Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0
Treinen die over viaduct Zuidweg op de hogesnelheidslijn bij Rijpwetering rijden, kunnen waarschijnlijk tot in 2025 niet de maximale snelheid rijden, meldt ProRail. Wegens constructiefouten in het viaduct rijden treinen daar al enige tijd 80 km/u terwijl de baanvaksnelheid 300 km/u is.
In de dienstregeling wordt rekening gehouden met de snelheidsbeperking. Voor het rijden van 300 kilometer per uur zijn eerst ‘ingrijpende herstelwerkzaamheden’ nodig. ProRail verwacht de snelheid dit jaar wel naar 160 kilometer per uur te kunnen verhogen.
De spoorbeheerder spreekt van meerdere problemen. Er zou een verkeerde berekening bij de bouw zijn gemaakt. De constructie en de lassen zijn niet sterk genoeg, waardoor scheurtjes in het laswerk zijn ontstaan. Ook is de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Het gaat om een verplaatsing van acht centimeter sinds de aanleg van de HSL in 2009.
Ook andere viaducten in de buurt van dit viaduct die op dezelfde wijze zijn aangelegd, worden onderzocht. Op deze viaducten mogen treinen 160 kilometer per uur rijden.
This post was last modified on 26 juli 2023 15:14
De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zetten juridische stappen tegen de voorgenomen…
Treinreiziger.nl-zusterbedrijf Treinrondreis.nl heeft onlangs bezoek gekregen van de Volkskrant. Het resultaat lees je in de…
Het is nog altijd niet mogelijk online een verzoek tot schadevergoeding te doen bij de…
Dit is een persoonlijke analyse van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl Mooie ambities, mooie woorden,…
Vanaf vrijdag 27 juni tot en met 17 augustus rijden er minder treinen via station…
De nieuwe bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben laten weten dat ze…