ook die trein zou twee keer per dag moeten gaan rijden. De bedoeling is dat die trein na Brussel Zuid ook stopt bij de Franse luchthaven Charles de Gaulle en vervolgens eindigt op station Marne-la-Vallée Chessy. Dat station ligt voor de deur van Disneyland. “In Marne-la-Vallée Chessy worden goede overstapmogelijkheden geboden op hogesnelheidstreinen die verder Frankrijk in rijden,” schrijft NS. “NS International en NS zijn ervan overtuigd dat dit een aanzienlijk voordeel biedt voor de reizigers.”

De nieuwe verbinding naar Disneyland Parijs zal overigens niet direct ingaan, maar per april 2019. De trein naar Lille stopt al per december 2018. In de tussenliggende periode zullen de treinen die later naar Disneyland Parijs zullen gaan rijden tijdelijk van/naar Gare du Nord rijden. Een woordvoerster van Thalys bevestigt de plannen tegenover het ANP, maar zegt dat er nog geen definitief besluit is genomen over de Thalys naar Disneyland Parijs.

Foto: Koen Brower

(c) ANP / Treinreiziger.nl

23 gedachten over “Thalys in 2019 niet naar Lille, maar naar Disneyland Parijs”

  1. Kibbeling schreef:

    Net op tijd (nou ja, iets te vroeg) voor de grootse plannen van Disneyland Parijs om uit te breiden. Ik ben benieuwd wat het gaat kosten!

  2. hanzeboog2012 schreef:

    Lille heeft simpelweg niet de aantrekkingskracht zoals Parijs heeft. Het aantal Nederlandse toeristen e.a. zal wel zo gering zijn dat je de 377 zitplaatsen van Thalys niet vol mee krijgt.

    De nieuwe verbinding Amsterdam – Disneyworld verbindt de grootste pretpark van Europa en de 1 na grootste/drukste luchthaven van Europa met Nederland. Dat is een beter alternatief.

    Bij Brussel Zuid of Lille Europe kan ook worden overgestapt op TGV naar andere delen van Frankrijk. Maar wie weet is de frequentie vanaf Aeroport Charles de Gaulle TGV/Marne la Vallee Chessy hoger. En mogelijk zijn er ook meer mogelijkheden. Kent de dienstregeling van SNCF vanaf Aeroport Charles de Gaulle TGV/Marne la Vallee Chessy niet.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Bepaalt NS of Thalys Amsterdam – Disneyworld mag rijden? Thalys is toch van SNCF (50%) en NMBS (50%)?

    Of mag NS vanaf Nederland bepalen hoe vaak een Thalys naar Parijs/Frankrijk rijdt omdat NMBS en SNCF moeten meebetalen voor het rijden op de HSL?

  4. Kees Harinck schreef:

    Boeiend, in combinatie met het Ouigo-aanbod van goedkope treinen naar zuidelijk
    Frankrijk

  5. dries molenaar schreef:

    Kan goed zijn vanwege de verder-reis mogelijkheden. Je moet wel van kindertjes in de trein houden 🙂 Voor Disneyland zullen wel pakketaanbiedingen gemaakt worden. Vroeger is er ook al op Disneyland gereden, ik kan mij nog goed herinneren hoe de pre-HSL Thalys op HS stopte met een drukte van belang in de trein. Disneyland gaat in de revival en dat valt mooi samen.

  6. vlecht schreef:

    Vind dit best wel treurig nieuws, maar ik begrijp dat de Thalys naar Lille niet op water rijdt. Ik ben er nu een paar keer geweest en banjer er liever rond dan in Parijs, wat ik een tamelijk overschatte stad vind. Te groot, te jachtig, te arrogant. Of is dit vloeken in de kerk? Ik voel me er in elk geval niet op m’n gemak.

    Ben benieuwd hoe de verbindingen naar Lille nu gaan worden, mocht ik er ooit nog naartoe willen. Zal wel niet korter duren dan de 2 1/2 uur die het nu is en vermoedelijk ook niet tegen de nog geen 40 eurootjes die een retourtje me de laatste keer kostte. Jammer, hoor…

    1. Erno-Berk schreef:

      Ik ben ook niet erg fan van Parijs, maar dat komt misschien ook door berichtgeving in de media: aanslagen, banlieus, IS. Het is als één van de grootste steden van Europa en de hoofdstad van één van de belangrijkste landen van Europa ook wel een gewild doelwild voor mensen met verkeerde bedoelingen. Dan is een kleinere stad in een belangrijk land (zoals Lille) of een grotere stad in een minder belangrijk land (daarvan zijn er in de EU/Europa toch al gauw een stuk of tien) toch wel wat prettiger vertoeven.

      Het is jammer dat Lille vanuit Nederland straks niet meer rechtstreeks te bereiken is (vanuit Lille naar Nederland blijft mogelijk dankzij de Eurostar), maar als er te weinig gebruik gemaakt wordt van de trein is het begrijpelijk dat de trein verdwijnt. Dan maar vanuit Antwerpen de IC pakken, die rijdt ieder uur.

  7. Adriaan schreef:

    Die actieprijzen (€40 h/t) zijn niet commercieel houdbaar, vooral met een altijd haast lege trein. Qua snelheid gaat er niet zo veel aan in sommige gevallen, met een overstap op Brussel Zuid op een van de TGV’s naar Oost- en Zuid-Frankrijk. De SNCF geeft dit bijv al als optie, met een totale reistijd van 2h36 (precies hetzelfde als de Thalys):
    14u17 AMSTERDAM THALYS 9358 Reisduur1u51
    16u08 BRUSSEL ZUID
    9 min aansluiting
    16u17 BRUSSEL ZUID TGV 9836 Reisduur36 min.
    16u53 LILLE EUROPE

    Toch lijkt het me zonde dat Rijssel wordt overgeslagen als er wel een (kleine) markt is. Alle TGV-treinen vanuit Brussel stoppen overigens in Lille Europe en rijden vervolgens achteruit
    weer verder, ik heb geen idee hoeveel tijd dat kost (Lille Europe ligt op de aansluiting richting het VK, maar niet op de HSL richting Parijs/CDG – die gaat 10km ten zuiden van Rijssel voorbij), maar het zou me logisch lijken dat de Thalys dat ook zou doen.

    Met 12 vluchten per dag per richting tussen Schiphol en CDG (1h15-1h25 vliegen + check-in/security/boarding/… tijd), dan is de (ik schat) 3h00 reistijd van Amsterdam Centraal, 2h45 vanaf Schiphol en 2h15 vanaf Rotterdam best competitief en kunnen zeker een aantal vluchten, bij goede aansluiting van de treinen op andere routes, geschrapt worden. Als KLM/AF goede afspraken maken met Thalys/SNCF kunnen ze beide hubs op een veel duurzamere manier verbinden met beide hubs (Lille en Brussel hebben reeds Air&Rail met TGV+Air France via CDG op het netwerk van Air France, en Brussel en Antwerpen met Thalys+KLM via Shl op het netwerk van KLM, maar niet van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam naar CDG). Reizigers van (evt Rijssel,) Antwerpen en Nederland zouden dan een gegarandeerde verbinding krijgen vanuit hun treinstation naar de netwerken van KLM en Air France voor de echte lange afstand.

  8. toon defloor schreef:

    Lille ligt in de Belgische kempen. ik onderstel dat hier Rijsel bedoeld wordt.

    1. Bert Sitters schreef:

      @ toon de floor. Het is jammer dat men in Nederland in tegenstelling tot in Vlaanderen onvoldoende de Nederlandse naam Rijsel gebruikt voor de stad die in 1667 door Lodewijk de Veertiende (de Zonnekoning) is bezet en bij Franktijk is ingelijfd na een ruzie met zijn schoonvader over de bruidschat.

      1. B. Alberda schreef:

        Het begrip ‘voldoende’ is nietszeggend bij een naam. Sommigen vinden Peking onrecht doen aan de echte naam van die stad, terwijl je geen Nederlander over Nieuw-Orleans hoort praten, maar de Spanjaarden en Fransen die weer wel in hun eigen versie benoemen. Het blijft toch een vorm van willekeur die je niet kan sturen en niet kan betichten van ‘onjuist’ of ‘onvoldoende’.

    2. Marc van den Broek schreef:

      In het Antwerpse havengebied ligt Lillo, verstopt tussen grote bedrijven. En Rijssel in Frankrijk is dus gewoon Lille. Pas geweest en inderdaad een aangenaam verrassende stad. Mooie kruising can Vlaamse en Franse invloeden…

  9. Bert Sitters schreef:

    Scinbaar heeft Rijsel zelf onvoldoende aantekkingskracht, maar vanaf Rijsel heb je een paar overstapmogelijkheden op TGV’s o.a. richting Nantes en Bordeaux. Jammer dat deze mogelijkheden nooit goed zijn gepromoot.
    Wellicht geven Paris CDG en Marne-la-Vallée Chessy goede aansluitingen op TGV’s dieper Frankrijk, die beter zijn via Paris-Nord. Als je vanaf dat station door moet, dan betekent met de metro naar Gare de Lyon of Gare de Monteparnasse. Vooral met de metro naar Montparnase is een verschrikking met een doolhof aan lange gangen onder dat station. Met een taxi heb je kans om vast te lopen in het Parijse verkeer.
    Voor Rijsel blijft de mogelijkheid om in Brussel-Zuid overstappen op een TGV naar deze stad.

  10. E. Grafland schreef:

    Ik vind het jammer, want Rijsel/Lille is een heerlijke, in Nederland zwaar onderschatte stad en het geldsmijterspark McDisneyland mag van mij in de prut zakken. Ik voorspel echter dat het voor de bezettingsgraad van de Thalys niet veel gaat uitmaken, omdat deze in Nederland buiten A’dam/Rotterdam ook een aansluitingsprobleem heeft. Je moet óf te vroeg vertrekken waardoor je alle tijdwinst tenietdoet óf je loopt het risico dat je de aansluiting op je dure gereserveerde plaatsen misloopt omdat er bij wijze van spreken een blaadje op de rails ligt – een risico dat wel kleiner is geworden de laatste jaren, maar dat je toch niet wilt lopen. Bovendien, gezinnen die Disneyland kunnen betalen, hebben waarschijnlijk ook een auto – concurreer daar maar eens mee als er vier of vijf personen vervoerd moeten worden.

    1. B. Alberda schreef:

      “Bovendien, gezinnen die Disneyland kunnen betalen, hebben waarschijnlijk ook een auto – ”

      Je hoeft echt niet boven modaal te verdienen om een keertje naar Disneyland te gaan in plaats van bijvoorbeeld de wintersport. Daar komen ook nog eens parkeerkosten bij en je moet wel een auto hebben die daar ook heen mag. Als het een leaseauto betreft die men alleen zakelijk rijdt gaat het al niet door.

      ” concurreer daar maar eens mee als er vier of vijf personen vervoerd moeten worden.”

      Maar als er maar eentje meer mee moet dan het aantal zitplaatsen in de auto ben je opeens bij het tegenovergestelde uit: of met twee auto’s rijden of iemand niet mee.

      Dus zo simpel stellen dat iedereen die X verdient dús een auto heeft en dús geen interesse in de trein naar Parijs heeft is natuurlijk wat kortzichtig gesteld.

  11. Marc Busio schreef:

    Ik vermoed dat een Thalystrein naar Eurodisney wel wat meer reizigers zal trekken dan naar Lille, maar een groot succes zal het niet worden. Zoals reeds opgemerkt, een gezin met kinderen is goedkoper uit door de auto te pakken en heeft dan ook veel meer vrijheid. Het is onderhand wel duidelijk geworden dat hogesnelheidstreinen enkel rendabel zijn als ze steden met minimaal een half tot een heel miljoen inwoners met elkaar verbinden. Net zoals een intercitytrein voor steden met minder dan honderdduizend inwoners ook niet lonend is. Het zijn van die vuistregels waar maar weinig uitzonderingen op blijken te zijn en die je dus maar beter ter harte kunt nemen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De Thalys naar Parijs is wel een succes, en zijn de kosten voor de trein en auto daarbij niet vergelijkbaar? Disneyland Paris is een populaire bestemming, en met aansluitingen naar Zuid-Frankrijk. Vanuit Londen rijdt er ook een Eurostar naar Marne la Vallee. Persoonlijk denk ik dat hier meer kansen zijn. Wellicht dat KLM deze Thalys ook in haar netwerk gaat verwerken (dat doen ze al voor sommige andere bestemmingen, zoals Antwerpen en Brussel).

      1. Bert Sitters schreef:

        Als er een interessant combi-kaartje voor gezinnen Thalys en Disneyland-Paris komt, dan liggen daar wel kansen. De files rond Antwerpen en Brussel kunnen aanleiding zijn om voor een snelle trein te kiezen.
        Het product moet wel goed op de markt gezet worden. Net als de overstap-mogelijkheden op de Franse TGV’s op de stations Paris-CDG-airport en Marne la Vallee. Een marketing op maat is de juiste toverformule.

  12. dv schreef:

    Goed nieuws!
    Als de prijzen scherp zijn, zal het zeker populairder zijn dan alleen naar Lille. Niet alleen voor de toeristen, maar ook voor de vele Nederlanders die in het park werken en naar familie willen (+personeel en toeristen die Nederland willen bezoeken) zal er eindelijk een directe verbinding zijn.
    En de aansluiting naar Parijs, de tussenstop bij cdg en de aansluiting naar treinen verder Frankrijk in, is inderdaad top!

  13. Kees Boer schreef:

    Deze ombuiging van Lille naar Disneyland spreekt me wel aan,alleen ze zouden deze wijziging in een keer goed moeten doen zoals doortrekken via luchthaven De Gaulle naar Lyon

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Hij gaat via de luchthaven rijden, maar helaas niet verder richting Zuid-Frankrijk. Maar je kunt dan wel overstappen op de budget TGV, en al vanaf 10 euro doorreizen naar Marseille.

  14. Lijnie Burgmans schreef:

    Diep teleurgesteld ben ik met het bericht dat de thalys naar Lille opgeheven wordt. Mijn zoon woont in er, de eerste jaren ben ik met de NS er naar toe gegaan, dat betekende dat ik 5 uur soms wel 6 uur onderweg was. Triest bericht heel triest.
    Lijnie burgmans

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat snap ik, maar uiteindelijk moet een dienst wel rendabel zijn. Met overstap met Thalys en TGV zou het overigens een stuk sneller moeten kunnen dan 5 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.