Update 31-10 met beelden – tot en met zaterdag geen treinen na aanrijding in Meteren – ook treinen gebotst
30 okt 2025 18:33
Het treinverkeer tussen Geldermalsen en Eindhoven is zeker tot en met zaterdag gestremd vanwege de aanrijding op een overweg in Meteren donderdagochtend. Volgens spoorbeheerder ProRail is de schade zo groot dat herstel dagen gaat duren. Er blijken ook twee intercity’s te zijn gebotst.
NS heeft vervangende bussen ingezet die rijden tussen Geldermalsen, Zaltbommel en Den Bosch. Reizigers tussen Utrecht en Den Bosch kunnen omreizen via Arnhem. Tussen Eindhoven en Utrecht is een omreis via Rotterdam mogelijk.
Behalve dat er tussen Geldermalsen en Den Bosch geen treinen rijden, rijden er minder intercity’s tussen Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA en tussen Den Bosch – Eindhoven.
Ook treinen gebotst
Donderdagochtend klapte een intercity op een overweg in Meteren op een met peren geladen vrachtwagen. Vier treinpassagiers en de vrachtwagenchauffeur raakten gewond. De intercity, die op de vrachtwagen botste, kwam naast de rails te staan. Daar werd de trein geschampt door een intercity uit de andere richting. Op een haar na zijn de treinen zo een grotere ramp ontlopen.
Uit beide treinen werden ongeveer 200 reizigers geëvacueerd.
Veel grotere schade
Spoorbeheerder ProRail is donderdag begonnen met het bergen van de treinen en vrachtwagen en opruimen en herstel van de overweg. Daarbij bleek de schade groter dan eerder gedacht. Niet alleen is de hele overweginstallatie verwoest, er moet een kilometer aan spoor en een wissel worden vernieuwd.
Beelden vrijgegeven
ProRail heeft inmiddels beelden van het ongeval vrijgegeven als waarschuwing voor andere weggebruikers. De spoorbeheerder dringt er bij bestuurders op aan dat, als ze op een overweg tussen gesloten slagbomen komen te staan, ze door moeten rijden door de bomen. De slagbomen zijn zo ontworpen dat ze breken.
(c) Treinreiziger.nl
dat is dan wel weer het voordeel van een spoorwegovergang op druk bereden trajecten! zo blijft het elke keer weer spannend.
Beste Texeltrein, de -20 laat zien dat niet iedereen begrijpt dat Uw reaktie cynisch bedoeld is.
Na reakties verderop over de feiten en de nu verplicht zeer binnenkort te realiseren oplossingen dan hier nog wat over de strafrechtelijke aspekten.
Wetboek van Strafrecht Artikel 165 was van toepassing op dit ongeval.
Nu is het eeenorrme treinrampgevaar door dit ongeval bewezen.
Vanaf dit overwegongeval bij Meteren is nu Artikel 164 van toepassing op alle gelijkvloerse overwegen over trajekten met twee sporen of meer.
Dit geldt voor het gebruik door vrachtauto’s, bussen en landbouwvoertuigen. Dit geldt voor de wettig verantwoordelijke bestuurders van de bedrijven van die voertuigen alsmede voor die bestuurders van de verantwoordelijke wegbeheerders alsmede voor die bestuurders van NS Reizigers en Prorail. Voor de chauffeurs geldt het wat minder. Het algemene niveau van cognitieve vaardigheden van chauffeurs is niet dusdanig hoog dat de verantwoordelijkheid niet in de eerste plaats last op de bestuurders van bedrijven en andere instanties. Die zitten vanaf nu dus op de hete kolen.
Wetboek van Strafrecht
Artikel 165
lid 1; Hij aan wiens schuld te wijten is dat gevaar ontstaat voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg of voor het luchtverkeer, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.
lid 2; Indien het feit iemands dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Artikel 164
lid 1; Hij die opzettelijk gevaar veroorzaakt voor het verkeer door mechanische kracht over een spoorweg of voor het luchtverkeer, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
lid 2; Indien het feit iemands dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
(Het richten van een laser(pen) op een vliegtuig of het protesteren op een landingsbaan kan dus ook met vijftien jaren gevangenis bestraft worden.)
Op NS.nl stond dat de werkzaamheden tenminste tot 2-11 zouden duren. Van een NS-medewerker begreep ik overigens ook dat dit inmiddels als “gepland” is geclassificeerd. Hoe zit het nu?
op de Telegraaf staat inmiddels een video van het ongeluk. Wat een compleet bizarre actie was dit van de vrachtwagenchauffeur. Gaat om welke reden dan ook achteruit steken weer de overweg op. Ja er staat een auto voor hem maar die had heel gemakkelijk achteruit kunnen steken. Er ging echt een rilling door mij heen toen ik het filmpje zag en ik vind het dan ook heel gelukkig dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
https://www.telegraaf.nl/video/treinongeluk-meteren-vastgelegd-trein-raast-op-vrachtwagen-af/101463143.html
Er lijkt ook nog meer dan genoeg ruimte te zitten tussen de vrachtwagen en de tegenligger, en de weg lijkt me ook breed genoeg om elkaar gewoon te kunnen passeren. De vrachtwagen zit komende uit de bocht wat ver naar links maar had voldoende ruimte om weer naar rechts te gaan voor deze bij de tegenligger zou zijn. Bewust straatje keren lijkt het ook niet op, de vrachtwagen rijdt in eerste instantie gewoon vlot door en stopt dan opeens abrupt.
Ja klopt, ik snap echt niet waar die vrachtwagenchauffeur mee bezig was.
Het ziet ernaar uit dat de trailer te ver op de linkerzijde van de overweg rijdt waardoor de trekker onvoldoende uitzwaairuimte heeft om de benodigde krappe bocht naar links te kunnen maken. Misschien rijdt de chauffeur nog niet zo lang met een trailer.
Nee, de chauffeur sloeg abusievelijk rechtsaf, de spoorwegovergang over; hij had rechtdoor (linksaf) moeten gaan (i.c. NIET de spoorwegovergang over), richting de nieuwe “Peren-rotonde” (N327) …
Inderdaad, wat een gehannes. En waarom. Normaal zie je dit soort stupiditeit alleen in het buitenland. De chauffeur had helemaal niet in de gaten een rails gekruist te zijn en hoort de bellen ook niet bij het achteruit steken. Even opsluiten en de verzekering van de truck er bij halen. De schade is wel voor de chauffeur/trekker.
De machinist had overigens ruim de tijd om op de grond te gaan liggen dan wel snel door de deur naar achter te vluchten. De oplegger was van grote afstand te zien.
Bizarre fout. Ongelooflijk dat er geen doden zijn gevallen.
De consequenties zijn groot. De ICNG tussen Rotterdam – Breda via HSL extra treinreizigers verwerken totdat het spoor gerepareerd is.
Nosta shuttle(Osnabrück- Vlissingen) heeft gisteren uren stil gestaan op Amersfoort. Alle goederentreinen o.a. richting België moeten een andere route kiezen.
Derde wereld land.
Mafkees. Hoezo, in heel Europa en rest van de wereld heb je spoorovergangen en zijn er aanrijdingen. Vooral in USA.
In de USA rijden meestal voorop drie diesellokomotieven van elk twee honderd tonnen. Deze zijn niet van blik maar van dik plaatstaal, hebben een grote neus met voorop onder dikstalen ruimplaten om te voorkomen dat er iets onder de lokomotief komt.
Een noodremming wordt alleen uitgevoerd als er gezien wordt dat het om een tankauto gaat. Bij noodremmingen onstaan bij die goederentreinen daar namelijk bij veel wielen slijtvlakjes. Als er een personenauto of bestelbusjes opzij geramd wordt dan wordt meestal helemaal niet geremd. Als er een vrachtauto geramd is wordt rustig gestopt om te kijken of iets onder de trein gekomen is dat schade aan het remsysteem veroorzaakt heeft of ontsporing zou kunnen veroorzaken.
In de Derde Wereld zijn er niet veel treinen, en er worden ook niet veel peren gekweekt, daar leent het klimaat zich niet voor, te heet
Het lijkt er op dat de chauffeur eerst opeens bezorgd is dat de onderkant van de oplegger te laag is en daarna maar toch van die overweg af wil. Het is respectloos dat de chauffeur met dit voertuig in zijn hoofd haalt deze spoorwegovergang te nemen. Deze respectloosheid MOET met STRAFVERVOLGINGSEIS en een eeeenorme schadeclaim voor eens en altijd zeer diep de grond in gestampt worden. De trein had kunnen ontsporen en er hadden tientallen doden en honderden ernstig gewonden kunnen zijn of meermalen erger. Stel dat de trein zodanig ontspoord was dat er een frontale botsing was met de tegemoet komende trein. De chauffeur heeft al die levens in gevaar gebracht en MOET gevangenisstraf krijgen zodat er algemeen meer respect voor spoorwegovergangen ontstaat. Ook moet gekeken worden in hoeverre er andere mensen bij het transportbedrijf invloed hadden op de route die de vrachtauto genomen heeft. Deze MOETEN dan ook gevangenisstraf krijgen.
NS Reizigers en Prorail MOETEN dan ook omvangrijke strafvervolging EISEN en een eeeenorme maximale SCHADECLAIM opleggen.
NS Reizigers en Prorail MOETEN eindelijk eens alle schade verhalen op de veroorzaker, daarbij ook de schade van de sabotage van hun dienstverlening. Dat is minstens twee honderden euro per reizigerrit die normaal geleverd wordt. De aantrekkelijkheid van het treinreizen wordt namelijk door zulke verstoringen zeer zwaar geschaad. Dat is ook slecht voor het milieu en veroorzaakt ook meer hinderlijke files op de weg. Een grove schatting is dat het dan op dit trajekt om minstens meer dan twintig miljoen Euro aan reizigersvergoedingen per week gaat.
Overigens zijn gelijkvloerse spoorwegovergangen op zulke drukke trajekten niet meer van deze tijd. Het mag de wegbeheerders niet meer toegelaten worden zulke spoorwegovergangen voort te laten bestaan. Misbruik door zulke idioten als deze vrachtautochauffeur is namelijk niet geheel uit te sluiten. Leg eens een stevige deksel op de put voordat een kalf verdronken is.
De directies van NS-Reizigers en Prorail moeten meteen ophouden in dit opzicht slapjanussen te zijn. Ze moeten meteen alle gelijkvloerse spoorwegovergangen over dubbelsporige trajekten af laten sluiten voor vrachtauto’s, bussen en landbouwvoertuigen. Dit kan met verbodsborden EN barrieres op twee meter hoogte. Dit kan middels kort gedingen van de wegbeheerders geeist worden. Een rechter die niet daarin mee gaat maakt zich verantwoordelijk voor DOODSGEVAAR met de mogelijkheid van honderden doden, zoals met dit ongeluk BEWEZEN is. Waarschijnlijk dus geen rechter zo idioot om niet mee te gaan met zulke eisen in kort geding.
NS reizigers MOET ook meteen de gehele dienstregeling aanpassen voor een maximale snelheid van tachtig op dubbelspoorse trajekten met gelijkvloerse spoorwegovergangen zolang die niet geblokkeerd zijn voor vrachtauto’s, bussen of landbouwvoertuigen.
Ook Prorail moet daar de maximum snelheid van tachtig instellen.
Nogmaals, de botsende trein had zodanig kunnen ontsporen dat er een halffrontale botsing met de tegemoet komende trein was geweest. Beide treinen waren dan met snelheid ontspoord en gekanteld. Er waren honderden doden, verminkten en ernstig gewonden geweest.
Dit ongeluk bij Meteren was een soort laatste waarschuwing tegen al die gevaarlijke overwegen die te gevaarlijk zijn zolang er vrachtauto’s, bussen of landbouwvoertuigen over kunnen.
Veen, uit jouw reacties blijkt dat je hetzelfde IQ heb als de chauffeur.
Deze reacties van jouw is gewoon site vervuiling.
Veen, daar gaan de ns en prorail niet over, dat bepaald den haag, of rijkswaterstaat waar vrachtwagens wel of niet mogen komen. En het is ook den haag dat moet besluiten om overwegen weg te halen/’budget daarvoor vrij te maken.
En ik kan nu al de klachten horen als die besluiten dat vrachtwagens niet meer over overwegen gaan. Plus jouw doemscenario gaat niet gebeuren treinen hebben kreuzelzones waardoor de schade mee zou vallen, mochten ze botsen.
Omdat er één mafketel dit doet moeten alle treinen maximaal 80 gaan rijden? Als we toch bezig met bizarre ideeën aandragen zonder oog voor de consequenties, wat dacht je van 30km/u snelheidsbeperking voor alle auto’s op alle wegen? Scheelt veel meer doden, gewonden en schade.
Serieus zeg, ga even een frisse neus halen voordat je hier post.
Er stopt vaak een chauffeur op een overweg of eentje gaat zelfs achteruit rijden of op een andere manier manouvreren op een overweg, hoewel dit volgens de wegverkeersregels VERBODEN is. Men mag pas over een spoorwegovergang rijden als de weg zover vrij is dat men in Een keer vlot er overheen kan rijden. Blijkbaar is er onvoldoende respect voor spoorwegovergangen en zijn er dus subiete andere maatregelen noodzakelijk. Die maximum snelheid zal dan slechts tijdelijk zijn totdat binnenkort de overwegen geblokkeerd zijn voor vrachtauto’s, bussen, landbouwvoertuigen en andere werkvoertuigen. Het is nu een bizarre situatie met die overwegen die een treinrampgevaar inhouden bij gebruik door voertuigen groter dan personenauto’s, zoals nu bewezen is door dit ongeval bij Meteren. Een personenauto wordt eventueel verpletterd. Een groter voertuig kan een fatale ontsporing veroorzaken met vele slachtoffers als gevolg.
Nog geen 3% van alle verkeersdoden hebben ook maar iets met treinen te maken. Zelfs al haal je elke overweg weg, dan nog neemt het aantal verkeersdoden nauwelijks af.
Misschien kunnen we beter focussen om (auto)verkeer in het algemeen veiliger te maken. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Ik wil als treinreiziger niet door een of ander figuur in een treinramp terecht komen. Punt uit. Ik wil ook niet alweer een belemmering van het treinverkeer. Als een personenautobestuurder de VERBODEN negeert en vervolgens verpletterd wordt, dan valt het nog mee. Maar als een bestuurder van een zwaarder voertuig de VERBODEN negeert kan het een treinramp worden, zoals nu bij Meteren bewezen is. Het is nu bewezen dat zelfs bij beroepsmatige bestuurders geen respect is voor overwegen en de regels daarop. Het volledige filmpje laat zien dat de chauffeur waarschijnlijk al gepland had om achteruit vanaf de spoorwegovergang te keren. Dat is absoluut verboden. Daarom moeten gelijkvloerse overwegen over twee of meer doorrijsporen snel verboden en geblokkeerd worden voor voertuigen die zwaarder zijn dan personenauto’s. Het is voor wegbeheerders geen recht om gelijkvloerse spoorwegovergangen te hebben maar een gunst. Treinverkeer heeft voorrang. Prorail mag geen gebruik van een spoorwegovergang toelaten als dat treinrampgevaar inhoudt.
Maar je wilt wel dat alle treinen 80 gaan rijden, omdat er 5 lichtgewonden gevallen zijn.
Ondertussen vallen er in het verkeer jaarlijks 700 doden en 7.000 zwaargewonden, waarvan 10 dodelijke slachtoffers en 56 zwaargewonden iets met spoor te maken hadden.
Punt twee, de meeste belemeringen die door botsingen komen zijn zelfmoorden tegenwoordig.
Punt 3, prorail gaat niet over welke soort (vracht) wagen over een overweg mag, dat is aan de regering.
Nee, als Prorail deze overweg en soortgelijke met hekken hermetisch afsluit dan zal geen enkele politicus het lef hebben daartegen wat te doen of het lef om een ambtenaar daartegen wat te laten doen. Want dan maakt die politicus zich verantwoordelijk voor iets in de richting van een zwaar strafbaar feit in de richting van artikel 164 van het wetboek van strafrecht, met tot levenslange gevangenisstraf als er daarna een dode valt. Dat hangt de directie van Prorail ook boven het hoofd als ze zulke overgangen niet snel subiet hermetisch met hekken laten afsluiten. Het hangt ook boven het hoofd als ze niet snel alle gelijkvloerse spoorwegovergangen over twee of meer doorrijsporen laten blokkeren voor alle voertuigen zwaarder dan personenauto’s. Het hangt de directies van Prorail en NS Reizigers ook boven het hoofd als ze niet een maximum snelheid van tachtig instellen totdat die blokkades gerealiseerd zijn. Het ongeval bij Meteren heeft het een en ander bewezen en de wettelijke situatie drastisch veranderd. De directies MOETEN artikel 165 en vooral artikel 164 van het wetboek van strafrecht GEHOORZAMEN.
ohhh en of de Vroem Vroem Diesel partij iets durft te doen als prorail alle overwegen hermetisch afsluit met hekken. Dit is een natte droom van hun, om het spoor op te mogen heffen.
een, met die logica zou Den haag verantwoordelijk zijn voor alle 700 verkeersdoden, hoe wagen zij het om wegen aan te leggen?
Twee, je denkt dat de partij die meerdere uitspraken van rechters naast zich neerlegt (zoals dat ze openbaar moeten maken hoeveel belasting shell betaald onder wet openbaring bestuur) bang is voor rechters?
Ik geloof warempel dat u gelijk heeft en dat de chauffeur de overweg gebruikt om zijn truck te keren. Dan is het geen stommiteit maar een misdaad.
Wanneer de trein tegen de trekker zou zijn gereden is een grote ontsporing bijna onvermijdelijk. Daar zitten geen peren in maar een zware motor, dito versnellingsbak en differentieel. We zijn aan een treinramp ontsnapt!
Nou, of het een misdaad is laten we maar aan de rechtspraak over. Te benouwd voor vervolging zogenaamd vanwege smaad, laster of zoiets. Daar staat het OM wel voor in de startblokken, niet voor voorarrest van de chauffeur en vervolging ook van de wettige bestuurder van het transportbedrijf. Wel moet artikel 164 van het wetboek van strafrecht er bij bekeken worden. Zie de weergave bij de eerste reaktie. Misschien is de chauffeur eentje van een van de extra beschermde soorten uit bepaalde landen, zoals die grote “vent” die waarschijnlijk uit een dure auto stapte en een hardwerkende chauffeuse van een Utrechtse vuilnisauto met de vuist in het gezicht gebeukt heeft, op klaarlichte dag met omstanders er bij en toch niet in voorarrest. Zo ver is ons land al ten gronde gericht door politici.
Tien dagen geleden een vrijwel identiek ongeval bij Melle in België. Onbegrijpelijk dat de (spoor)wegbeheerders het nog steeds fysiek toelaten dat vrachtwagens, bussen en landbouwvehikels dit soort krappe overwegen nog kúnnen passeren. En helemaal onbegrijpelijk dat dit mogelijk is op een hoofdspoorlijn waar elke 3 á 4 minuten een trein op volle snelheid passeert. Het herstel van de hier aangerichte schade zal waarschijnlijk de kosten voor een veilige en ongelijkvloerse kruising benaderen.
Zeker tot het meervoudige overschrijden als de kosten voor de vele gesaboteerde treinreizigers meegerekend worden; minstens twintig miljoen Euro per week.
Goed dat er cameratoezicht was/is op deze overweg. De beelden laten niets aan duidelijkheid over. Vraag is dus eigenlijk waarom de vrachtwagenchauffeur ervoor koos om achteruit te rijden en vervolgens weer vooruit op het moment dat de overwegbomen neerdaalden.
Speculeren daarover is m.i. nutteloos.
Feit is dat daar om de hoek een bedrijf is gevestigd welke in fruit handeld, dus is het best logisch om deze overweg te gebruiken om daar te komen.
In elk geval zal men wel even bezig zijn met alle peren oprapen.
Op bovenstaande foto zie ik een aftakkend spoor, iemand die weet waar die heen gaat? Op Google Maps zie ik hem niet…
De chauffeur neemt de kortste (smalle) weg naar de provinciale weg, hij had ook rechtdoor kunnen rijden. Die weg gaat om de wijk heen en heet nota bene Bredeweg. Maar goed, hij zal wel niet op een kaartje hebben gekeken. Het aftakkende spoor gaat naar de Betuweroute richting Duitsland.
Beste S.O. de Mieter, U bent goed op de hoogte. De routeplanner houdt er vast geen rekening mee dat zulke “bolle” overwegen niet door lange voertuigen met lage onderkanten gebruikt mogen worden. Het is de verantwoordelijkheid van het transportbedrijf, mogelijk de nabije fruithandel als afzender en de chauffeur. Het nabije fruitbedrijf is mogelijk nalatig geweest door niet te wijzen op het feitenlijke verbod. Het heeft zware strafrechtelijke gevolgen. Wetboek van strafrecht artikel 165 en vanaf nu artikel 164 met tot vijtien jaren gevangenisstraf. We gaan aangifte doen bij het OM.
Die kortste smalle weg heet “Laageinde” en loopt voor autoverkeer dood tegen de spoorlijn Geldermalsen-Tiel, waar alleen een tunneltje is voor fietsers en voetgangers. Als hij komend van de Voetakkerweg de parallel aan de spoorlijn verlopende Burgemeester Roozeveld van der Venlaan was ingereden om vervolgens via de Oudenhof uit te komen bij de rotonde in de Provincialeweg Oost (N327), had hij de overweg niet hoeven oversteken. Als hij de Bredeweg had willen nemen, had hij ook de overweg moeten oversteken.
Dat is de boog richting de betuweroute, die zit vlakbij die overweg.
Dit ongeluk kon niet slechter getimed zijn dan op dit moment. Uiteraard kan de NS hier dus ook niets aan doen en een stevige puinhoop opruimen kost Prorail en andere hulpdiensten ook de nodige tijd en daar kunnen ze ook helaas niets aan doen De reden waarom het niet slechter getimed kan zijn is dat komend weekend ook Rotterdam Centraal en omliggende stations door langdurig van te voren geplande werkzaamheden ook onbereikbaar is. Uiteraard kan dit ook niet zomaar afgeblazen worden en hier zit ook al veel planning en voorbereiding is. De lijn Den Bosch – Utrecht zou de backbone van de omreis om Rotterdam vormen met een rechtstreekse IC van West-Brabant naar Utrecht – Amsterdam. Voor de rest zijn er 2 spoorlijnen met niet al te hoge capasiteit die nog over blijven en dat is de Merwedelinge lijn dat grotendeels enkelspoors is aangelegd en de IJsellijn met een enkelspoorsbrug in Ravenstein.
Ook is het allemaal zo kort dag, want morgen beginnen al de werkzaamheden zal er toch gekeken moeten worden om de problemen door de twee opbrekingen van 2 belangrijke spoorlijnen toch zien te beperken. Een van de dingen, die zou kunnen gebeuren is een negatief reisadvies. Dit betekent moet je van Brabant naar de Randstad kan je met de auto dan pak je de auto. Er zal dus o.a. op diverse sites gewezen moeten worden op grote goedkope parkeerplaatsen net buiten de stad met goed OV. – Met OV-pay is OV gewoon goed toegankelijk voor incidentele reizigers.Verder zou de lijn Rotterdam Centraal – Den Haag LOI / Centraal ook met de NS tickets met de metro E kunnen. Hier zouden de NS MRDH en RET/HTM om tafel moeten zitten. Geef toe is allemaal zeer kort dag en deze ellende heeft natuurlijk niemand zo zien aankomen. Niemand is hier dan ook schuldig aan wellicht behalve de vrachtwagen chauffeur, maar het zou goed zijn gezien heel de situatie dat er wel gehandeld gaat worden en ondanks de uiterst korte tijdsbestek toch verlichtende maatregelen genomen kunnen worden.
Voor volgend weekend zal dit wel weer hersteld zijn. Slechtere timing was geweest als dit een week later was gebeurd.
Inderdaad Baardstaart, een ongeluk komt nooit alleen.
Dat heel groot Rotterdam er dit weekeinde uit ligt schijnt niet anders te kunnen, maar ik vraag me wel af of dit ook zou zijn gebeurd als infrastructuur en exploitatie in één bedrijf zou zijn verenigd en de inkomsten van dat bedrijf sterk afhankelijk zouden zijn van kaartverkoop.
Als samenleving kiezen we voor het risico van dit soort single point failures. Zolang die keuze niet explicitiet verandert zitten we met een voldongen feit.
Dit zou eigenlijk basiskennis voor iedere chauffeur moeten weten. Klem tussen de spoorwegbomen. Geef gas en voorkom erger. Het is handig om dit bericht zo goed mogelijk in de media te verspreiden en ook aandacht te geven bij de theorie van rijlessen. Ja een kapotte slagboom geeft ook een paar uur oponthoud en wat schade, maar is vele malen beter dan een halve week een traject geblokkeerd, fikse schade en bovendien nog net aan een spoorwegramp ontsnapt.
Tja, dit filmpje laat het een en ander zien hetgeen de Prorailheikneuters negeren.
Die kreten over het doorrijden door slagbomen zijn in dit geval minder relevant.
In de eerste plaats is het stoppen op een overweg volgens de verkeersregels VERBODEN.
Achteruit rijden of andere bijzondere verrichtingen op een overweg zijn absoluut verboden.
Deze verboden hebben heel goede redenen, zoals nu bewezen is.
Dat de vrachtautochauffeur aan de linkerkant de overweg op reedt laat zien dat hij al van plan was om achteruit links af te slaan om te keren. Dat was absoluut verboden. Daardoor kon hij aan de overkant niet linksaf om de overweg vrij te maken. Het schijnt dat de vrachtauto niet rechtdoor kon doordat daar een tegemoet komende personenautotje in de weg stond. Dit is het gevolg van fouten van de wegbeheerder van de “Bredestraat” zoals duidelijk op de satelietbeelden te zien is. Ook heikneuters dus. De indeling bevordert verkeerssituaties die het vlot oversteken van de overweg kunnen belemmeren, zoals gebleken is.
In Duitsland pakt de Bundeseisenbahnamt zoiets goed aan. Een overweg met een dergelijk ontwerp van de aansluitende wegen wordt niet vrijgegeven en zelfs afgesloten. Desnoods wordt de afsluiting voor het wegverkeer door de federale en de regionale politie gehandhaafd. Aan wegbeheerders met heikneuters wordt in Duitsland niet toegegeven. Dat is terecht zoals het ongeval bij Meteren nu bewezen heeft. Prorail moet dus die overweg afsluiten voor motorvoertuigen, totdat de indeling van de aansluitende wegen veilig is voor de overweg. Prorail moet ook subiet andere overwegen met een dergelijke gevaarlijke indeling van de aansluitende wegen afsluiten. Prorail heeft het recht en de plicht om zonder meer te gevaarlijke situaties te beeindigen door aan weerszijden langs het spoor over de overweg heen hermetisch afluitende hekken te plaatsen.
Na het ongeval waren de peren zeker niet meer de toffe peren, die ze voor de botsing waren! Maar belangrijker is dat de vrachtwagenchauffeur het overleefd heeft, hij was natuurlijk wel enorm geschrokken na dat incident. Maar ook de machinist van de trein en reizigers zijn enorm geschrokken! Ik hoop dat het traject weer snel in orde wordt gemaakt, voor een van de drukste spoorlijnen van Nederland!
Op een overweg kun je gratis parkeren,want daar controleren ze nooit.Kies daar dan wel een geschikt moment voor uit.Indien het een initiatief betreft voor “fruit op het werk”,lever dat dan netjes bij de kantine af!
Wat ik helemaal mis in de berichtgeving is hoeveel dit soort aanrijdingen aan schade veroorzaken. Hoeveel kost het herstel van de spoorbaan, het vervangend vervoer, de gemiste inkomsten? Hoeveel komt er maximaal vrij van de verzekeringspremie? Daar hoor je nooit wat over. Heeft iemand hier kennis van?
Nou, als het een chauffeur is uit een land meer dan duizend kilometer ver in het Oosten en dan ook nog een transportbedrijf uit zo een land, dan blijven Prorail en NS Reizigers op de kosten zitten. Beter geen namen van landen noemen. Het zou ook verklaren waarom de chauffeur botweg het algemene verbod negeerde en geplanned achteruit vanaf de spoorwegovergang linksaf wilde steken om te keren. Er zijn landen waar men zo ongeveer een vrachtautorijbewijs en het ook verplichte zogenaamde chauffeursdiploma (T95) voor een vijfhonderd eurotjes koopt en dan hier er mee rondrijdt. Het interesseert de bedrijven geen moer dat ze ons in gevaar brengen door lading aan zulke bedrijven met zulke chauffeurs mee te geven. Ketenaansprakelijkheid werkt in dit geval waarschijnlijk niet. Overigens, in oostelijke landen en ook Duitsland was de chauffeur meteen in voorarrest geplaatst. Alleen in Nederland niet met allemaal figuren op posities die vooral hun zakken vullen. Die zakkenvullers elders kunnen dus zonder eigenrisiko betaald chauffeurs in Nederland praktijkervaring op laten doen.
Met een claim van volledige vergoeding van alle schade hebben Prorail en NS Reizigers meer kans bij de fabrikant van de vrachtauto. Daarvoor moeten de directies wel ruggegraat hebben en goede advocatuur met ruggegraat. Op het filmpje lijkt het er ook op dat de automatische versnellingsbak aan het kloten was en de chauffeur saboteerde, zoals automatische versnellingsbakken van vrachtauto’s vaak doen, vooral in noodsituaties als het noodzakelijk is dat het voertuig meteen de chauffeur gehoorzaamt. Een chauffeur uit een ver land is vaak een handgeschakelde versnellingsbak gewend en dus een voertuig dat wel meteen gehoorzaamt. Als de chauffeur het gaspedaal ineens naar de bodem drukt is er zelfs kans dat de automatische versnellingsbak uitschakelt, hetgeen misschien ook hier gebeurd is. Op het filmpje is niet te zien dat de kabine omhoog springt, hetgeen wel te verwachten is als de chauffeur probeerde zo krachtig mogelijk weg te sprinten. Bij nieuwe vrachtwagens zijn tegenwoordig automatisch bediende konventionele versnellingsbakken de regel, om de nutteloze verminderingen van de CO2-emissies bij de typegoedkeuringen te halen.
Even een telling gedaan, gewoon omdat het kan.
Wat blijkt? Op het traject tussen ‘s-Hertogenbosch en Houten zijn er 9 overwegen, dat zijn er eigenlijk best veel volgens mij. Als je die allemaal zou willen vervangen door tunnels of bruggen, dan gaat dat een flinke smak geld kosten.
Nou geen telling gedaan van de beroepschauffeurs die tegenwoordig geen respect meer hebben voor spoorwegovergangen en de strenge regels die daar gelden. Dat zijn er duizenden beroepschauffeurs. Daarom mogen voertuigen zwaarder dan personenauto’s niet meer op zulke spoorwegovergangen toegelaten worden. Bovendien zo een verdiepte ligging zoals bij Vught is luxe en kost veel meer dan de vervanging van twintig van zulke gevaarlijke overwegen. Die verdiepte liggingen zijn luxe maar worden toch aangelegd op kosten van de werkende Nederlanders. De onnodige spoortunnel in Delft is een financieel gat van een miljard geworden, zoals gewaarschuwd. Dat is en wordt op alle mogelijke manieren gecamoufleerd. De nutteloze vernietiging van kolencentrales etc. kost vele miljarden. De machtige bedrijven en nu ook Bill Gates verlaten allemaal de net-zero-initiatieven, zonder toe te geven dat de fossiele brandstoffen helemaal niet een belangrijke oorzaak kunnen zijn van de doorgaande grote snelle stijging van de CO2-concentratie in de atmosfeer, maar dat bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen een grote oorzaak zijn. Dat dit tientallen jaren buiten beschouwing is gelaten is of grote criminaliteit of een eeenorrme oerstommiteit of beide. Daarom zwijgen al die antikolenfanaten er over. Wij worden herhaaldelijk groot in de maling genomen en na de eeeenorrme verspillingen wordt ons aangesmeerd dat we nog jaren door moeten werken, terwijl de meeste dat helemaal niet kunnen en hun hele leven veel betaald hebben om nog enkele jaren te kunnen genieten voordat het door ziekte en dood niet meer kan.
Beste Veen,
Neem een tabletje valium en ga even lekker relaxen ergens.
Zo te zien wilde de vrachtwagen de overweg gebruiken om achteruit linksaf te gaan op een weg parallel aan de spoorbaan
Wetboek van strafrecht artikel 164, zie bij de eerste reaktie.
Dus Prorail en NS-Reizigers moeten bij het OM zware strafvervolging eisen en desnoods middels beklag bij de rechtspraak afdwingen, zodat de rechtspraak oordeelt of hier sprake is van een zwaar misdrijf met een bestraffing met vijf jaren gevangenis. Artikel 164 is daar niet soft over. Misschien dringt het dan tot meer beroepschauffeurs door dat het VERBODEN is op overwegen te stoppen, in te halen, links te rijden, achteruit te rijden of een andere bijzondere rijverrichting uit te voeren. Op iemand die plotseling na een overweg stopt zodat een volgend voertuig op een overweg vast staat, kan zeker artikel 164 van toepassing zijn. Het moet eens met een zware gevangenisstrafveroordeling algemeen duidelijk bekend worden gemaakt.
Update: Spoor tussen Utrecht – Den Bosch/Eindhoven is tot 7 november niet te gebruiken. Zie NS Reisplanner.
Werd bekend gemaakt op NOS Journaal.
De schade is fors. En dat is waarschijnlijk een understatement. Herinner me de buitendienststelling van Hanzelijn nadat een bovenleiding mast van TenneT ook onder het spoor véél schade had aangericht.
Zal me niet verbazen dat de schade aan het spoor bij Meteren niet alleen bovengronds is.
Maar goed dat ProRail in 1962 nog niet bestond. Dan hadden de opruimingswerkzaamheden en het herstel van de schade aan de infrastructuur als gevolg van de treinramp bij Harmelen (500 m dubbelspoor, vier wissels, 500 m bovenleiding boven vier sporen plus de bijbehorende portalen, relaishuis) waarschijnlijk een maand in beslag genomen in plaats van slechts 32 uur. De overige vier wissels (overloopwissels in de sporen richting Utrecht) werden het weekend daarna weer hersteld.
fascinerend. Duidelijk andere tijden.
Ja en dat toen allemaal met zwaar handwerk. Spoorbielzen handmatig neerlegen, toen nog hout maar toch al zwaar, en met groepjes elke spoorstaaf op de juiste plaats leggen en met handwerktuigen aan elkaar bouten en aan de houten dwarsliggers vastbouten of met grote voorhamers vastnagelen.
Tja en nu dan waarschijnlijk toch de stremmingen rondom Rotterdam en tussen Utrecht en Den Bos tegelijkertijd, niet dit weekeind maar volgend weekeind. Dat allemaal doordat een chauffeur vooraf besloten had achteruit te rijden op een spoorwegovergang ondanks het absoluut VERBODEN is. Een geluk dat het geen treinramp geworden is, erger dan Harmelen toen. Dat scheelde nu heel erg weinig.
https://www.nu.nl/binnenland/6374419/pas-volgende-week-vrijdag-weer-treinen-tussen-geldermalsen-en-den-bosch.html
Het is duidelijk erger en meer werk dan gedacht… Ze verwachten nu dat ze pas rond vrijdag 7 november klaar zijn.
Inmiddels geeft de reisplanner van NS aan dat de werkzaamheden gaan duren tot vrijdag 7 november. Is de schade zo groot of speelt het welbekende personeelstekort en de wens van spoorwerkers om een betere werk-privé balans hier ook een rol?
Is er iets bekend over de straf voor de vrachtwagenchauffeur?