Home

“Trein kan 89.000 vluchten vervangen zonder nieuwe HSL”

Door het bestaande spoor, de internationale dienstregeling en de ticketservice te verbeteren kan het aantal treinpassagiers voor 31 Europese bestemmingen verdubbelen. Daarmee kunnen er jaarlijks zo’n 89.000 korte vluchten op Schiphol worden geschrapt. Dat stellen Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu op basis van onderzoek van Royal HaskoningDHV. 

Voor veel reizigers is de reistijd de belangrijkste reden om voor het vliegtuig te kiezen. “Mensen denken vaak dat vliegen veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent”, stellen de milieuorganisaties. De organisaties vroegen Royal HaskoningDHV te onderzoeken hoe de trein concurrerend kan zijn met het vliegtuig.

Tot 750 kilometer

In de studie is er vooral gekeken naar directe vliegverbindingen tot 750 kilometer van Schiphol. “Zo zijn 31 bestemmingen geselecteerd. Tussen Schiphol en deze 31 geselecteerde bestemmingen gaan in de huidige situatie in totaal 241 vluchten per dag, ongeveer 176.000 vliegbewegingen per jaar. Dit is rond de 35% van het totaal aantal vliegbewegingen op Schiphol”. Bij deze bestemmingen is de trein momenteel alleen naar Brussel en Parijs sneller dan het vliegtuig, bij negen bestemmingen is de trein minder dan twee uur langer. Bij de overige 20 bestemmingen is de reistijd per trein meer dan het dubbele van de vliegtijd.

Reistijd

Toch zijn er nu al mogelijkheden. Zo denkt Royal HaskoningDHV dat alleen al met verbetering van ticketing & service gedrag van reizigers kan worden beïnvloed ten gunste van de trein. Wanneer de reistijd per trein wordt geoptimaliseerd, zijn de treintijden van Brussel, Düsseldorf, Hannover, Londen, Frankfurt, Parijs, Luxemburg en Rennes vrijwel gelijk of korter dan de vliegtijden. Het traject Amsterdam – Londen springt eruit, bijna alle reizigers (85%) zouden voor de trein kiezen op basis van reistijd, als deze op hoge snelheid rijdt. Als er wordt gekozen om het Europse HSL-netwerk uit te breiden kan de trein zelfs bij 25 van de 31 bestemmingen sneller zijn dan het vliegtuig, aldus Royal HaskoningDHV. “Alleen voor Edinburgh, Zürich, Göteborg, Genève en Milaan blijft het vliegtuig sneller.”

Marktaandeel trein

Volgens de onderzoekers heeft de trein naar de 31 bestemmingen nu een marktaandeel van 27%. Als operationele barrières opgeheven worden en de dienstregeling geoptimaliseerd wordt, dan kan dat volgens het onderzoeksbureau al stijgen naar 46%. Als er een uitgebreid Europees HSL-netwerk wordt aangelegd voorziet Royal HaskoningDHV zelfs een marktaandeel van 63% voor de trein. “Hiermee kan respectievelijk per jaar 327 miljoen kilogram (optimalisatie) en 998 miljoen kilogram (aanleg HSL-netwerk) CO2-emissies worden bespaard.”

Europees HSL-Netwerk

Ook zonder Europees HSL-netwerk kunnen er al 89.000 vluchten geschrapt worden, maar dan moet wel de internationale dienstregeling en de ticketservice verbeterd worden. Met een Europees HSL netwerk zou zelfs 133.000 vluchten per jaar geschrapt kunnen worden. “Nederland en Europa moeten snel investeren om het HSL-netwerk af te maken”, stelt Sijas Akkerman, directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. “Dat scheelt jaarlijks bijna 1 megaton aan CO2 en 133.000 vluchten vanaf Schiphol. Dit is een goede investering voor het klimaat.”

Zie na de gerelateerde artikelen welk Europees-HSL netwerk de onderzoekers voorstellen.

Gerelateerde artikelen:

(De afbeeldingen zijn afkomstig uit het rapport van Royal Haskong DHV)

 

This post was last modified on 1 juni 2018 16:41

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug