Trein vanaf Nieuwjaar duurder
31 dec 2024 9:47
De prijsverhoging van de treinkaartjes gaat morgen op nieuwjaarsdag in. De prijs van de kaartjes stijgt gemiddeld 6,18 procent. Voor sommige reizen valt de prijsverhoging wat hoger uit, voor andere lager.
De prijsverhoging van de treinkaartjes is de hoogste in de afgelopen tien jaar. In 2019 gingen de kaartjes gemiddeld vijf procent in prijs omhoog en in 2023 steeg de prijs gemiddeld 4,3 procent en werden losse reizen 5,5 procent duurder. In 2024 bleef de prijs van de treinkaartjes gelijk omdat het Rijk bijsprong met een bijdrage van 120 miljoen euro.
Ook nu bijdrage Rijk
Ook voor 2025 springt het Rijk bij met een bijdrage van 42 miljoen euro, eenzelfde bedrag draagt ook de NS bij om ervoor te zorgen dat prijzen niet met 12 maar met 6,18 procent stijgen. De prijsstijging is gemiddeld en pakt voor iedere reis iets anders uit. De nieuwe prijs van je treinreis vind je in de NS reisplanner.
Papieren kaartje nog duurder
Behalve de treinkaartjes stijgen ook de prijzen van de toeslagen van de IC en Eurocity Direct (van 2,90 naar 3 euro) en het papieren treinkaartje (van 1 euro naar 1,50 euro) en de huur van de OV-fiets.
In opdracht van staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer wordt er gezocht naar oplossingen om de stijging van prijzen de komende jaren te beperken. Wordt die oplossing niet gevonden, dan zullen de treinkaartjes volgend jaar vermoedelijk nog meer in prijs stijgen.
Op naar de allerlaatste plek van beste Europese spoorwegen 2025. Way to go NS!
In 2023 stonden we op de derde plek. En auto’s zijn veel meer in prijs gestegen, en dat is ondanks de 2 miljard die ze nu uitgeven om benzine goedkoper te houden…
We? Ik identificeer mij niet met de spoorwegen. En het gaat hier hier om auto vs trein, maar de keuzes die het NS management keer op keer maakt. Van duurdere kaartjes, tot ontslag personeel (zonder zelf in te leveren). Middelmatig nieuw trein materieel tot sparen op voorzieningen en degelijke hygiëne.
Tja, als het geld op is heb je niet zoveel te kiezen als management
Nederland stop op de 3e plek in europa.
De ns heeft niet de keuzes gemaakt die ervoor zorgden dat de stroomprijs in nederland het sterkst gestegen is van alle landen in europa.
Benzine goedkoper? Zijn we ook al het duurste mee in Europa. De prijs/kwaliteit bij NS is al jaren niet in verhouding.
En dat is ondanks de 2 miljard per jaar die de overheid daarin stopt.
Het is toch altijd vreemd, gek dat iemand die voor de trein/reizen met de trein op treinreiziger minnetjes krijgt.
Volgens mij interpreteer je het gewoon foutief. Iedereen die hier komt is voor betere treinen. De discussies gaan vooral over hoe je ‘beter’ invult.
Qua punctualiteit en betrouwbaarheid is NS echt top en laat het buitenlandse vervoerders ver achter zit. Dus NS op de allerlaatste plek van de beste Europese Spoorwegen van 2025 is zeer onterecht.
Wat versta je onder betrouwbaarheid? En de punctualiteit mag misschien redelijk goed zijn, maar onder welke omstandigheden? Je bestelde pizza kan op tijd arriveren en zijn doel jouw te voeden vervullen, maar als hij telkens koud en smerig bij je thuis aankomt en de prijzen telken duurder worden, neem ik aan dat je dit ook niet accepteerd. En bij de pizzaboer kun je ‘n andere leverancier uitkiezen, bij de spoorwegen helaas niet.
Betrouwbaarheid refereert naar nauwelijks uitval. En ja, NS rijdt zeer frequent, zeer punctueel en er is weinig uitval. Kortom, NS zet een goed treinproduct neer. Alleen de prijs is (zeker vol tarief) aan de hoge kant en de treinen zijn niet altijd even netjes.
Eens, is toch een wonder dat de dubbeldekkers nog steeds rond razen met weinig storingen voor zover ik weet. Hoe lang al? Goeie aanschaf.
Materieel dat is ontworpen voor respectievelijk stoptrein- (DDZ) en sneltreindiensten (VIRM), maar ondanks het gebrek aan comfort voornamelijk wordt ingezet als intercity.
Bij NS vallen vergeleken met vervoerders in andere landen juist veel treinen uit. Het uitvalpercentage is bij NS bijvoorbeeld meer dan tienmaal zo hoog als bij de NMBS.
Jouwn bron vergelijkt alle nmbs dienten met alleen de intericities/hsl diensen (die in het algemeen onbetrouwbaarder zijn dan stoptreinen) van de ns. En dan nog is de ns stipter.
Zo kan ik ook wel data verzinnen …
In 2023 kreeg de NS een boete van 1,5 miljoen euro voor slechte prestatie in 2022. In 2024 kreeg de NS nog eens een boete van € 500.000 ivm de hsl. De top 5 van slechtse europese vervoerders kun je hier niet goed praten.
Feit is dat de NS sinds de jaren ’90 blijft aanmodderen, en al decennia lang ondermaats presteerd en bovendien flink heeft bezuinigd op het product.
Als je vooraf online een NS treinticket koopt voor buiten de spits, zijn kaartjes gelukkig weer goedkoper, ook zonder abonnement. Wat mij betreft zou NS dit nog wat meer mogen promoten in reclames.
Een enkeltje Alkmaar > Amsterdam kost bijvoorbeeld straks €9,40 voltarief. Maar de NS PrijsDeal geeft hierop bijna €2 korting, als ik boek voor aanstaande vrijdag of zaterdag overdag. En als ik bijvoorbeeld twee weken vooruit boek, dan rond de €3 korting.
Absurd om een kleine treinreis zo lang van te voren te boeken. En er kan in al die tijd ook nog eens andere zaken tussen komen. Ik hou niet om zaken zo ver van te voren vast te leggen. Wie regelmatig reist kan beter kijken naar andere kortingsarrangementen van dalkorting tot trajectvrij.
Je höeft geen gebruik te maken van PrijsTijd-Deal, het kán en het mág, en dat is mooi. Op langere trajecten (en die heb je vanuit Groningen (waar ik woon], Enschede, Maastricht of Vlissingen al gauw) en met soms nog veel hogere kortingen, kan het je wel veel geld schelen. Al heb ik al jaren een voordeelurenabonnement, waarmee ik treinreizen nooit als heel duur heb ervaren (maar ik hoef ook bijna nooit met de spits). Internationaal scoorde ik onlangs voor nog geen 20 euro een kaartje Groningen Noord – Dortmund, inclusief een stuk ICE tussen Münster en Dortmund. Erstaunend!
De Europaspezial kun je niet vergelijken met de NS kaartjes met korting, waarbij de korting amper wat voorstelt. Kudtbedrijf.
Veel te omslachtig. Leuk voor een klein groepje dat tijd genoeg heeft.
Dat is dus zo zegmaar ongeveer hetzelfde principe als een kaartje bestellen bij de Britse spoorwegen die prijsdeal van NS. Bij de Britse spoorwegen ben je namelijk goedkoper uit wanneer je niet op de dag zelf echter enkele dagen of zelfs weken eerder je kaartje al aanschaft
Dan moet je niet ziek worden of iets dergelijks je kan niet voorspellen wat er in de toekomst gebeurd dus een beetje onzinnig om vooruit te kopen .
Als je als overheid wilt dat mensen meer het OV gaan gebruiken zou de overheid de prijzen echt in de perken moeten gaan houden, anders zie ik alleen nog vollere wegen en nog meer milieuvervuiling. Goed OV lijkt me zinvoller dan al die subsidies voor e-auto’s die uiteindelijk ook niet schoon zijn.
Dat zou moeten. Ook omdar ov veel minder ruimte inneemt, we heben al zo weinig ruimte.
Maar het lijkt dat ze de andere kant op gaan, de belasting op stroom (die ns ook moet betalen) is verhoogd en de belastingen op gas en benzine juist verlaagd.
De prijs die we voor het OV betalen en hetgeen wat de overheid bijdraagt is duidelijk een politieke keus. En als we ons bin zunig zijn en denken dat auto’s de overheid veel geld opbrengt en het OV alleen kost zal er geen klap veranderen. Files, negatieve invloed op leefomgeving, milieuvervuiling etc. heeft geen prijskaartje. Een verstokte automobilist wil wel dat er in OV geinvesteerd wordt. Want deze rijdt liever door dan dat deze iedere keer moet aanschuiven en er zijn best veel mensen, voor wie autorijden een moetertje is en hier niet echt plezier aan beleven en dat is een groep die in principe voor het OV te winnen is.
Als het OV zelf niet wat efficiënter wordt is het voor de overheid een bodemloze put waar geen geld ingestoken wordt.
Tijd om goede voornemens te maken voor 2025 Daan, stoppen met desinformatie lijkt me wel een goede voor je.
De accijns op benzine is korte tijd verlaagd toen de prijs omhoog was geschoten van € 1,65 naar € 2,50. De accijnskorting werd grotendeels via de BTW terugverdiend.
De accijnskorting is in juli 2023 na 15 maanden al weer teruggedraaid en sindsdien is de accijns weer terug op het peil van 2019. Aan de pomp wordt nog steeds een halve euro per liter meer betaald dan voor de oorlog in Oekraine.
https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen/opbouw
https://www.unitedconsumers.com/tanken/brandstofprijzen/historie
Veel collega’s van mij komen ondanks volledige reiskostenvergoeding per OV alsnog met hun leaseauto ondanks dat ze daar voor moeten bijbetalen. Meest gehoorde argument is niet prijs maar reistijd. Zeker voor wie meerdere keren moet overstappen is het OV vaak veel langzamer. Althans, op papier, want veel van diezelfde collega’s komen stelselmatig te laat met als argument dat er file stond.
Als je thuis een gezin hebt en op het werk tussen collegae zit, is juist de rit van huis naar werk v.v. tijd dat je even voor je zelf hebt. Dit is een argument waarom mensen ondanks alles graag met de auto naar hun werk gaan.
Aan de andere kant kun je in een auto vrij weinig doen: Je moet je volledig concentreren op de weg terwijl je in de trein bijvoorbeeld kunt werken of wat anders.
Maar ik ben altijd blij dat ik in de ochtendspits op tijd op school ben terwijl anderen lekker in de file mogen wachten omdat ze liever met de auto rijden. Nou ja hun keuze dan maar.
Hoeveel procent van de treinreizigers werken er nou daadwerkelijk in de trein?
Dat zijn er genoeg als ik zo om mij heen kijk als ik in de trein onderweg ben. En werken in de trein is ideaal. Geen tijdverspilling door constant op de weg te hoeven turen.
Je kunt er helaas nooit op rekenen. Als de trein overvol is en je geen zitplaats kunt bemachtigen komt er van werken niets terecht.
Lang niet alle treinen zitten overvol.
Als de overheid wilt dat meer mensen de OV willen gebruiken moeten ze terug naar de tijd voor de privatisering. Toen werd de NS altijd geholpen.
Maar nu willen dat NS kostenefficiënt (blablabla) werken. En zo kostendekkend mogelijk zijn. Het werkt niet. De NS heeft al de Europese activiteiten met Abellio al afgestoten. Ze richten nu zich tot de Eurocity Direct. En voor de rest concentreren ze zich op binnenlandse verbindingen. En dat is al moeilijk genoeg na de coronacrisis.
De NS is niet geprivatiseerd, ministerie van Financiën bezit alle aandelen van de NS, terwijl het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de aandelen van ProRail bezit.
Waarom is kostendekkend zijn zo slecht, er gaat al geld bij, stop zwartrijders, deel zal je geld bij vangen en en de rest wel meer stoelen voor ons. Neemt de veiligheid ook eens toi
De overheid wil helemaal niet dat mensen meer het OV gaan gebruiken.
Dan interesseert de overheid zich ook niet dat er een verkeersinfarct komt ben gevolge van het verwaarlozen van het OV en de reiziger uit de trein / bus etc. pesten. Als je het OV kapot maakt hou je een verkeersinfarct over en dat gaat weer helemaal ten koste van de economie, want veel bedrijven kunnen niet functioneren met een goed wegen net. Besef wel dat het bedrijfsleven afhankelijk is van een goed wegennet. De makkelijkste manier om dit te realiseren is om reizigers met het OV te laten gaan ipv de auto. Niet voor iedereen, maar een half miljoen tot een miljoen minder auto´s is wel vette winst.
Het probleem is dat daar voor de overheid een torenhoog prijskaartje aan hangt dat de politiek niet ziet zitten.
Het is een hard gelag om hier nog eens aan herinnerd te worden drie dagen na her bericht over de toeslagweigering. Er zijn allerhande zwartrijders die zorgen voor inkomstenderving. De trouwe klanten mogen daar voor opdraaien, hetzij via belastingen, hetzij via toegenome ticketprijzen.
Ik ben NS-abonnementhouder en heb geen enkele moeite om te betalen voor goed vervoer. Maar langzaam krijg je toch het gevoel dat je geen klant bent bij NS, maar een sponsor van NS.
Nederland zou zich een voorbeeld aan China kunnen/moeten nemen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/12/31/nieuwe-hogesnelheidstrein-china-cr450/
China is 240 keer zo groot als Nederland. Bij die afstanden loont een groot HSL-netwerk. Bij de afstanden in Nederland is het weggegooid geld, je kunt hier beter investeren in sprinters en sneltreinen.
2,5 uur van Amsterdam naar Maastricht is letterlijk schandalig en ook naar Groningen
Wat is dan de oplossing? Een peperdure HSL aanleggen die meer kost dan het opbrengt? Krijg je ook weer de discussie over toeslagen.
China investeert in Openbaar vervoer.
Dat zou nederland ook kunnen/ moeten doen.
Nationaal alsmede internationaal.
En gaat veel duurder worderen met tegenmoetkoming dat is de vraag .
Incompetente bende. En papieren treinkaartjes met een toeslag, bizar! Je moet de vrijheid hebben op met een traditioneel kaartje te reizen.