Thalys schrapt onrendabele treinen in België

Per 1 april kunnen treinreizigers niet meer vanuit Oostende rechtstreeks naar Parijs. Ook de Thalys die via Namen en Charleroi reed is geschrapt. Volgens Belgische media werd de Thalys naar Oostende ook wel spookthalys genoemd, omdat de trein nauwelijks gebruikt werd.

Toch bestond de treindienst al ruim 17 jaar, en al die tijd was de trein verliesgevend. Toch werd de trein niet afgeschaft omdat de politiek ooit de verbinding had beloofd. En zodoende mocht Thalys de trein niet zomaar afschaffen. Maar de Belgische regering heeft besloten om die plicht voor onbepaalde tijd ´te schorsen´. De verdwenen trein zorgde er ook voor dat Brugge en Gent een rechtstreekse verbinding hadden met Parijs. Ook dat is nu voorbij. 

De Waalse Thalys, die vanuit Luik via Namen en Charleroi naar Parijs reed, is eveneens geschrapt. Ook deze trein was verliesgevend maar werd door de politiek eveneens in stand gehouden. Dat de Thalys geen succes was, is niet heel vreemd. De hogesnelheidstrein was op het Belgische normale spoor trager dan de intercity. Jaarlijks moest er 4,3 miljoen euro worden bijbetaald voor de Waalse Thalys en 1,7 miljoen euro voor de Vlaamse Thalys naar Oostende. 

Sinds 1 april rijdt Thalys als zelfstandig spoorbedrijf tussen België en Frankrijk. De verzelfstandiging houdt in dat Thalys in België en Frankrijk voortaan zelf machinisten en conducteurs zal kunnen inzetten, en zelf zal communiceren met de infrastructuurbeheerders. Voorheen moest het daarvoor een beroep doen op de NMBS en SNCF. In Nederland en Duitsland blijft Thalys wel afhankelijk van DB en NS.

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:26

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug