fbpx

Treinen naar België opnieuw vol, ‘neem niet de trein’

29 dec 2021 13:55

De Nederlandse Spoorwegen verzoeken treinreizigers woensdag, net als dinsdag, niet per trein naar België te reizen. De treinen zijn zo vol dat voldoende afstand houden niet lukt. De Belgische spoorwegen zet tussen Roosendaal en Antwerpen langere treinen in.

COVID-maatregelen

Normaal heeft de trein naar Antwerpen meer dan voldoende zitplaatsen maar door de lockdown in Nederland zijn er veel dagjesmensen van Nederland naar de Belgische stad getrokken. Zoveel, dat NS International dinsdag de oproep plaatste om niet met de intercity naar België te reizen. Woensdag doet NS een zelfde oproep. “We raden af om met de trein naar België te reizen tenzij het echt noodzakelijk is” schrijft de vervoerder op haar website.

“Moet u toch naar België reizen en wilt u voldoende afstand houden vanwege COVID-19, dan adviseren wij u om met de Thalys te reizen. Op de Thalys is een stoelreservering verplicht en kunnen wij beter de naleving van de COVID-19-richtlijnen garanderen” aldus NS International.

Langere treinen

Ook de treinen via de regionale grensovergangen (naar Roosendaal en Maastricht) waren volgens NS drukker dan normaal. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft meerdere treinen die tussen Roosendaal en Antwerpen verlengd. Er rijdt een extra treinstel, waardoor er een trein de dubbele capaciteit van normaal heeft. De NMBS doet dit vanwege de drukte door Nederlanders die naar België gaan. De langere treinen blijven rijden zolang als nodig. Dinsdag zette NS ook een extra late intercity in van Antwerpen naar Nederland.

Omdat NS verzoekt nu niet de trein naar België te nemen, tenzij het echt noodzakelijk is, kunnen treinreizigers kosteloos annuleren tot twee weken na vertrek. Dit geldt alleen met de Intercity Brussel, niet voor reizen met Thalys.

Foto van dinsdagavond.

Volle perrons

In Nederland heeft NS medewerkers op de perrons ingezet om de passagiersstromen in goede banen te leiden. NS meldde dinsdag al dat het “enkele keren” voorkwam dat reizigers achter moesten blijven omdat een trein te vol zat. In de avond waren dinsdag, en vermoedelijk ook woensdag juist druk van Antwerpen naar Nederland.

Op Belgische perrons worden reizigers tegengehouden als ze in een trein willen stappen die te vol is. De Belgische Spoorwegmaatschappij NMBS heeft de eigen veiligheidsdienst Securail ingezet en hulp gevraagd van de federale spoorwegpolitie.

Autowegen

Ook op de snelweg was het veel drukker dan normaal. De politie in Antwerpen vertelde dinsdagmiddag dat het “abnormaal druk” is in de binnenstad. Het was maandag ook al opvallend druk op wegen van Nederland naar België, voornamelijk richting Antwerpen. De toestroom van Nederlanders leidde toen tot geërgerde reacties in België. Toch reden ook op dinsdag en woensdag weer veel Nederlanders richting het zuiden, waar winkels en horecazaken nog wel open zijn.

(c) ANP / Treinreiziger.nl.

100 gedachten over “Treinen naar België opnieuw vol, ‘neem niet de trein’”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Het blijft ingewikkeld. Door de lockdown zijn op bepaalde plaatsen juist véél drukker. Zie supermarkten in Nederland. Omdat het niet zo verspreid wordt.

    Zo dus ook reizen naar het mooie Antwerpen met één van de mooiste station van de wereld. Een meesterwerk met 4 verdiepingen.

    De Beneluxtrein met 525 – 540 zitplaatsen (inclusief klapstoeltjes) is niet berekend op die drukte. Niet vreemd dat de reacties weer gemengd zijn. En sommigen hier dubbel in staan.
    Zoals NS die meer reizigers kan vervoeren. Maar tegelijkertijd niet als superverspreider gebrandmerkt wil worden.

    Verwijzen naar Thalys heeft beperkt effect. De frequentie van Thalys is erg beperkt om de vele dagjesmensen te vervoeren.

    1. Lodewijk Entrop schreef:

      Controleer uw feiten wel even. Dat de Thalys beperkt rijdt is niet helemaal waar. Op normale tijdstippen rijdt Thalys even vaak als de Intercity Brussel. Het enige verschil is dat de Thalys (zeker op het laatste moment) vaak veel duurder is.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        De frequentie van de Thalys is gewoon lager. Die rijdt 10 a 11x per dag, de IC Brussel 16x. En inderdaad ook duurder.

        1. Lodewijk Entrop schreef:

          Er zijn volgens NS ook dagen met meer Thalysritten. Het hangt er vanaf welke dag, daarnaast is er ook nog Eurostar.

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Vrijdags zijn het er meer, zaterdag minder. Eurostar stopt niet in Antwerpen en verkoopt geloof ik geen tickets meer naar Brussel. Thalys heeft bovendien enkele ritten geschrapt, en blijft dat ook doen.

  2. Baardstaart schreef:

    Ga nu lekker naar een dagje uit naar België en krijg een gratis bezoekje GGD test-straat en een weekje vakantie (vanwege quarantaine of isolatie) er gratis bij. Wees er snel bij, want op is op.

    M.a.w. Als je in dit soort treinen stapt verzoek je het om een Corona infectie op te lopen. En ik ben beslist geen angsthaas, faliekant oneens met dit lockdownbeleid en beslist geen verdediger van dit kabinetsbeleid, maar dit zou ik echt niet doen.

  3. Arjan schreef:

    Alternatief Thalys is natuurlijk voor veel van deze lieden niet te doen. De vraag is meer waarom mensen die kant op gaan, daar moet onze overheid lessen uit trekken. Als de horeca daar geopend is dan gaan mensen er heen. Niet loyaal en egoïstisch, maar goed het gebeurt

    1. Sjouke van der Meulen schreef:

      Mensen gaan die kant op ….doodgewoon om te shoppen. Het zin van die dwangneuroten die de tijd niet zonder winkelen kunnen verdrijven. Dan maar in overvolle treinen met de kans op verspreiding van het virus. Dombo’s

      1. . schreef:

        Hoe zou ik volgens U aan mijn kleding moeten komen? Dat is toch een primaire behoefte. Ga nou niet zeggen koop alles maar online, want zo werkt het niet. Ik wilde onlangs een Fjällräven broek kopen van 158 EUR kan niet passen niet terugbrengen, alleen click and collect. Verkoopster doet vervolgens ook nog eens heel erg moeilijk en doet alsof ik het probleem ben. Waarom mag dat niet, terwijl je wel de winkel in mag om te betalen. Koop is niet doorgegaan. Het moet het maar op een andere manier.

        1. Annemiek schreef:

          Als je een click&collect-afspraak hebt en er ontstaat onenigheid omdat je wilt passen, omdat de verkoopster dat niet mag toestaan, ben jij degene die moeilijk doet. De verkoopster valt te prijzen dat ze de regels zo goed probeert na te leven, ondanks dat er patiënten verschijnen die de discussie aan willen gaan over zaken waar zij niets aan kan doen.

          Voor een heel groot deel van de bevolking is online-winkelen voor kleding momenteel gewoon een goede oplossing. En er zal een aanzienlijk deel zijn dat de wintergarderobe al op orde heeft en daar nu van geniet.

    2. Sjouke van der Meulen schreef:

      Mensen gaan die kant op ….doodgewoon om te shoppen. Het zijn van die dwangneuroten die de tijd niet zonder winkelen kunnen verdrijven. Dan maar in overvolle treinen met de kans op verspreiding van het virus. Dombo’s

  4. Tim schreef:

    we gaan morgen zelf ook. Amsterdam-Gent, triest dat het zover moet voor een beetje normaal kunnen shoppen maar het is wel meteen een prachtige stad om te zijn. als het klopt van de drukte gaat dat morgen volop duidelijk zijn, kunnen we beter vroeg in de ochtend alvast onderweg zijn. Als de Nederlandse overheid nou niet zo hopeloos naïef was geweest, hadden we niet België in gehoeven voor een beetje regulier gewinkel.

    1. dries molenaar schreef:

      Zeldzaam gelul, alsof de overheid een recht op winkelen zou moeten verschaffen. Bij ziekte maar op eigen kosten thuis blijven.

      1. Arjan schreef:

        Dat was de porté van mijn bijdrage inderdaad, dank voor de bevestiging Dries

    2. Marcel Soentpiet schreef:

      Het is toch van de gekke dat mensen het genot v van een dagje shoppen belangrijker vinden dan de gezondheid van de mensen in zowel Nederland als Belgie?

      1. Tom schreef:

        nee. hoezo?

    3. Baardstaart schreef:

      Je kunt er ook voor kiezen om achter internet te shoppen en vervolgens je click en collectdeals bij de desbetreffende winkels op te halen en daarna thuis een kopje koffie of thee te drinken. Het is even wat anders, maar ja je moet wel met de tijd mee veranderen…

  5. Frans Eekhout schreef:

    …Waterbed effect…
    Noemen ze dit niet het “waterbed-effect” dat als het in de ene plaats rustiger is dan wordt in de andere drukker ? Houden overheden wel voldoende rekening met het nemen van maatregelen zeker als het in de grens regio ook van invloed kan zijn op het gedrag van mensen. Ik zou mij twee keer bedacht hebben om naar een gezellige stad als Antwerpen te gaan en zeker onder de huidige omstandigheden.
    Had NS International niet beter kunnen anticiperen en in samenwerking met de Belgische spoorwegen maatregelen kunnen treffen om aan een potentiële vervoersvraag te voldoen, zeker als ook blijkt dat zelfs de autowegen druk kunnen worden i.p.v. alsnog te wijzen op een Thalys trein ? Eigenlijk is het best te begrijpen dat het naar België druk is geworden. In Antwerpen spreekt men o.a. Vlaams voor veel Nederlanders geen probleem, anders wordt het als men naar een Waalse Franstalige stad gaat, en er blijkbaar naar een stad als Luik nog veel Nederlanders hun weg weten te vinden. Mensen willen even “uit de sleur” gaan en als in Nederland de toko’s en horeca dicht zijn dan wipt men even de grens over en nemen daar blijkbaar de risico’s voor lief, maar of het verstandig is, is vraag twee. Met de lente achtige temperaturen in het verschiet eind December aanstaande, staat ons nog wat te wachten maar of men daar in België blij mee zal zijn met al die Noorderlingen is nog maar de vraag. Misschien moet men in Benelux c.q. Europees verband de te nemen maatregelen beter op elkaar af stemmen om chaotische situaties te vermijden en irritaties te voorkomen, en beter gaan communiceren via de media. Mensen zijn kudde dieren en als men in eigen land niet het gerief kan halen, dan kijkt men bij de buren of daar het gras toch niet groener is om er te verpozen al was het maar voor een dag. Ben benieuwd met de komende Carnaval en Pasen in 2022 als er weinig verandering in de situatie is. En ik, ik bleef gewoon lekker thuis genieten van een lekkere Zwitserse roomvlaai en kijken naar o.a. RailAway met of zonder goed spoor-jargon… (meneer A. Kleiweg)

  6. Patrick schreef:

    Ongeveer een maand geleden dachten wij dat het leuk was om na de kerstdagen naar Antwerpen te gaan. Toen wisten we nog niet dat Nederland in lockdown zou gaan. Een paar dagen van te voren hoorde we dat het er erg druk is. Gisteren zijn we met de auto naar Antwerpen vertrokken. Tijdens de reis hebben we 45 minuten in de file gestaan in België met ongeveer alleen maar Nederlandse auto’s. Ik snap wel dat de Belgen hier niet blij van worden. Vandaag ben ik in het centrum van Antwerpen geweest. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het er echt hartstikke druk was. Voor ongeveer alle winkels kon je in de rij aansluiten. Vanavond zijn we in het mooie historische station van Antwerpen centraal geweest. Daar zagen we een perron helemaal vol staan. Toen de ic Brussel er was zagen we dat er behoorlijk veel mensen niet meer mee konden. Morgen vertrekken we weer naar huis en kijken we terug op een leuke vakantie. Toch wel weer blij dat we weer in ons rustige Hollandse dorpje terug zijn.

  7. Max schreef:

    De klant staat wederom niet op 1-2-3 bij de NS. Zet extra treinen in, of verleng de treinen. Onverantwoord dat de NS met overvolle treinen voor superspreader events van en naar Antwerpen zorgt.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er rijdt een extra late trein. Er is beperkt materieel dat in zowel Nederland als Duitsland kan rijden.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Duitsland moet uiteraard België zijn.

      2. Patrick schreef:

        Bij de laatste revisie van het Icr zijn alle rijtuigen gelijk gemaakt. Dus zouden de 9 baks treinstammen die tussen Den Haag en Eindhoven rijden ook naar België kunnen. In Nederland zit ongeveer 50% van het aantal reizigers nog in de trein. Ik denk dat de 7 baks stammen dan ook wel genoeg is voor het traject Den Haag Eindhoven.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          De drukte in deze mate komt redelijk onverwacht, en even de stammen aanpassen gaat bij een gemiddeld spoorwegmaatschappij niet zo snel. Dat vergt wat logistiek en planning. Tegen die tijd is de vakantie voorbij.

        2. Harry schreef:

          Het vervelende is dat de BDs niet meer België in mag, dus dat is helaas geen optie 🙁

    2. Oscar schreef:

      Vraagje: welke extra treinen moet NS inzetten?

      Er wordt gereden met bepaalde treinstammen van TRAXX + ICRm. Niet alle stammen hebben een België-toelating.
      De NS kan geen extra treinen inzetten die ze niet hebben.
      De Thalys-stellen zijn van een ander bedrijf dat voor eigen rekening rijdt.

      1. Baardstaart schreef:

        Het enige wat men in België nog kan doen is de lokale trein van Roosendaal naar Antwerpen 2x per uur te laten rijden, maar ook dat vergt dus organisatorische planning en ruimte op het spoor.

        1. Eric schreef:

          Dat gaat niet lukken, het materiaal dat het andere half uur rijdt kan niet in NL rijden

    3. Reiziger 2.0 schreef:

      @Max wat ben jij een sikkel!

      NS en NMBS moeten juist bij dit soort idiote drukte treinen schrappen. Even geen treinen tussen Roosendaal / Breda en Antwerpen.

      Laat al die achterlijke hersenloze figuren in Antwerpen staan en verplicht ze maar een taxi op eigen kosten te nemen. Dat werkt pas demotiverend!

      In tijden van lockdowns rijden er al immers minder treinen in Nederland. Heel slim van NS om dan even te bezuinigen. Laten ze dat vooral nu ook doen in de grensgebieden van Nederland en Duitsland en Nederland en België!

      1. Baardstaart schreef:

        Dan hebben we nog bus Connexxion lijn 19 in de aanbieding tussen Breda en Hulst met een tussenstop in Antwerpen. Als mensen willen winkelen komen ze er toch wel, maar de vraag is wel dan… Tegen welke prijs of ze gaan met de auto en dan lekker aanschuiven (file staan) totdat ze op de plek van bestemming zijn. En diegene, die dan om welke reden ECHT in Antwerpen of verder moeten zijn, zijn dan sowieso de dupe en als men niet over eigen vervoer kan beschikken in die overvolle Covid-express. (Nieuwe naam voor de Beneluxtrein)

      2. Haagse Harry schreef:

        Sikkel LOL 🙂

      3. Louis Bohte schreef:

        Wat een agressief taalgebruik. Praat niet zoveel over jezelf. Wat je zegt, ben jezelf.

    4. dries molenaar schreef:

      Het beste zou dan zijn om niet te rijden als ze niet willen bijdragen aan het verspreiden.

      1. Martin schreef:

        Goed idee, laten we nog meer ov-reizigers wegjagen. En de automobilist? Hij reed dóór. Meer dan 50% minder reizigers dit jaar voor NS, ondanks de langere periode van ‘wederopstanding’ in voorjaar en zomer. Een (naar verwachting voorgoed) veranderde samenleving met veel minder forenzen, minder belemmeringen voor het autoverkeer daardoor ook en een lui spoorbedrijf dat te star is om ook maar ergens snel op in te spelen. Bovendien waarschijnlijk nog jaren die nare, zuiver cosmetische mondkap op in trein en bus (maar niet in de auto natuurlijk). En jullie denken dat alles straks fluitend weer hetzelfde wordt als voorheen? Inclusief die mooie dienstregeling? Dream on. Volgend jaar december gaat daar heel radicaal het mes in als de overheid niet met heel veel geld over de brug komt of – in het kader van de klimaatmaatregelen – draconische maatregelen treft, zoals een extreme verhoging van de benzineaccijns voor particulieren. Ik had midden dit jaar even de illusie dat het ov misschien toch relatief ongeschonden uit deze crisis zou komen, maar daar geloof ik niet meer in.

  8. Michiel schreef:

    Afgelopen zondag ben ik voor omgerekend een ritprijs van €1,50 (Meerreizen Bundel) met de Connexxion bus (Lijn 19) van Breda naar Antwerpen gereisd. Er zaten ongeveer 10 passagiers in deze bus.

    1. Anoniem schreef:

      Deze bus rijdt maar gemiddeld 6x per dag en in onregelmatig schema. Al aan het eind van de middag kan je niet meer terug en zul je per trein moeten. In Antwerpen stopt hij alleen bij een metrostation. Bussen zijn altijd veel minder populair dan treinen. Verder is deze bus totaal niet bekend bij de meeste mensen. Al met al een recept waarbij 99% van de potentiële klanten wegblijven.

      1. Michiel schreef:

        Je kunt dezelfde bus ook vanuit Hulst nemen. Of met een overstap in Terneuzen vanuit Goes. Connexxion kan ook besluiten om tijdelijk niet meer te stoppen in Antwerpen, halte metrostation Halewijnlaan. Overigens stapten er afgelopen zondag maar 2 reizigers uit in Antwerpen (v1115 Breda) en om 18:43u maar 1 reiziger in.

  9. bert sitters schreef:

    Advies aan de reiziger. Niet reizen naar Antwerpen als het niet noodzakelijk is.
    Advies NS/NMBS voer tijdelijk reserveringsplicht in voor de Benelux.

  10. Bert Sitters schreef:

    Hoe is het met het boemeltje van Roosendaal naar Antwerpen?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ook de treinen via de regionale grensovergangen (naar Roosendaal en Maastricht) waren volgens NS drukker dan normaal.

      1. Annemiek schreef:

        Zoals ik begrepen heb, werd aan reizigers die in Breda niet konden instappen in de IC Brussel geadviseerd de Intercity naar Roosendaal te nemen en daar over te stappen op de boemel. Datzelfde advies kregen de mensen die stonden in de trein tussen Rotterdam en Breda.

    2. vissers schreef:

      die was toch-juist in de ochtenduren, vanwege personeelsgebrek-mede ook door eindejaar en veel ziekte- bij NMBS opgeheven en door vervangingsbus? Of is dat al weer voorbij?

    3. Wouter schreef:

      Ik las vandaag dat ze deze trein verlengt hebben.

    4. Eric schreef:

      De Belgen rijden nu met twee stellen

  11. Rodney schreef:

    Misschien een idee dat de ns een pendeldienst inzet tussen Breda en Antwerpen en daar al hun treinen voor inzet die ze mogen gebruiken in Nederland en België zodat ze vaker kunnen rijden tussen die 2 plaatsen en vanaf Breda normale intercity dubbeldekkers inzet richting Den haag en Eindhoven.

  12. dries molenaar schreef:

    Zouden de automobilisten wel weten dat er een LEZ is in Antwerpen? Alleen de nieuwste auto’s met lage fijnstof uitstoot kunnen nog zonder vignet te kopen binnen de LEZ rijden. Velen zullen wel een moderne auto van de zaak hebben, vandaar dat men zo makkelijk van Deventer naar Antwerpen rijdt voor een patatje. Een LEZ dagkaart is Euro 35, een boete enige honderden.
    Hoewel het gereis niet aangemoedigd zal worden zou NS er wel goed aan doen de treinen voor deze dagen te verdubbelen. Zo moeilijk kan dat niet zijn. Misschien kunnen ze wel gelijk proefritten met de ICng doen? Of een shuttle-dienst vanaf Breda waarbij men dan vanuit de rest van Nederland naar Breda zou kunnen reizen.

    1. Bert Sitters schreef:

      De inzet tijdens maatregelen moet niet zijn meer men vervoeren, maar minder. Welke maatregel efficiënt: reserveerplicht, forse grenstoeslag?

    2. Annemiek schreef:

      Nou ja, alleen de nieuwste auto’s mogen Antwerpen in? Dat valt wel mee. Onder de LEZ zijn dat op dit moment auto’s tot ongeveer 20 jaar oud.

      1. dries molenaar schreef:

        Kijk maar in de tabel, Euro 4 diesel (10j) helemaal niet, Euro 5 (6j?) nog een jaartje en alleen Euro 6 is nog onbeperkt.
        Ze hebben RDW koppeling en camera-systemen. De bekeuring is net zo snel thuis als de auto.

      2. dries molenaar schreef:

        NB ‘oudere’ auto’s mogen er wel in maar moeten een kaart kopen. Dagkaarten zijn er niet en je koopt dan voor Euro 35 een 10 dagen kaart. Een jaarkaart kan ook voor Euro 350.

    3. Haagse Harry schreef:

      ‘Voor n patatje’ LOL 🙂

    4. Baardstaart schreef:

      Er is maar een treintype geschikt voor de HSL en dat is het zogenaamde Fyra-160 materiaal, dus IC treinen met TRAXX locs. Als je bijv. de treinen van Den Haag-Eindhoven zou gebruiken betekent dit dat er op die lijn met ander materieel over de oude lijn gereden moet worden en dit schopt de dienstregeling in de war.

  13. Nico Kwant schreef:

    Er is geen reden om niet naar Antwerpen te gaan om te gaan winkelen omdat ze in Nederland niet open willen met de winkels. Dan is het logisch dat men naar de buren gaat die wel open is. Maar zorg er dan wel voor dat het veilig gaat. Dat iedereen met de intercity gaat is logisch, maar je kunt ook met de stoptrein gaan vanaf Roosendaal. Duurt langer maar veel minder druk. Of vertrek wat eerder nog voordat de winkels open gaan. Scheelt heel veel drukte. Of reis 1e klas.

    1. dries molenaar schreef:

      Er is wel een reden. De lock-down hier is er niet voor niets en jezelf elders blootstellen aan besmettingsrisico elders is gewoon dom en asociaal. Reken maar dat dit consequenties zal gaan hebben voor families of collega’s van deze mafkezen.

    2. Bert Sitters schreef:

      Er is wel duidelijk een reden om nu niet naar Antwerpen te gaan om te winkelen. Het is daar veel en veel te druk.

  14. Klaas schreef:

    Ook vandaag weer oproepen om niet te reizen naar België! Waarom zijn Nederlanders zo dom?
    NS en NMBS maak de treinkaartjes 2 keer zo duur! Of laat geen treinen meer rijden! Misschien snappen ze het dan eens!

  15. erno-berk schreef:

    Hoe zit het met de treinen naar Duitsland dan? Zijn die ook (veel) drukker dan normaal? In Duitsland is ook alles open voor gevaccineerde (en zeker voor gebooste) mensen.

    1. Arjan schreef:

      De trein richting Gronau en Münster zit stuk voller dan normaal, richting Dortmund krijg ik de indruk dat deze vooral tussen Enschede en Gronau drukker is.

      De RE van Hengelo naar Bentheim valt de laatste paar weken voor meer dan de helft uit.

  16. BigNub schreef:

    Ik begrijp niet waarom men in België zo geërgerd is.
    Toen bij ons winkels open waren en in België alles dicht was moesten wij het ook accepteren dat er in de outlets Roosendaal en Roermond en diverse centra het overlopen werd met Belgen.
    En daar werd door de Belgische Federale overheid niets mee gedaan. En nu opeens is het schering en inslag… Ze moeten juist blij zijn met de extra klanten. 🙂

    1. dries molenaar schreef:

      Duitsers idem, die negeerden zelfs keihard persoonlijke verzoeken en maningen van de KMar.

  17. Frans Eekhout schreef:

    Antwerpen, Gent, Luik het zijn zo te lezen dus net Disney Land (pret)parken maar dan op de verkeerde plaats en verkeerde moment…

  18. Anoniem schreef:

    Er zijn genoeg andere plaatsen in België waar op zondag geen mens loopt en waar je leuke musea kan bezoeken.

    Sint-Niklaas en Oudenaarde bijvoorbeeld.

    Musea bezoeken kan geen kwaad vind ik. Loopt veel en veel minder volk. Is niet te vergelijken met het volk in de winkelstraten.

    1. dries molenaar schreef:

      mensen willen winkelen en friet eten. Men gaat zelden zover voor een museumpje.

      1. BigNub schreef:

        Niet helemaal waar… In Musea in Antwerpen waren gisteren blijkbaar 80 procent van de bezoekers Nederlands

        1. dries molenaar schreef:

          en hoeveel procent is dat van de meute die op bezoek komt? 0,1?

      2. Baardstaart schreef:

        De fritkot is hier in Nederland ook gewoon open hoor. Natuurlijk wel afhaal. En anders kan je nog via click en collect even een airfryer aanschaffen.

  19. Michiel schreef:

    Je kunt ook de Flixbus nemen, als je nodzakelijk naa België moeten reizen. Wel liggen de prijzen bij Flixbus voor last-minuteboekingen op een hoog nivo.

    http://www.flixbus.nl/info?stop=3268
    €25 Amsterdam – Antwerpen
    €23 Den Haag – Antwerpen
    €20 Rotterdam – Antwerpen
    €20 Utrecht – Antwerpen
    €20 Maastricht – Antwerpen
    €19 Eindhoven – Antwerpen

    1. dries molenaar schreef:

      Hoog? Voor zo’n afstand is dat goedkoop.

  20. Michiel schreef:

    Drukke bussen en treinen leiden tot hoge CO2 waarden:

    http://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/21/co2-metingen-openbaar-vervoer/

    1. dries molenaar schreef:

      Lollig maar de bezettingsgraad van een flixbus zal op het brandstofverbruik niet veel uitmaken tenzij hij helemaal ramvol zit en staat en iedereen gereedschap in de bagage heeft.

  21. Vido schreef:

    Dank je wel Nederlanders, dankzij jullie halen we snel de groepsimmuniteit, en de extra inkomsten voor onze middenstand zien we graag komen. We zien jullie graag komen, geniet er van en shop maar flink, laat die stuivers maar rollen.

    1. dries molenaar schreef:

      groepsimmuniteit blijkt lastig te halen. OOk in België zal het niet zomaar lukken.
      NB Met stuivers kom je in Beglië ook niet ver.

  22. Robert schreef:

    Dit is nu 1 Europa,maar allemaal verschillende regels. Centen verdienen is belangrijker dan je gezondheid

    1. Tim H schreef:

      Verschillende regels tussen Nederland en België zijn een gevolg van de in Nederland vele weken later gestarte boostercampagne die door de gezondheidsraad bijna 7 weken is tegengehouden.

      1. Anoniem schreef:

        dat is niet zo

  23. Peter Janssen schreef:

    Als het niet mag dan is het toch net leuk om naar Antwerpen te gaan met de trein.

  24. Victor schreef:

    ga toch lopen van Belgie naar Nederland jullie zijn coronaverspreiders met die overvolle treinen ze hadden jullie eruit moeten gooien kunnen jullie niet even zonder winkelen of een dagje uit? je hebt in Nederland een click en collect of online winkelen dat doe ik ook zo blijven we gewoon weer langer in lockdown door jullie gedrag

    1. Eef schreef:

      Veel mensen hebben deze week verplicht vrij en vervelen zich.

      1. Viktor schreef:

        ik ben ook verplicht vrij ik ga ook niet naar België om te winkelen en eten ik vindt het ook niet leuk dat we in lockdown zitten het virus is geen griepje er wordt opgeroepen om niet onnodig naar buitenland te reizen het is me geen misgunnen als het weer verantwoord is zou ik zeggen ga dan lekker tekeer

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          De meeste mensen gaan ook niet naar België. Laten we niet doen alsof 17 miljoen mensen nu naar België gaan. Misschien zijn het er 5 of 10x meer dan normaal. Maar met de trein gaat het naar schatting om maximaal 10.000 per dag. Auto weet ik niet, maar het blijven geringe percentages van de totale bevolking. Ik denk als Nederland of België dit echt niet willen, gewoon een negatieve PCR test moeten vragen, ook voor dagjes mensen, niet voor vrachtwagens etc. Dat zou de vraag enorm doen remmen, denk ik.

      2. Chris schreef:

        @Eef, moet ik nu medelijden hebben met mensen die blijkbaar te lui (of te recalcitrant) zijn om zelf iets te kunnen bedenken zodat ze zich niet meer vervelen? Get real…

    2. appie h. schreef:

      T is niet verboden om naar belgie te reizen

      1. Viktor schreef:

        maar het hoeft niet naar België reizen

  25. Frans Eekhout schreef:

    …Tsunami…versus friet expres…
    Mogelijk enige oplossing, zorgen dat aan beide zijden van de grens in zowel Nederland als België en eventueel ook Duitsland gelijktijdig de niet noodzakelijke winkels en horeca gesloten zijn, dan is er geen reden om met de “friet expres” naar België te reizen en blijft iedereen gewoon thuis. Vervelen ? Is men tegenwoordig soms “hobby-loos” behalve dan voor de buis hangen en twitteren ? Ik heb van jongs af aan genoeg hobbies en kent het woord vervelen niet of ben ik soms de uitzondering op de regel ? Zoals de zomer- en wintertijd in West Europa op elkaar afgestemd is, zou dat ook met de openingstijden van diverse zaken in deze landen gedaan kunnen worden. Als de boel overal dicht zit heb je ook geen gezeik van die shop-o-listen en horeca freaks, niet in Nederland en niet in België. Jammer voor de inkomsten van de Belgische en Nederlandse middenstand, voorkom je wel de nu ontstane chaos doordat er in beide landen niet gewinkeld kan worden !
    Of speelt commercie een te belangrijke rol en waren en zijn ze in België zo naief te denken dat alleen Belgische kooplustigen de winkelstraten zouden platlopen terwijl die Olanders de grens niet zouden oversteken en een “tsunami” veroorzaken die hun verwachtingen overtreffen ?
    A propos, zowel de trein als de auto hebben een grotere magneet werking dan een bus en dat merk je gauw genoeg bij grote evenementen en dat geldt ook tussen een metro en bus in het stadsvervoer logisch dat men als een kip zonder kop massaal de trein nemen en de “harde g” in het straatbeeld in Antwerpen de boventoon voeren en dat mede dankzij de Euro, want stel dat er nog steeds twee verschillende munten waren de Belgische Frank en de Nederlandse gulden, zou het dan net zo druk zijn als nu of niet los of men met de auto of de trein reist ?…

  26. Chris schreef:

    Nou jongens, iedereen is zeker beretrots wat hier gebeurt. Er is een pandemie gaande en iedereen gaat he-le-maal los! Party Hardy!!

    Ik spreek jullie nog wel als het aantal (omikrom)-besmettingen stijgt en we nog langer in lockdown zitten. Sorry, schandalig dit.

    1. Ron Swart schreef:

      @Chris, in 1999 zong David Bowie reeds over omikron:
      https://www.youtube.com/watch?v=lWU4-Sezfig

      Covid betekent Certification of Vaccination en het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence.

  27. Victor schreef:

    en mensen die met de trein reizen voor hun werk kunnen een latere trein nemen omdat ze er niet meer in kunnen als je de hele dag gewerkt hebt wil je gewoon naar huis maar daar denken al die mensen die een uitje maken niet aan wat een stel egoïsten zijn het laat ze maar lekker lopen naar Nederland wat mij betreft hadden ze gewoon de grens dicht moeten gooien en geen treinen laten rijden naar Belgie

  28. Victor schreef:

    of gewoon als je wel met de trein reist werkgever verklaring overhandigen en anders kom je niet in de trein

  29. David schreef:

    Dat krijg je als je als overheid adviseert. Wil je als beleidsmaker dat mensen bepaalde dingen niet doen, omwille de gezondheid, moet je niet dom adviseren, maar slim verplichten/verbieden en daar sancties op stellen voor wie niet luisteren wil. Nog beter is om met Europese regelgevingen komen, zodat je geen waterbedeffect krijgt, als het ene land wel een Lockdown invoert, maar het land ernaast niet. Probleem daarbij is: hoe krijg je in Brussel alle neuzen dezelfde kant op?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Laten we niet doen dat heel Nederland nu naar België gaat, dus beleid is best effectief en België bezoeken is inderdaad niet verboden en wordt inderdaad niet actief ontmoedigd met inreisbeperkingen. Dat zal dan wel een bewuste keuze zijn.

  30. Eric schreef:

    Kijk eens goed naar de foto’s van het publiek.
    Het meeste is jong spul’ dat kort geleden, ook zonder mondkapjes in volle klaslokalen/ of collegezalen zat.
    Dus voor velen zal gelden dat hun risico perceptie niet veel anders is.
    Solidariteit is een ouderwets woord voor deze generatie, die nooit een andere premier dan Pinokkio heeft gekend….

    Ik vind het ook geen goede zaak wat er gebeurt, maar snap wel waar het vandaan komt

    1. Chris schreef:

      En ik weiger er begrip voor op te brengen waar het vandaan komt @Eric. Er is ook nog zoiets als GEZOND VERSTAND. Maar je gezond verstand gebruiken is niet ‘cool’, want dan ben je zogenaamd een ‘schaap’. Met dank aan oproerkraaiers uit diverse hoeken wiens naam ik niet noem…

  31. Anoniem schreef:

    Als ik in mei 2020 in de trein zat die nog voor geen 10 procent bezet was dan was ik volgens veel mensen onverantwoord bezig.

    Als je nu in een volle trein zit met mondkapje dan is het ineens veilig volgens de meeste mensen.

    Ik volg de maatschappij niet meer.

  32. P. Heesakkers schreef:

    Snap überhaupt niet dat zoveel passagiers in een n.b. “volle trein”toegelaten wordt, door autoriteiten regeerders uit beide landen?! Waar de pandemie in volle hevigheid voortduurt. Wanneer dit op andere indoor-activiteiten gebeurd, wordt de sluitingsmaatregel wel toegepast…. Dit zal de pandemie verhevigen en ook verlengen. Onverschilligheid viert hoogtij. Zelf verveel ik me totaal niet in deze corona-tijd. Doe graag lange natuurwandelingen, en fietstochten. Steeds meer mensen ontdekken ook de voordelen van deze manieren van bewegen. Het is een openbaring, lucht op, en erg gezond, ontspannend. Maar ook thuis blijft nog zoveel te doen, als huiswerk en hobby’s. Get a Life!

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er is geen reserveringsplicht. Mensen met een treinticket hebben uiteindelijk recht op vervoer. En als je die weigert recht op een vergoeding vanwege vertraging. Dus als je de treinen niet toe laat, is het probleem niet opgelost. Je kunt wel zeggen: we willen reserveringsplicht, maar dan moet je dat wel vooraf aankondingen. En daar zijn de spoorwegen nog niet zo goed op ingespeeld.

  33. treingraag schreef:

    Geniet van het ex patria gevoel te Essen, Belgie gewoon bij frituur in de stationsstraat. Terug via rustige straat Hemelrijk (..) evenwijdig heenweg. Tabakzaak het Spoor of buurtsuper tegenover station (met Oxfam wereldwinkel) als afsluiter vanwege Oosterse gastvrijheid. Ook de stationshal is de moeite waard alleen al wegens ontbreken van bedrijvigheid.

    1. Eric schreef:

      Ja, Essen is een beetje het Rodeschool van Vlaanderen.
      Wel enorm station, maar dat heeft natuurlijk een historische oorzaak

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.