Trein naar Berlijn eindelijk half uur sneller

Reizigers die van Amsterdam naar Berlijn reizen, kunnen sinds zondag eindelijk gebruik maken van de versnelde treinverbinding. Sinds de start van de nieuwe dienstregeling is de reistijd tussen deze twee steden verkort tot vijf uur en 52 minuten.

Sneller

De reistijdwinst is voornamelijk door wijzigingen in de dienstregeling in Duitsland. Zo wordt de stop in Bad Bentheim aanzienlijk verkort doordat er geen locomotiefwissel meer nodig is. Daarnaast wordt de stop in Wolfsburg geschrapt, waardoor de trein tussen Hannover en Berlijn zo’n tien minuten wint. De trein Amsterdam – Berlijn is daarmee nauwelijks langzamer dan ICE’s op dat traject.

Ook in Nederland zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo stopt de trein niet meer te Almelo. Ook zijn er wijzigingen aangebracht aan het emplacement van Oldenzaal. Deze veranderingen zorgen ervoor dat de internationale trein geen hinder ondervindt van de regionale treindienst tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal.

Elke twee uur

Wouter Koolmees, president-directeur NS, is enthousiast over de versnelde verbinding: “We zetten ons elke dag in voor meer en snellere verbindingen tussen ons land en Europese steden. Voor Brussel, Londen en Parijs lukt dat goed, maar Berlijn bleef altijd wat achter. Vanaf vandaag zijn we een half uur sneller in de Duitse hoofdstad. Dat is goed nieuws voor de reiziger.”

De trein naar Berlijn blijft elke twee uur rijden. De eerste trein vertrekt om 5:59 uur, en vervolgens elke twee uur. De laatste trein vertrekt om 15:59 uur. In Berlijn blijft de trein stoppen te Berlijn Spandau, Berlijn Hbf en eindigt meestal in Berlijn Ostbahnhof.

Meer zitplaatsen

Al jaren wordt gesproken over het versnellen van de trein naar Berlijn. Door de slechte baanstabiliteit dreigde de trein in Nederland juist vertraagd te worden door snelheidsbeperkingen. Om dat te voorkomen heeft ProRail 3622 sensoren geplaatst die nauwgezet het spoor monitoren. De sensoren zijn geplaatst bij Wierden, Zenderen en De Lutte in Twente.

Een andere wijziging is dat op veel treinen de restauratie verdwijnt. Deze zou in alle treinen vervangen worden door een extra eersteklasrijtuig maar door een tekort aan geschikte rijtuigen is dit in slechts een deel van de treinen gebeurd. De verwachting is dat vanaf 27 december alsnog alle BordBistro’s verdwijnen. NS benadrukt dat hierdoor meer zitplaatsen beschikbaar komen. Het gaat om in totaal 585 reizigers.

Concurrentie

Later dit jaar, vermoedelijk in oktober, zullen er nieuwe treinen naar Berlijn worden ingezet. Die treinen hadden eigenlijk nu al beschikbaar moeten zijn maar tijdens de coronapandemie is er vertraging ontstaan, waardoor de treinen later gereed zijn. De nieuwe treinen kunnen straks 230 kilometer per uur rijden, de huidige treinen kunnen niet sneller dan 200 kilometer per uur.

De intercity naar Berlijn zal naar verwachting later dit jaar concurrentie krijgen van GoVolta. Vanaf 1 mei wil GoVolta een trein naar Berlijn laten rijden. Deze zal circa twee uur langzamer zijn dan de huidige trein. Treintickets bij GoVolta zullen echter al beschikbaar komen vanaf € 10.

This post was last modified on 11 december 2023 11:13

Bekijk reacties

  • Nou, dat begint eindelijk ergens op te lijken. Al denk ik dat er nog heel veel werk te doen is rondom de andere directe trein (de ICE) naar Duitsland en op het Duitse spoor in het algemeen, voordat reizen naar of door Duitsland naar andere bestemmingen dan Berlijn echt populair kan worden.

    Het laatste, en direct het eerste, nieuws over de nieuwe treinen voor de route naar Berlijn dat ik hoorde is dat de treinen super comfortabel zijn op de lange rechte sporen, maar dat men zich dood is geschrokken over het rijgedrag over de kilometerslange wisselstraten die je bij ieder Duits station hebt. Zelfs bij lage snelheid schijnen de treinen zodanig oncomfortabel te zijn dat staan haast niet mogelijk is en er schijnen ook al dingen kapot te zijn gerammeld. Ook daar lijkt er dus nog een flinke klus te liggen voordat de treinen daadwerkelijk kunnen worden ingezet.

    • De zure boomer uit de Alpen zal het allemaal weten.
      Admin, doe eens wat. En anders dan alleen doorhalen.

      • Kun je niet iemand gelijk afmaken op kennis die ik nog niet wist? Buiten het feit om dat de schrijf toon van Annemiek misschien wat milder mag, maar iemand zo anoniem aanvallen hoeft van mij niet.

      • ach jasper, er zijn wel vijf anoniempjes. Dit anoniem is de voorbezetting van het webformulier zonder ID verificatie.

      • Dat maakt niet uit, Dries. Iedereen is hier anoniem.

        Treinreizigernl moet handhaven. Prioriteiten helder hebben. Het is veel belangrijker persoonlijke aanvallen te weren als kaartjes naar Berlijn te verkopen.

        Correcties van medegebruikers zijn NIET voldoende, want alle persoonlijke aanvallen blijven doorgaan. En het gevolg is dat anderen het ook gaan doen.

        Snap dat je rondreizen wilt verkopen Hildebrandt, maar als je niet je oude kwaliteitsnivo van handhaving handhaaft kun je het reactie-gedeelte beter afsluiten imo. Ook al komen er dan minder mensen op je site, en verkoop je minder rondreizen.

        Snap dat je afhankeljk bent van vrijwilligers in deze, maar is journalistieke website.

      • Ik zal dan bij dezen Man en Paard benoemen als het om mezelf gaat:

        Chris M. de Boer, politieke dwarsbongel bij voorheen de VVD, nu bij GroenLinks-PvdA. Ook te vinden op X. Geen moeite mee om het vizier open te zetten.

      • Gaat niet om je naam. Gaat om geen aanvallen op de persoon.

        Je kan je mening of analyse geven zonderdaarbij denigrerende of hatelijke sneren aan personen ook al denk je dat het een grapje is, dat is het niet, het is geweld.

      • AVE talgos worden ook getrokken en tegelijk geduwd op snelheden van 300km per uur. Dus ik denk niet dat het duwen van deze talgo rijtuigen een probleem zal zijn op lage snelheid.

    • Die trein rijdt 100 in Nederland. 100! Hahaha. Dat is ondenkbaar in andere landen. En Prorail vindt wel weer een manier om dat recht te praten. Er moet geld bij om die spoorbaan te verbeteren en treinen harder te laten rijden.

    • Tja nederland had belooft amsterdam arnhem 200 te maken, maar ja. Dat is er nog steeds niet. Ook tussen amsterdam en hengelo is er nog best wat tijdwinst te behalen, vooral omdat utrecht arnhem en amesfoort hengelo gewoon op stevige za dgrond ligt.

  • 37,90 E voor Amsterdam - Berlijn 661 km volgens ANWB routeplanner 96,61 Naan benzine kosten.
    Maar wij weten beter.
    1 km met trein 0,18 E;
    1 km met auto 0,48vE
    Dus enkel reis Amsterdam - Berlijn met auto: 317,28.
    Retour trein; 75,80 E
    Auto: 743,56 E
    CO2-uitstoot met trein een zeventigste dan auto.
    Nou Frans Timmermans, de MR. Green van de EU verdient een pluim.
    Hij heeft vergezicht en inzicht.
    Waren er maar leiders die dat ook hebben.

    • Ik wacht op de dag
      dat Geert re(a)geert.
      Iedereen gratis OV
      zodat Ingrid en Henk ook eens een uitje kunnen hebben.

        • @Anoniem. Mijn belastinggeld voor onderwijs heeft bij jouw nix opgeleverd.
          Je hebt of niet het vermogen gehad om iets te leren, begrijpen of je bent te lui geweest.
          Neem jouw belastinggeld en betaal voor alles zelf. Dan kom je niet ver tenzij je miljardair bent.

      • Henk en Ingrid staan dan net als de rest van de reizigers als haringen in een ton. Maar de echte OV partij is mijninziens BVNL, welke vol bravoer gratis OV aanbiedt om zo de Nederlandse economie te stimuleren.

        Ik denk dat "klimaattickets" en gratis OV hier in NL niet gaat werken. Wat mijninziens wel een alternatief is om de tarieven van het OV danig om laag te brengen om het zo aantrekkelijker te maken.

        • Buiten dat je gelijk hebt dat gratis OV alleen maar leidt tot overbevolkt OV zullen we het maar niet eens hebben over daklozen en bedelaars die dan op koude dagen hun intrek in de treinen kunnen nemen om lekker warm te zitten. En ik kan ze geen ongelijk geven. Gratis OV is gratis OV en dan ook echt voor iedereen.

          Het klimaat: Niets is slechter voor het klimaat als gratis, op gratis zonnepanelen na misschien. Het klimaat heeft er niets aan als mensen ongelimiteerd kunnen reizen en daarmee voor extra CO2 uitstoot zorgen omdat een groot deel van de stroom nog steeds niet groen wordt opgewekt.
          Om het maar niet te hebben over wat al die mensen met het uitgespaarde geld gaan doen. De een zal het kunnen gebruiken om met kerst een leuke vliegreis naar ver weg te maken, de ander om er open haard hout van te kopen, etc etc. Er is geen enkele garantie dat het geld dat mensen niet aan OV besteden vervolgens niet uitgegeven wordt aan activiteiten die een veelvoud aan CO2 uitstoot opleveren.

          Dus hou het OV leuk en laat mensen er gewoon voor betalen, is het milieu ook blij mee.

        • @Ruud.. zelf vind ik transport - dus goed OV - ook belangrijk voor een sociaal, cultureel en maatschappelijk leven en daarom vind ik dat wel de prijzen omlaag moeten (hoeveel is terecht een discussie over, want niemand is gebaat in overvolle treinen en het kwijtraken van het gevoel van sociale veiligheid in het OV). Ook meer reisbewegingen is geen milieuwinst, maar aan de andere kant vind ik een sociaal, cultureel en maatschappelijk leven, mits een milieubewust georganiseerd ook enorm belangrijk.

          Als het gaat om milieu/klimaat winst zou je juist de automobilist moeten verleiden om de trein te nemen en dan is de factor betrouwbaarheid ook van enorm belang. Verder zou een automobilist de auto niet voor het OV vervangen als deze als haringen in een ton in het OV moet staan of met sociaal onveilige situaties geconfronteerd wordt.

          Veel goedkope kaartjes projecten hebben er uiteindelijk toe geleid dat de OV gebruikers meer OV zijn gaan gebruiken (aan een kant vind ik de sociale aspecten ook belangrijk), maar ook meer nodeloze ritten worden gemaakt, wat je echt niet wilt. De automobilist is veel moeilijker te overtuigen om uit de auto en in het OV te stappen. Dat was ook de conclusie van een experiment in Brabant met de 60ct kaartjes voor een uur onbeperkt bussen. Klimaattickets en goedkoop OV spreken de automobilist niet aan.

          Willen we CO2 arm/vrij trein/OV verkeer dan zouden de treinen net als in Frankrijk op kernenergie moeten rijden, gezien zon en wind discontinue energiebronnen zijn en er voor zorgt dat het OV alsnog flinke tijden op fossiel rijden.

          Sowieso is een goed gebruikt OV netwerk dat wel aantrekkelijk genoeg is om automobilisten te laten overstappen alleen al een flinke milieu winst. Hoe dat te realiseren is voor mij een vraag. Klimaat tickets zijn niet de oplossing en goedkoper OV dient voornamelijk sociale doelen.

        • Voor de goed orde: er zijn in Luxemburg (gratis) geen overvolle treinen, in NL (peperduur) wel. Feiten zijn feiten.

      • @ Anoniem
        Waar haalt u vandaan dat Geert voor gratis OV voor Henk en Ingrid gaat zorgen? Ik heb de PVV dit nog nooit horen zeggen, en in hun partijprogramma zie ik dat ook niet staan. In programma's van sommige andere partijen zie ik wel expliciet voorstellen staan in de richting van gratis OV, op zijn minst voor lage inkomensgroepen.

      • Gratis OV bestaat niet, tenzij je het treinpersoneel geen salaris meer wilt geven, materieel door de fabrieken gratis wordt weggegeven, stroom niets meer kost, treinen niet meer worden schoongemaakt en ook de spoorstaven al vanzelf op hun plek liggen. Het moet toch allemaal ergens van betaald worden.

        • In Luxemburg is het gratis voor inwoners...
          Want wij betalen het met de accijnzen op tabak en benzine daar. :p

  • Dat is wel een felicitatie waard!

    Er is nog wel meer te winnen door in NL door de polder te gaan rijden en van Zwolle naar Wierden te gaan. Minder stations en sneller spoor. Alleen nog stoppen in Almere, Zwolle. In DE is nog wat te winnen. Met de Talgo's gaat het wellicht nog wat vlotter?
    Is er een lengte of trekgewicht beperking? Waarom moet de Bistro er uit? Op zo'n lange rit is dat toch een belangrijke voorziening en een luxe-gevoel?

    Waarom is de baanstabilitiet ineens een probleem na 150 jaar sporen. Eerst was het Kamperlijntje te slap, nu Zeeland en Twente. Bijlmer-Utrecht is ook al niet recht meer.

    • In de auto neemt men ook gewoon wat te drinken en eten mee!
      Ik en velen hebben niet het geld om duur in raststaette/treinbistro te gaan eten.
      Trouwens vliegtuigen kennen ook alleen troley aanbod, een bistro/restaurant is zeer exceptioneel Dries!

      • Overigens is het wat vreemd om op een autotrip van vele vele honderden Euro te willen besparen door geen rustpauze te nemen en even wat te ontspannen drinken of eten onderweg. Bij een reistijd van 8-10 uur is dat wel nodig. Het hotel daar is ook niet goedkoop of wordt het autoslapen?

      • Sinds een jaar of dertig zien we het vliegtuig als maat der dingen en beschouwen we de bistro/restauratiewagen kennelijk als exceptioneel. Het is voor mij juist een van de grote pluspunten van het reizen per trein: onder het genot van een biertje of een maaltijd het landschap aan je voorbij zien trekken. Maar je moet de restauratieve voorzieningen tegenwoordig met een loupe zoeken en dan nog hopen dat de service niet op het laatste moment uitvalt.

        • Die Bistro komt gewoon weer terug met de nieuwe treinen die vanaf het einde van het jaar komen.

          Alleen, de vorige bistro-rijtuigen waren gewoon écht af, en de Talgo-treinen zijn best wel fors vertraagd.

    • Volgens de Spiegel is de bordbistro om de volgende redenen verdwenen: "Grund, die Bistros aus dem Dienst zu nehmen, sind die veralteten Drehfalttüren an Bord, die sich insbesondere für ältere Menschen als gefährlich herausgestellt haben. Die Wagen der ersten Intercity-Baureihe haben zudem ihre Lebensdauer erreicht."

      Ik meen dat de situatie echter was dat in de verouderde wagons de hygiëne niet meer te garanderen viel en dat er daardoor uitsluitend nog voorverpakte waren verkocht mochten worden. Dat willen ze nu gaan doen middels iemand met een rugtas met snacks en drankjes.

      • Net zo iets als op de treinen van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen. Of doen ze dat ook al niet meer?

        • Kan mij niet meer herinneren dat ze ooit op deze trajecten gelopen hebben. Wel op Zwolle - Amersfoort, maar dat is ook al weer jaren geleden.

        • Al lang niet meer. De laatste rugtasbistro's zijn in coronatijd de treinen uit gebonjourd en niet meer teruggekomen.

        • Die zijn er inderdaad al jaren niet meer.

          Ik begrijp nu dat ze in de eerste klasse van de IC Berlijn een ruimte (een van de hokjes?) hebben omgebouwd, waarin een soort van kiosk is gemaakt. Daarnaast is het dus ook de bedoeling dat ze met die rugzakken vol proviand door de trein gaan lopen. Eigenlijk geen idee hoe dit in de praktijk gaat.

        • anoniempje, vorige maand ben ik naar Leeuwarden en Amsterdam geweest. Ook een reisje naar Rotterdam. Vorige week naar Antwerpen.
          Allemaal vanwege te vrezen parkeerproblemen, LEZ of drukte op de weg.

    • De Duitsers willen af van de wagons met draai-klapdeuren en alle bistrorijtuigen hebben dat type deur. (M.a.w. wettelijke shit) Verder staat het materieel toch op de nominatie om vervangen te worden door de Talgo's. Dus vandaag de bistro rijtuigen eruit moeten. En ik denk dat veel reizigers wel eten en drinken meenemen voor een lange treinreis. Ik doe dit over het algemeen wel en zeker als je een lange internationale treinrit ga maken. Eten in de trein is niet echt goedkoop en dan heb ik het nog voorzichtig uitgedrukt.

        • Er is een ongeluk gebeurd waarbij de EBA voorgesteld heeft dat het gebruik van draai-klap-deuren mogelijk gevaarlijk zou kunnen zijn. Daarop heeft de DB besloten om alle rijtuigen met deze deuren versneld uit te faseren. Kan Flixtrain ze overnemen om restauratie onderweg aan te bieden.

      • Afgelopen zomer was het beredruk in de bistro. Komende uit Berlijn, was al dik voor Anersfoort veel uitverkocht.
        De man achter de balie klaagde dat hij alles alleen moest doen, terwijl ze in de ICE daar drie mensen voor hebben.

    • Via Zwolle is een ommetje. Gewoon stukken sneller spoor.
      Die vijf uur en 52 minuten zijn nog altijd te traag als alternatief voor het vliegtuig.

      • Als er nog een half uur af kan zou dat al heel goed zijn. De meesten in NL zullen niet vanaf Amsterdam reizen. Vanaf Amersfoort is er al 45 minuten af. Je moet dan wel daar zien te komen :) Verder naar het Oosten is de tijd nog korter. In Twente zou er wellicht al twee uur af zijn. Met wat winst in DE zou je dan van daar in vier uur in Berlijn kunnen zijn. Dat zou daar niet met de auto lukken en met het vliegtuig vanaf Osnabrueck ook niet.

        • @ meneer Molenaar veel buitenlandse reizigers in de Berlijn-treinen willen naar Amsterdam. Overstappen is niet sneller, maar zorgt voor een extra drempel.

        • @bert sitters. Volgens mij heeft Dries het ditmaal over waar er opgestapt wordt, niet waar de trein vertrekt.

          Overigens constateer ik met enige regelmaat dat reizigers met internationale treinen zo verstandig zijn om ruim van tevoren aanwezig te zijn. Er is bijna niemand zo dom om een overstap van een minuut of tien naar de internationale trein aan te houden. In plaats daarvan zitten sommigen al een uur van tevoren te wachten. Ik zou zelf ook minimaal een half uur speling aanhouden.

        • sitters, het gaat om de reistijd en niet om overstappen. Mensen naar het Oosten langs de route hebben een kortere reistijd. Enschede-Berlijn is misschien maar net meer dan vier uur. Nederlanders zullen veelal niet langs het spoor wonen en naar het vertrekstation moeten reizen. De slimme reiziger reist dan naar Amersfoort, Deventer enz. Dat is al in de goede richting als het ware.

    • Klopt. Je bent dan om O:27 op Berlijn Hbf. Tenzij de trein naar Hannover meer dan een halfuur vertraging heeft. Dan moet je lang wachten en ben je er pas 's ochtends om halfzes... Tenzij de ICE naar Berlijn van 22:31 ook flink vertraging heeft. Dan heb je het soort geluk dat ik in Duitsland de laatste tijd regelmatig meemaakte.

  • Zo fijn die Duitse spoorwegen.
    Afgelopen week op het laatste moment weer (hele dure) vliegtickets moeten kopen omdat de Duitse machinisten te machtig zijn geworden met hun vakbond (-> mafia).
    Dit is nu al de tweede keer.

    Ben een groot fan van Internationaal reizen per trein, maar het wordt steeds moeilijker gemaakt.
    - stakingen
    - opheffen ICE Amsterdam - Basel (vanaf juni)
    - Half jaar geen treinen naar Londen
    - Duur tov vliegtuig.

    • Het is niet anders als vroeger. Er wordt altijd al gestaakt in het spoorwezen. Het is ook net zo vervelend als vroeger. Je mag blij zijn als je thuis ben en niet op een station ver weg.

      • Vanaf Aken treint een directe ICE om 07.07 u en 09.06 naar Berlijn. (Op werkdagen)
        Tijdsduur 5.41 uur.
        Je kunt echter met RE van Aken naar Keulen en dan ben je binnen 5.30 uur in Berlijn of je neemt de ICE Brussel - Keulen dat kost je meer maar in reistijd gelijk.
        N.B. Je kunt altijd vanuit Düsseldorf (Brabanders, Limburgers) reizen. Dan ben je met minder reistijd in Berlijn dan vanuit Amsterdam.
        Ben onderweg naar de zoveelste Weihnachtsmarkt.

    • Ja Falo, masochisme lijkt een soort bestanddeel van liefhebben. Hieronder wat horrorverhalen voor knus bij het kersthaardvuur, speciaal voor alle liefhebbers, en de hardwerkende dienstverleners die het mogelijk maken.

      Ik stel voor dat Anoniem (samen met Frans Timmermans) de internationale aanheft en Annemiek de Freddy Mercury's I want to break free.
      En we vallen allemaal in met "Do they know it's Christmas time".

      https://www.theguardian.com/business/2023/dec/10/its-chaos-ruined-plans-lost-hours-at-uks-worst-station-for-cancelled-trains

  • Blijf het toch raar vinden dat de trein nog steeds in Bad Bentheim (en Bünde) stopt gezien de zeer kleine omvang van deze plaats. Vroeger was de loc-wissel nodig en was er een geldige reden, in mijn ogen zijn er zeer weinig reizigers die daar in- of uitstappen. Bovendien ligt Rheine als regiostad relatief dichtbij en hier wordt ook gestopt.

    Wat ik verder niet in dit artikel terug zie is de verdere versnelling van de trein. Ik dacht dat het uiteindelijke doel is om de reistijd te reduceren tot 05:30 uur en elk uur een trein laten rijden.

    • In Emmerich rijden de ICE gewoon door. Daar hebben ze het zo aangepast dat het mogelijk is om door te rijden. Tussen Arnhem Centraal t/m Emmerich rijdt de ICE tussen Arnhem Centraal tot en met aansluiting Betuweroute voorbij station Zevenaar onder 1500 volt. Daarna volgt de 25 KV van de Betuweroute tot ten noorden van Emmerich. En wordt daarna omgeschakeld naar 15 KV van het Duitse spoornet.

      Die aanpassingen zijn er bij Bad Bentheim (nog) niet. Ze kiezen ervoor om bij Bad Bentheim van stroomsystemen te veranderen. Daarom wordt er bij Bad Bentheim gestopt zodat omgeschakeld wordt van 1500 volt naar 15 KV en van ATB naar Indusi.

      Je hebt gelijk dat Bad Bentheim niet zoveel voorstelt qua reizigersaantallen. Roosendaal is waarschijnlijk nog drukker. Maar vanwege technische redenen is Bad Bentheim nog steeds belangrijk. En de wachttijd bij Bad Bentheim is verkort van 15 minuten naar 3 minuten.

      • Heel goed uitgelegd! Al schijnt het-de berichten uit duitse fora die ik lees, dat die geplande 3 min tegen de 23 worden en dat er nog geen enkele trein die beloofde Halbe Stunde Fahrtgewinn heeft weten te realiseren.
        Ach so-zal wel weer kleinere AnfangsProblematik wesen?

        • Ja, personeelsfora maken duidelijk wat de inzet van het personeel is. De boel verkloten om zo mooi de kantjes er af te kunnen blijven lopen.

      • Waarom wordt ten westen van Bad Bentheim geen stroomsluis aangelegd zoals ten zuiden van Roosendaal en Maastricht, zodat de drie minuten durende stop + afremmen en optrekken kan vervallen?

      • hartelijk dank, hanzeboog. Ik vind dit nogal een frustrerend struikelblok. De vaart gaat er flink uit en bovendien staat de trein vijf tot twintig minuten stil bij die onbenullige tussenhaltes en bad bentheim waar een halve paardekop uitstapt of instapt. Tussen Bad Bentheim en Berlijn is het slaapverwekkendste uitzicht te beleven, enkel de VW fabriek is de moeite waard om even naar buiten te kijken, dus daarmee gaat de tijd ook al niet sneller. Hoe anders was het van Valencia naar Cuenca, de AVE vliegt 300KMPU door zonder ergens te stoppen. Je kunt zelfs vijf dagen voor vertrek nog kaartjes kopen van 24EUR of zelfs 9 met de prijsvechters. Ik ga het nu even over een andere boeg gooien, je krijgt altijd een verklaring dat we hier zo volgebouwd wonen dat er geen hogesnelheidslijn mogelijk is, maar hoe dan ze dan in Taiwan en Japan?

    • Bad Bentheim is ook een beginplaats voor reizigers uit Oost-Twente. Die zetten dan vaak hun auto bij het station en reizen vanaf daar met de trein verder. Een ticket vanaf Bad Bentheim is namelijk vaak goedkoper dan een ticket vanaf Hengelo.

    • In Bünde wordt gestopt omdat men toch al schter de stoptrein zit. Zonder halte zou men dus niet sneller zijn

  • NS pleitte al vele jaren voor een verbeterde snellere verbinding tussen Amsterdam - Berlijn. NS van harte gefeliciteerd!

    En gisteren was dus al 30 minuten tijdswinst. En het wordt nog beter als de ICE - L wordt ingezet. Grote kans dat de Vectron NS + Talgorijtuigen in dienstregeling 2025 wordt ingezet tussen Amsterdam - Berlijn. Het is afwachten wanneer Tracva locomotief (Baureihe 105) wordt ingezet.

    Want dan kan tussen Oebisfelde - Berlin Spandau (250 km p/u) met 230 km p/u gereden worden. Dat is onderdeel van ABS/NBS Hannover - Berlijn. Dat kan t.o.v. huidige NS Vectron + Talgorijtuigen nog 1 - 2 minuten tijdswinst opleveren. DB kan het eventueel ook als extra marge gebruiken als de dienstsnelheid tussen Hannover - Berlijn 200 km p/u blijft. De ICE zijn zoals aangegeven nauwelijks sneller dan de huidige Berlijn trein met Vectron + oude rijtuigen.

    Tevens heb je met de BR 105 Tracva locomotief de snelheidsbeperking niet vanwege aslast van 18 ton. Dat ProRail het oplost met sensoren is kortetermijn visie. Zeker als je vandaag op NOS Journaal te horen dat vele spoortrajecten i.v.m. klimaatverandering en hogere frequentie te zwak zijn voor de toekomst. Laten ze het s nachts de ondergrond verstevigen.

  • DB en NS zal in 2025 de beste trein hebben tussen Amsterdam - Berlijn. Het is duidelijk waarom ze voor de ICE - L hebben gekozen. De komende Talgo locomotief + Talgo rijtuigen is met 230 km p/u tussen Berlin Spandau - Oebisfelde bijna even snel als de ICE 2 en ICE 4. Het aantal ICE 1 zal gefaseerd afnemen. Voor de rest tot Hannover via ABS Oebisfelde - Hannover is er geen snelheidsverschil.

    Tussen Hannover - Amsterdam zal de ICE - L vooral een comfortabele Eurocity zijn. De Talgorijtuigen zijn comfortabel. Het interieur van deze DB Talgo rijtuigen zal zeker gewaardeerd worden door de treinreizigers.

      • Bepaald niet. DB koos voor Talgo vanwege gelijkvloerse instap, interoperabiliteit en flexibiliteit. Er zijn weinig concerns die zo gevarieerd materieel kan leveren als Talgo.

        De ICE - L wordt niet alleen ingezet tussen Amsterdam - Berlijn. Maar ook een aantal andere verbindingen in (Noordwest) Duitsland.

        • Daar kunnen ICE varianten ook rijden. Het ging wel om de snelle levering. Vandaar dat ze er nu al bijna zijn. Bij Siemens zouden tekeningen nu nog niet eens klaar zijn.

        • Dries:

          Wat een onzin! De Velaro D hadden ze van de plank kunnen halen. Deze Talgo trein moest nog geheel ontwikkeld worden voor het rijden in Duitsland.

        • @dries molenaar
          De ICE-L wordt ook ingezet op deels niet gelelekrificeerde verbindingen zoals naar Sylt en Obersdorf. Daar kan geen anderctype ICE rijden.

        • boog, ja Siemens heeft de Velaro zo op het rangeerterriein staan. Strik er om en je kan rijden. Dat zou Eurostar wel graag willen. Als ze geld hadden.

    • Zolang er een NS Vectron voor de trein staat zal deze maximaal 200 km/h mogen rijden; onafhankelijk of de rest van de trein uit voor 200 km/h toegelaten IC rijtuigen bestaat of voor 230 km/h toegelaten ICE L rijtuigen.

  • Het kan nog sneller als de trein niet meer stopt te Hilversum en Apeldoorn. Vanaf Amsterdam naar Hilversum is 25 km en tussen Apeldoorn en Deventer is het nauwelijks 20 km.

    • Dat moet blijken. De Berlijn trein zit in het rijpad van andere treinen. Die moeten dan wel op flinke afstand voor de Berlijn trein rijden tot Bad Bentheim.

      Schrappen van 2 extra stations levert enkele minuten tijdswinst op. Maar dan heb je als geïntegreerde trein in Nederland minder treinreizigers. En de totale reistijd is 5 uur en 52 minuten. Grootste tijdswinst wordt bij Bad Bentheim en de ABS/NBS Hannover - Berlijn gemaakt.

      • Toch blijft het raar hoe NS en prorail een betere verbinding met berlijn willen maar tegelijkertijd gebeurt er in Nederland niets. Zelfs het tegendeel, sinds de jaren 90 is de reistijd in Nederland met 20 minuten verhoogd

    • Daarom zou de trein beter door de Flevopolder rijden. Als ze tenminste niet de boel een half jaar afsluiten voor het ERTMS proefproject op de Flevolijn.
      De nieuwe locs hebben toch zeker ERTMS aan boord en kunnen zo op de Hanzelijn rijden en als de Flevolijn geconverteerd is ook daar 160-200km/h rijden.

      • Heeft alleen nut als het spoor tussen Zwolle - Wierden tweesporig is. Dan heb je echte tijdswinst.

        Dan heeft NS & DB echte argumenten ten opzichte van de gemeentes Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn en Deventer om de ICE - L via Flevolijn & Hanzelijn te laten rijden.

        • Klopt, maar dat stuk moet sowieso verdubbeld worden, nu staan de treinen constant op tegenliggers te wachten en is het stuk zo vertragingsgevoelig als maar kan.

      • Via Zwolle rijden gaat veel reizigers kosten. Dan vervallen Amersfoort en Deventer als op opstapplaatsen voor Midden- en Zuid-Nederkand.

        • Het spoortraject Amsterdam - Amersfoort - Hengelo met ICE - L Berlijn is vooral interessant voor Randstad en Midden Nederland. Lijk me dat inwoners van Zuid Nederland vanaf Eindhoven t/m Limburg eerder via Venlo, Heerlen richting Duitsland gaat. En dan een overstap doen.

          Beroerd is het vanaf Noordoost Nederland. Kan me niet eens voorstellen dat iemand vanaf Delfzijl eerst met de trein naar Hengelo gaat via overstap via Groningen, Zwolle en Deventer/Wierden. Om dan bij Hengelo op de trein naar Berlijn gaat. En via overstap op Groningen, Leer, Oldenburg en Bremen is ook beroerd.

        • In het noorden zou door middel van die "wonderlijn" een "topverbinding" komen naar Bremen, maar het brugdrama zorgt voor flink wat roet in het eten.

  • De belangrijkste vraag zou moeten zijn wat maakt treinen zo duur tov het vliegtuig. De infra, het feit dat op treinen veel meer belasting op zit. Ook heeft een vliegtuig meer en duurder personeel aan boord, terwijl de hogere snelheid er voor zorgt dat je sneller van A naar B gaat.

    Waar het qua kosten dan zou moeten tellen is dat het om redelijk rechtstreekse verbindingen moet gaan en dat er geen gebruik gemaakt wordt van QDL tickets etc. Bij het luchtverkeer ditto. (Alleen weet ik niet hoe daar soort gelijke tickets heten.)

    En wat kan het spoor doen om aantrekkelijker te worden tov het vliegtuig?

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

5 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug